Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1083071
Nej jag testade inte innan men ville ha det så tyst det går..
Fixade toningen efteråt på JLS Bilvård i Gävle... samtidigt som lackskydd och foilering av front och insteg samt lastskydd. :)
#1083883
Yes, gött att det finns en tråd om denna bil! :)

Jag beställde en V60 D5 Twin Engine via företaget för några veckor sedan, har fått beräknad leverans vecka 30 - sitter lite på nålar nu alltså, riktigt jobbig väntan! :D

Undrar lite angående laddningen.
- Kabeln man får med från Volvo har Schuko-kontakt i ena änden. Någon som har tips på lämplig adapter till kontakt "Typ 2" eller liknande, vilket jag har fått för mig är den vanligare kontakttypen för elbilar.
#1083894
Finns inga adaptrar.. Du får köpa en typ2-kabel. Jag köpte från evconnect.. Sök på forumet efter evconnect rabattkod så bör du hitta en med 10% rabatt. Jag är via telefonen nu o hinner inte leta upp den. :)
#1083997
joel80 skrev:Finns inga adaptrar.. Du får köpa en typ2-kabel. Jag köpte från evconnect.. Sök på forumet efter evconnect rabattkod så bör du hitta en med 10% rabatt. Jag är via telefonen nu o hinner inte leta upp den. :)
Ah, missade detta trots att jag läste igenom tråden "noga", det fanns bara en sida bakåt :) Fantastiskt tips, tack så mycket!

Ser att du har haft din bil ett tag nu, skulle du kunna lista några snabba fördelar och nackdelar som du har märkt under tiden du haft bilen? Pratade förra veckan med en ägare som haft en D5:a i närmare två år och fick många bra synpunkter, men det är bra med så mycket information som möjligt :) En grejer som den här användaren störde sig lite på är att bilen "by default" inte startar i Pure-läget utan i Hybrid-läget, så att man alltid måste trycka på knappen manuellt varje gång man kör iväg. Känns ju klart som en mindre sak och är väl en ren vana, men jag kan inte riktigt se varför man inte skulle vilja starta i Pure-läget jämt? Känns som att det är en mjukvaru-uppdatering som Volvo skulle kunna fixa på sikt alltså.
#1085834
Enda nackdelen jag hittat är att man blivit en förbrukningstaliban och kör med ett ägg under gasfoten för att inte dieseln skall starta :) iofs så tycker frun att jag kör mycket lugnare och mjukare nuförtiden. Annars ser jag bara fördelar, och jag kommer aldrig mer att köpa en bil som inte är hybrid/elektrisk någonsin.

Jag ser inget problem med att bilen startar i hybridläget, sällan jag använde pure faktiskt. Använder power betydligt oftare, t.ex vid snabba omkörningar, då är den underbar och döljer den sega automatlådans växlingar.

Jag har också en evconnect typ2 kabel :) och en hembyggd adapter för CEE -> Schuko
#1085838
Fördelen om du lägger i pure-läget är att du kan gasa lite mer innan den startar dieseln. ;)
Men man får göra två knapptryckningar nu när det är varmt, först pure och sen på auto för att få fläkten och AC att gå som vanligt.

Jag tycker bilen ändå är rätt rapp mellan 0-70km/h med elmotorn. Man är iväg snabbare än minst 9 av 10 vid rödljusen även om man bara använder elmotorn.
På landsväg och vid omkörningar slår jag gärna om i power-läget. :)
#1086216
guinness skrev:Enda nackdelen jag hittat är att man blivit en förbrukningstaliban och kör med ett ägg under gasfoten för att inte dieseln skall starta :) iofs så tycker frun att jag kör mycket lugnare och mjukare nuförtiden. Annars ser jag bara fördelar, och jag kommer aldrig mer att köpa en bil som inte är hybrid/elektrisk någonsin.

Jag ser inget problem med att bilen startar i hybridläget, sällan jag använde pure faktiskt. Använder power betydligt oftare, t.ex vid snabba omkörningar, då är den underbar och döljer den sega automatlådans växlingar.

Jag har också en evconnect typ2 kabel :) och en hembyggd adapter för CEE -> Schuko
joel80 skrev:Fördelen om du lägger i pure-läget är att du kan gasa lite mer innan den startar dieseln. ;)
Men man får göra två knapptryckningar nu när det är varmt, först pure och sen på auto för att få fläkten och AC att gå som vanligt.

Jag tycker bilen ändå är rätt rapp mellan 0-70km/h med elmotorn. Man är iväg snabbare än minst 9 av 10 vid rödljusen även om man bara använder elmotorn.
På landsväg och vid omkörningar slår jag gärna om i power-läget. :)
Nice, tack för svar! Ja precis, i Pure-läget kan man vara lite tyngre i gasfoten. Provkörde en V60 D5 TE för någon vecka sedan och gillade skarpt 0-70 som du säger, riktigt trevligt. Inga stora problem att dra upp den i 100 och ligga och mysköra på en motorväg/motorled genom Göteborg heller. Skaffade mig en EvConnect Typ 2 med, så är jag kittad när bilen dyker upp om ca 5 veckor - kan knappt bärga mig! :)

Visst kan man förklimatisera bilen innan man kör iväg och därmed spara lite batteri för nedkylning/uppvärmning?
#1086264
Jepp.. Både förvärma och förkyla kan man göra... Och man får välja om man ska ta hjälp av dieselvärmaren eller bara elen (när den är inkopplad) för värmen. Inomhus eller utomhusläge. Jag hade den i inomhusläge hela vintern förutom typ 2 veckor då det var "rysskyla" som Aftonbladet skulle sagt. :D
Den klarar att värma tillräckligt för att smälta is på rutorna ner till kanske -10... men det som tar 15 minuter med dieselvärmaren aktiv tar 45minuter med enbart elen.

När det gäller nedkylning funkar det även utan inkopplad el, men då drar det såklart lite av "färdbatteri". Dock så är det nån tidsgräns på om det är 3 eller 5 minuter. Har bara läst det, aldrig upplevt att den stängt av. Det går väldigt fort att "blåsa ur" värmen ur bilen och kyla ner den. Sätter man igång den när man är på väg till bilen så är det acceptabel temp i bilen 2 minuter senare när man kommer fram till den.
Tror att tidsgränsen endast gäller när den inte är inkopplad.
#1086633
Idag fick hon kärlek. :)

Bild

Bild

Bild

Fixade även PPS glasbehandling.
Bild

Och rengjorde lite under huven också...
Bild
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 32

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]