Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1132137
Min snittförbrukning totalt ligger rätt högt då jag kör många långresor.. runt 4x165km per vecka blir det i allafall.. och en och annan långresa på 30-40 mil också. Jag ligger kring 0,4l/mil totalt nu. (Mätt vid pump)

På långresor drar jag mellan 0.5 och 0,7l/mil, beroende på hur pass lång resan blir och om jag kunnat starta med laddning. En tripp Gävle - Stockholm med fulladdat batteri från start brukar sluta kring 0,5l/mil.. men har jag bråttom och ligger typ 10-15km/h över hastighetsgräns ökar det till runt 0,6l/mil.
På mina kortare resor kör jag nästan enbart på el. 42-43km har jag kommit på el. Nu på vintern är det runt 30-35km. Rattvärme och sätesvärme skulle jag säga är extremt avgörande för att man ska tycka det är bekvämt att köra på el även när det är kallt. Det blir inte lika varmt i kupén då, men med rattvärmen och sätesvärmen känns det gosigt ändå.

Första halvåret låg jag lite lägre i snittförbrukning, strax under 0,35l/mil. Då var det inte riktigt lika mycket långkörningar. Ca 50% av körsträckan var då på el, nu har det nog blivit mindre, kring 40% kanske. Jag har inte det perfekta körmönstret för att komma ner i förbrukning.
En sammarbetspartner jag jobbar med i Stockholm kör också V60 TE, och han har varit nere på 0,1l/mil vissa tankningar. Kört över 400 mil mellan tankningarna! :D Så det går absolut att komma ner till deklarerad och även under det, allt beror på hur långa resor du har och om du har möjlighet att ladda.

Just nu har jag dock problem.. :/ Den står på verkstan efter att laddsladden fastnat i uttagen imorse! Trodde först den har fryst, men verkar vara nått mekaniskt med låset så låser fast sladden så att den inte ska gå att sno när man laddar. Surt... Men jag fick köra en helt ny V60 CC D4 AWD som lånebil, så lite plåster på såren.
#1132839
400 mil mellan tankningarna är inte illa!! Sen att din snittförbrukning ligger på 0,4 är inte illa det heller :shock: ! Min förbrukning ligger på 1,44 just nu och 98 oktan som tankas kostar runt 14,50kr litern.
Min bil är också på verkstad, blir ny framruta efter ett stenskott!
:-)-)
#1132849
AWDvolvo skrev:400 mil mellan tankningarna är inte illa!! Sen att din snittförbrukning ligger på 0,4 är inte illa det heller :shock: ! Min förbrukning ligger på 1,44 just nu och 98 oktan som tankas kostar runt 14,50kr litern.
Min bil är också på verkstad, blir ny framruta efter ett stenskott!
:-)-)
Smiles per gallon > miles per gallon. ;)
#1197732
Lite dålig på att uppdatera här.. :)


Senaste grejen jag fått gjort är att jag dels köpt nya sommardäck.. Dom första höll drygt 5000mil.. Varav 2000 med vinterdäck.. så ca 3000 mil eller strax där över så var dom slut. Klarade 1000 mil mer med förra bilen.. Bra vridmoment sliter däck... :/
Inte helt nöjd med slitaget, men i övrigt har dom varit riktigt bra.
2017-09-04 08.22.23.jpg
2017-09-04 08.22.23.jpg (221.28 KiB) Visad 1204 gånger
Blev ett par Michelin Primacy 3 igen.
Dom har varit bra och skapligt tysta, och däckgubben sa att det ändå var ett par av dom däck han ansåg hålla bäst.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
#1197753
joel80 skrev:Bra vridmoment sliter däck... :/
Eller dålig AWD ;)

Att köra slut på en uppsättning sommardäck på 3000mil med en AWD om man kör som folk är ju riktigt dåligt tycker jag.
#1197755
Jag kör oftast med RWD.. (pure-läget) och elmotorn med bra vrid från 0 blir det lätt att man accelererar lite snabbare än man har gjort med tidigare bil.

AWDn i den är bättre(snabbare) än på andra Volvos... men då under förutsättning att man har förbränningsmotorn redan igång. Det är elmotorn som kan gå in blixtsnabbt och hjälpa till då. Är förbränningsmotorn avstängd tar det ju en halv sekund till en sekund innan man får kraft från den efter att man tryckt ner pedapen förbi den gräns man ser att pure-läget klarar av. (Man kan alltså tvinga igång AWDn även i Pure-läge om man bara trycker lite extra på gasen... men det gör jag sällan, bara om man verkligen "behöver" dra någon. :D


På förra bilen.. en V70 D3 bytte jag sommardäck efter ca 4000 mil.
Jag byter gärna så fort dom hamnar under 3mm.. Dom jag hade nu var nere på 2mm, så jag kände att det var dumt att vänta till vintern. Det är ju nu på hösten man oftast behöver bäst sommardäck.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
#1197759
Vet inte, men jag har märkt att eftersom man inte "vrålar" i motorn eller liknande blir det lätt att man utnyttjar full acceleration från elmotorn vid nästan varje rödljusstart... man bara gasar och bilen glider iväg.

Alltså det är inte så att man precis slirar däck med elmotorn.. men den ger rätt bra acceleration från 0-60km/h för att bara vara på 70hk.

Men jag hade förväntat mig att däcken skulle hålla lite längre... 1000 mil kortare och 1mm mindre känns inte helt okej trots att man accelererar snabbare nu än tidigare.
#1197760
Jag står också i begrepp att byta sommardäck och kikade på priserna på primacy 3 på däckonline. Har 245/40-18 (men kikade på 235 mm samt 45 i profil) och priserna var ju typ samma som för en uppsättning pilot sport 4? Fick du något superpris eller varför väljer man inte pilot sport 4, Continental premium-/sportcontact 5/6 eller liknande?
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 32

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]

Volvo on call och GSM

Hej! Istället för en ny 4-5g modul f&ou[…]

Bruten fjäder framvagn

Ladda på utav helvete på nån far[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]