Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av joysam
#1145941
Visst är det trist, nu fick de inte med sig något av värde men det hade ju varit mycket bättre om de hade frågat om de kunde få titta i väskan istället för att slå sönder rutan, ta med sig väskan, ta en titt och sedan lämna väskan med allt innehåll så att det kunde återfinnas.

Själv var jag i Österrike när det hände.
Larmet gick men jag fick aldrig någon notis i VOC.

Nu hade jag inte tillgång till nät/roaming när det hände men nog borde det väl dyka upp som en notis när jag väl har tillgång till nät igen?

Om glasen är laminerade jag ingen aning om, det är helt vanliga standardrutor på bilen.
av joysam
#1156784
Jag åker ofta samma sträcka i jobbet och brukar tävla med mig själv att köra snålt.

Men om jag istället körde samma sträcka mer proaktivt (aggressivt) vad skulle tidsvinsten bli och vad skulle hända med förbrukningen?

För två veckor sedan körde jag medvetet lugnt, ganska fokuserad eco-drivning.

Sträckan som är 237,1 km lång avverkades på exakt 3 timmar. Bränsleförbrukning enligt färddatorn, 3,9 l/100 km.

Igår körde jag samma sträcka men tog varje omkörning som dök upp, lade på moms på hastighetsskyltarna mm. Jag höll dock igen förbi kameror och självklart genom de samhällen som passeras på vägen.

Sträckan var, föga oväntat, lika lång.
Det tog nu 2 timmar och 55 minuter att köra sträckan. En besparing på 1,27 sekunder/km.

Bränsleförbrukningen ökade till 4,6 l/100 km, en ökning med 17,9%.

Min slutsats blir att jag fortsätter fokusera på snålkörningen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1156918
Jag kör också skapligt snålt på mina "vanliga" resor mellan Gävle-Sollentuna.. Sträcka på ca 165km.. Normalt tar det 1:40tim.. Då kör jag skyltad hastighet enligt GPS.. Ibland lite under. Ibland har jag av diverse anledningar kommit iväg lite sent då jag haft en tid att passa.. Och kan då utan att riskera körkortet (alltså aldrig mer än 30km/h över) köra in nästa 15min på den sträckan. Istället för 110km/h går det då i ca 130km/h och istället för strax under 120km/h på den sträcka höll jag strax under 140km/h. Kör man 1h i 140km/h istället för 120km/h tar man in 10minuter exakt. (kommer 20km längre på en timme i 140.. I 120km/h kommer man 2km per minut.)

Förbrukningen går upp rätt mkt på en sån resa, så är det inte absolut nödvändigt att spara in dom där 10-15minutrarna känns det rätt onödigt.. Samt att det kan bli bra mkt dyrare om farbror blå ser en. :)
av Schmoyoho
#1156922
Är man nere på så låga siffror som 4,6 l/100 km så känns det ju som att man har råd att leva lite liv med högerfoten :o

När ni eco-kör, fipplar ni med AC:n då? Jag har alltid varit ganska anti det men nu när jag regelbundet har 25-30 mil att avverka så har jag började laborera med eco-körning lite mer aktivt. Jag har en bensinbil och ligger kring litern på dessa körningar. 10,8 l/100 km när jag körde sträckans andra halva i 130-160 km/h, ingen som helst planerad körning. 10,0 l/100 km +/- 0,5 när jag tidigare försökt eco-köra. När jag senast körde provade jag slå av AC:n efter halva sträckan och då var jag nere på låga 9,X utan att jag överansträngde mig, hade antagligen kunnat komma ner i 8,X om jag gjort det tidigare.
Användarvisningsbild
av Derank
#1156923
Snålkörning i all ära men 23 mil på 3 timmar..jag skulle då inte orka fisa fram i den hastigheten på E4.

Jag kör 4gg per år från jobbet rull upplandsväsby. , en resa på 38mil, det brukar ta i normal hastighet 3:55 kör jag nattetid tar det 3:30. Skulle som sagt aldrig orka såsa på i 80 i 38mil.
Användarvisningsbild
av joel80
#1157030
Är det inte så att joysam även har lite mindre vägar på sin resa? Att ligga i 80-90km/h på E4 skulle jag också tycka vara rätt smärtsamt. Min ecokörning innebär väl mer att jag håller hastighetsgränsen.. Ibland t.o.m på bilens mätare (alltså 120km/h på mätaren på 120-väg vilket är typ 115-116km/h i GPS-fart.. :)

Med nästa bil tror jag att jag kommer bli sämre på att hålla hastigheterna.. I allafall på resor där jag vet att jag har räckvidd med marginal. Kommer bli svårt att motivera sig med enbart förbrukningen i allafall när skillnaden kommer vara 1.60kr/mil mot 1.90kr/mil eller nått sånt. :)
Användarvisningsbild
av Derank
#1157043
jag vet inte ens exakt hur mycket jag tankar för i månaden om jag ska vara ärlig, runt 2-2500sek , och då kör jag ca 150mil/månad.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Lika bra att starta en garagetråd om den kom[…]

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]