- ons 03 feb 2016, 10:00
#1044629
Jag har rivit min mittkonsoll nog många gånger att jag nog kan ge en OK beskrivning ur huvudet.
Skruvar på "baksidan" av mittkonsollen: två. Använd ett falsben och tryck in direkt till höger och vänster vid CD-läsarens slot så ploppar silverramen där loss (eller som jag gjorde första gången, tryck in den på valfritt ställe på ovansidan så lossnar den). Ta bort två skruvar. Falsben på dekoren runt växelspaken, börja bakifrån. Ta bort fyra skruvar runt växelspaken. Två till lite längre bak vill jag minnas som håller mugghållaren. Ta bort gummimattan i mugghållaren, lossa bulten (10 mm, kanske?). Öppna förvaringsutrymmet i armstödet. Ta bort gummiplupparna i framkant, lossa skruvarna. Ta bort gummimattan botten och lossa ca sex skruvar och två bultar.
Mittkonsollen går nu att ta bort lätt, men den biten kanske du gjort tidigare på din V70 insåg jag just. Skillnaden mot då är att för att komma åt växelspaken måste du även ta bort hela arrangemanget under mittkonsollen. För att få bort den måste du lossa bultarna till mugghållaren och i armstödet så att de kan glida bakåt en bit. Om man bara juckar och drar lite här och var så märker man snabbt vart delarna vill och inte vill röra sig. Tror man kan behöva lossa plastbitarna på sidorna av mittkonsollen också, den som går ända ner till gaspedalen och den på andra sidan. Ett tips är även att se till att ställa växelspaken i läge N innan du börjar. Dels för att det behövs när du tar bort dekoren runt spaken men också för att jag har för mig det underlättar när du ska lyfta bort, ehrm, hela mitt-sub-konsollen?
Sen sitter själva växelspaken med fyra bultar, 1-2 kablar och en vajer. Vajern är väl det klurigaste. Det är ett vitt plastfäste som du ska skjuta i vajerns längsriktning, mot spakstället eller bort från motorutrymmet, hur man nu ska se på saken.