Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1111445
Jag har en V8 som jag aldrig kört över 230-något, spärrad till 250. Har dock större däck på min bil än specat så min mätare visar exakt rätt, borde visa 250 om bilen gör det dvs med marginal för att se om jag kommer över det. Med 4C känns det ganska odramatiskt, det tröttsamma är bara hur bilen skumpar runt efter 200. Ingen väg är riktigt nog rak, lång och bilfri för att man ska orka se nålen kryyypa uppåt efter 230. Iallafall inte i mina trakter, bättre vägar söderut.

Går det att ta bort bara spärren på något sätt eller är det bara via trimfirmorna? Om jag någon gång ska masa mig upp i 250 vill jag ju hellre se hur långt över jag kommer.

MartinS: Såg just tråden, om en D5 klarar 231 borde väl en t6 P* klara 260-270 tycker man med 84 hk fler. Hade också gärna velat veta hur mycket skillnad en T6 P* 14 extra hk gör mot en V8 i toppfart.
#1111490
Schmoyoho skrev:
MartinS: Såg just tråden, om en D5 klarar 231 borde väl en t6 P* klara 260-270 tycker man med 84 hk fler.
Det är inte 84hk vi pratar om här. Den avgörande skillnaden är effektskillnaden mellan motorerna vid de varvtal man har i de höga hastigheterna.

T6:orna har ju 315-330hk tillgängligt ända upp till 6000varv-ish. Medans D5:orna levererar max vid 4000varv-isch. Jag vet att brorsans S80 D5 MY11 kroknar redan i 180km/h då man redan där går över varvtalet där motorn levererar mest.
Så vid typ 220km/h kanske D5:an bara levererar 165hk (gissning, jag har inget diagram tillgängligt), medans T6:an kan ha 330hk tillgängligt. Alltså dubbla effekten...
#1111502
MartinS skrev:
Schmoyoho skrev:
MartinS: Såg just tråden, om en D5 klarar 231 borde väl en t6 P* klara 260-270 tycker man med 84 hk fler.
Det är inte 84hk vi pratar om här. Den avgörande skillnaden är effektskillnaden mellan motorerna vid de varvtal man har i de höga hastigheterna.

T6:orna har ju 315-330hk tillgängligt ända upp till 6000varv-ish. Medans D5:orna levererar max vid 4000varv-isch. Jag vet att brorsans S80 D5 MY11 kroknar redan i 180km/h då man redan där går över varvtalet där motorn levererar mest.
Så vid typ 220km/h kanske D5:an bara levererar 165hk (gissning, jag har inget diagram tillgängligt), medans T6:an kan ha 330hk tillgängligt. Alltså dubbla effekten...
Njae... En 5-cyl D5 i en XC70 AWD har sitt effektmax vid 200-220 km/h i orignal och med trim 220-240 km/h

En T6a har effektmax är vid ca 280 km/h original och 300 km/h vid trim, bra synd att strypa ned den då redan vid 210...

Bild
#1111503
Perra83 skrev:D5 VEA gör i alla fall 241km/h på mätaren enligt ett klipp på Youtube. 220 har ja haft upp min i. 2900 varv i 200. Kanske 3500 varv i 250-260.
Ja, i vissa av de nya bilarna med VEA motorn har man ju fått ordning på utväxlingen, men de äldre varvar ju alldeles för mycket för att dieselmotorerna skall orka upp i höga farter.
#1111546
MartinS skrev:
Perra83 skrev:D5 VEA gör i alla fall 241km/h på mätaren enligt ett klipp på Youtube. 220 har ja haft upp min i. 2900 varv i 200. Kanske 3500 varv i 250-260.
Ja, i vissa av de nya bilarna med VEA motorn har man ju fått ordning på utväxlingen, men de äldre varvar ju alldeles för mycket för att dieselmotorerna skall orka upp i höga farter.
Sorry for off-topic: Om man kikar i kurvorna så var D5 185 hk med elektromekaniska spridare den sista D5:an som tappade effekt innan man nått toppfarten på AWD modellerna som ju har lägst utväxling, FWD varianterna har högre utväxling så där är varvet lägre. Efter 2010 D5 205 hk o med piezospridare och sekventiell dubbelturbo har man matchat toppeffekt vid maxfart.

Back to topic: Stefans XC70 T6 329hk Inscription Polestar har sin maxeffekt någonstans vid 280 km/h på högsta växeln. Sen ökar ju effektbehovet med hastigheten i kubik, så det behövs mycket effekt för att nå dit.
#1113435
Är i Tyskland nu och får säga att det är tråkig att D5 polestar med 230 hk är spärrad vid 210 km/h.

Att då ha ytterligare 100 hk till i T6 och lik förbaskat vara spärrat till 210 måste ju vara grymt irriterande.

Hur svårt är det att lyfta spärren?
  • 1
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 69

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]

Köpråd V60 etanol

Det är väl Powershift-låda i dessa[…]

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]