Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av joysam
#1110821
Ett nytt delmål i "Targa Snålio" nåddes häromdagen.

151 mil på en tank.

4,47/100 km mätt vid pumpen.

Och nu ska bilen in för en första service, 3000 mil, ett halvår efter att jag fick den levererad.
av Jonnybcool
#1110903
joysam skrev:Ett nytt delmål i "Targa Snålio" nåddes häromdagen.

151 mil på en tank.

4,47/100 km mätt vid pumpen.

Och nu ska bilen in för en första service, 3000 mil, ett halvår efter att jag fick den levererad.
Bra jobbat :) Ligger på 0.57-0.6/100km i snitt mätt vid pump med min V70 Vea aut.
av joysam
#1115305
Ja, en V70 med automatlåda drar ju givetvis mer.

Det finns nog lite kvar att ta på för att sänka förbrukningen utan att späka sig själv men nu går vi mot kallare tider och då kommer det bli svårare.
av joysam
#1115492
Jag tycker att knappen till handbromsen är helt fel.
Att man släpper på handbromsen genom att dra i knappen...
Ungefär som att man skulle dra i spaken för att släppa på en traditionell handbroms.

Eftersom jag bryter ihop på att det blir fel varje gång så använder jag funktionen att bilen släpper på bromsen om jag visar att jag vill iväg.

Men många gånger släpper inte bilen på bromsen.
Jag skulle nog kunna elda upp kopplingen...
Alternativ få motorstopp.

Det är den "trilskande handbromsen".
av Schmoyoho
#1115555
Har du bältet på? Annars släpper den aldrig på bromsen. Jag har automat men för mig räcker med att lägga i D och försiktigt dutta liiite på gasen. Man behöver inte ens trycka så att motorn svarar och sen rullar man iväg mjukt och fint. Dock är det svårt att få så pass mjuka starter även i en automat och dessutom känns det bättre att bara lägga ur handbromsen för hand.
av joysam
#1129165
Nu har ena ytterbackspegeln bestämt sig för att börja tröttna på att behöva serva mig med bilder på bakomvarande trafik.

Varje gång jag stänger förardörren hoppar backspegeln in, något som effektivt hindrar alla bakåtsikt.

Det får väl bli ett besök hos verkstaden någon dag.
#1129201
joysam skrev:Jag tycker att knappen till handbromsen är helt fel.
Att man släpper på handbromsen genom att dra i knappen...
Ungefär som att man skulle dra i spaken för att släppa på en traditionell handbroms.

Eftersom jag bryter ihop på att det blir fel varje gång så använder jag funktionen att bilen släpper på bromsen om jag visar att jag vill iväg.

Men många gånger släpper inte bilen på bromsen.
Jag skulle nog kunna elda upp kopplingen...
Alternativ få motorstopp.

Det är den "trilskande handbromsen".
Jag håller helt med dig, jag kommer ALDRIG lära mig den där knappen. Är samma på min XC70 (2016). Men menar du att om du lägger i handbromsen så släpper bilen den automatiskt åt dig när du åker iväg?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
V70 motor till 850

Okej tack för svar :-)

Kinna Filmen ( Stig Helmer story) Skickat fr&ar[…]

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Okej tack ska undersöka detta vidare