Joel80s V60 D5 TE Summum BE - Vinterdäck och slitna Primacy3

Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer


Re: Joel80s V60 D5 TE Summum BE - Vinterdäck och slitna Primacy3

Inläggav joel80 mån 12 dec 2016, 13:12

Min snittförbrukning totalt ligger rätt högt då jag kör många långresor.. runt 4x165km per vecka blir det i allafall.. och en och annan långresa på 30-40 mil också. Jag ligger kring 0,4l/mil totalt nu. (Mätt vid pump)

På långresor drar jag mellan 0.5 och 0,7l/mil, beroende på hur pass lång resan blir och om jag kunnat starta med laddning. En tripp Gävle - Stockholm med fulladdat batteri från start brukar sluta kring 0,5l/mil.. men har jag bråttom och ligger typ 10-15km/h över hastighetsgräns ökar det till runt 0,6l/mil.
På mina kortare resor kör jag nästan enbart på el. 42-43km har jag kommit på el. Nu på vintern är det runt 30-35km. Rattvärme och sätesvärme skulle jag säga är extremt avgörande för att man ska tycka det är bekvämt att köra på el även när det är kallt. Det blir inte lika varmt i kupén då, men med rattvärmen och sätesvärmen känns det gosigt ändå.

Första halvåret låg jag lite lägre i snittförbrukning, strax under 0,35l/mil. Då var det inte riktigt lika mycket långkörningar. Ca 50% av körsträckan var då på el, nu har det nog blivit mindre, kring 40% kanske. Jag har inte det perfekta körmönstret för att komma ner i förbrukning.
En sammarbetspartner jag jobbar med i Stockholm kör också V60 TE, och han har varit nere på 0,1l/mil vissa tankningar. Kört över 400 mil mellan tankningarna! :D Så det går absolut att komma ner till deklarerad och även under det, allt beror på hur långa resor du har och om du har möjlighet att ladda.

Just nu har jag dock problem.. :/ Den står på verkstan efter att laddsladden fastnat i uttagen imorse! Trodde först den har fryst, men verkar vara nått mekaniskt med låset så låser fast sladden så att den inte ska gå att sno när man laddar. Surt... Men jag fick köra en helt ny V60 CC D4 AWD som lånebil, så lite plåster på såren.
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 10400
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 21:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12



Re: Joel80s V60 D5 TE Summum BE - Vinterdäck och slitna Primacy3

Inläggav AWDvolvo tor 15 dec 2016, 11:54

400 mil mellan tankningarna är inte illa!! Sen att din snittförbrukning ligger på 0,4 är inte illa det heller :shock: ! Min förbrukning ligger på 1,44 just nu och 98 oktan som tankas kostar runt 14,50kr litern.
Min bil är också på verkstad, blir ny framruta efter ett stenskott!
:-)-)
AWDvolvo
Däckkrängare
 
Inlägg: 168
Blev medlem: sön 25 okt 2015, 18:02
Kör: Mercedes C63 AMG 6,2L 457hk -12

Re: Joel80s V60 D5 TE Summum BE - Vinterdäck och slitna Primacy3

Inläggav grillchips tor 15 dec 2016, 12:44

AWDvolvo skrev:400 mil mellan tankningarna är inte illa!! Sen att din snittförbrukning ligger på 0,4 är inte illa det heller :shock: ! Min förbrukning ligger på 1,44 just nu och 98 oktan som tankas kostar runt 14,50kr litern.
Min bil är också på verkstad, blir ny framruta efter ett stenskott!
:-)-)


Smiles per gallon > miles per gallon. ;)
Drömmer om:
Volvo XC60 T6 AWD Black R
Nuvarande:
Volvo V50 1.8F '08
Tidigare:
VW Golf 3 GT '94 - Såld
Användarvisningsbild
grillchips
Volvonörd
 
Inlägg: 5192
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 18:37
Ort: Stockholm
Kör: Volvo V50 1.8F "R-Design" MY08

Re: Joel80s V60 D5 TE Summum BE - Vinterdäck och slitna Primacy3

Inläggav AWDvolvo tor 15 dec 2016, 13:52

Ja jooo...och ibland kostar det :wink:
AWDvolvo
Däckkrängare
 
Inlägg: 168
Blev medlem: sön 25 okt 2015, 18:02
Kör: Mercedes C63 AMG 6,2L 457hk -12

Re: Joel80s V60 D5 TE Summum BE - Vinterdäck och slitna Primacy3

Inläggav joel80 tor 14 sep 2017, 09:29

Lite dålig på att uppdatera här.. :)


Senaste grejen jag fått gjort är att jag dels köpt nya sommardäck.. Dom första höll drygt 5000mil.. Varav 2000 med vinterdäck.. så ca 3000 mil eller strax där över så var dom slut. Klarade 1000 mil mer med förra bilen.. Bra vridmoment sliter däck... :/
Inte helt nöjd med slitaget, men i övrigt har dom varit riktigt bra.

2017-09-04 08.22.23.jpg


Blev ett par Michelin Primacy 3 igen.
Dom har varit bra och skapligt tysta, och däckgubben sa att det ändå var ett par av dom däck han ansåg hålla bäst.
Senast redigerad av joel80 tor 14 sep 2017, 11:55, redigerad totalt 1 gång.
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 10400
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 21:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12

Re: Joel80s V60 D5 TE Summum BE - Vinterdäck och slitna Primacy3

Inläggav MartinS tor 14 sep 2017, 11:30

joel80 skrev:Bra vridmoment sliter däck... :/


Eller dålig AWD ;)

Att köra slut på en uppsättning sommardäck på 3000mil med en AWD om man kör som folk är ju riktigt dåligt tycker jag.
Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!
Användarvisningsbild
MartinS
Volvofanatiker
 
Inlägg: 7579
Blev medlem: tis 23 maj 2006, 13:34
Ort: Emigrerat till Tjörn
Kör: XC60 T6 AWD Polestar och V40CC D2 vea

Re: Joel80s V60 D5 TE Summum BE - Vinterdäck och slitna Primacy3

Inläggav joel80 tor 14 sep 2017, 11:39

Jag kör oftast med RWD.. (pure-läget) och elmotorn med bra vrid från 0 blir det lätt att man accelererar lite snabbare än man har gjort med tidigare bil.

AWDn i den är bättre(snabbare) än på andra Volvos... men då under förutsättning att man har förbränningsmotorn redan igång. Det är elmotorn som kan gå in blixtsnabbt och hjälpa till då. Är förbränningsmotorn avstängd tar det ju en halv sekund till en sekund innan man får kraft från den efter att man tryckt ner pedapen förbi den gräns man ser att pure-läget klarar av. (Man kan alltså tvinga igång AWDn även i Pure-läge om man bara trycker lite extra på gasen... men det gör jag sällan, bara om man verkligen "behöver" dra någon. :D


På förra bilen.. en V70 D3 bytte jag sommardäck efter ca 4000 mil.
Jag byter gärna så fort dom hamnar under 3mm.. Dom jag hade nu var nere på 2mm, så jag kände att det var dumt att vänta till vintern. Det är ju nu på hösten man oftast behöver bäst sommardäck.
Senast redigerad av joel80 tor 14 sep 2017, 11:41, redigerad totalt 1 gång.
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 10400
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 21:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12

Re: Joel80s V60 D5 TE Summum BE - Vinterdäck och slitna Primacy3

Inläggav SBergdahl tor 14 sep 2017, 11:40

Hur stor praktisk skillnad är det i vridmoment på däcken jämfört med t ex en rimligt effektstark bil med automat och momentomvandlare? Det vrider ju på rätt ordentligt där också om man utnyttjar effekten.
Nu: V70N 2.5T -04 ~31000 mil Bild
Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88
Användarvisningsbild
SBergdahl
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1663
Blev medlem: mån 13 jun 2016, 15:39
Ort: Göteborg
Kör: V70N 2.5T -04

Re: Joel80s V60 D5 TE Summum BE - Vinterdäck och slitna Primacy3

Inläggav joel80 tor 14 sep 2017, 11:45

Vet inte, men jag har märkt att eftersom man inte "vrålar" i motorn eller liknande blir det lätt att man utnyttjar full acceleration från elmotorn vid nästan varje rödljusstart... man bara gasar och bilen glider iväg.

Alltså det är inte så att man precis slirar däck med elmotorn.. men den ger rätt bra acceleration från 0-60km/h för att bara vara på 70hk.

Men jag hade förväntat mig att däcken skulle hålla lite längre... 1000 mil kortare och 1mm mindre känns inte helt okej trots att man accelererar snabbare nu än tidigare.
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 10400
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 21:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12

Re: Joel80s V60 D5 TE Summum BE - Vinterdäck och slitna Primacy3

Inläggav Schmoyoho tor 14 sep 2017, 11:46

Jag står också i begrepp att byta sommardäck och kikade på priserna på primacy 3 på däckonline. Har 245/40-18 (men kikade på 235 mm samt 45 i profil) och priserna var ju typ samma som för en uppsättning pilot sport 4? Fick du något superpris eller varför väljer man inte pilot sport 4, Continental premium-/sportcontact 5/6 eller liknande?
"Car was dusty and dirty yet he cleaned it without using any water. It scared me and I am afraid of nothing " - CrossingCountries
Användarvisningsbild
Schmoyoho
Volvotok
 
Inlägg: 3183
Blev medlem: tor 26 dec 2013, 03:26

Re: Joel80s V60 D5 TE Summum BE - Vinterdäck och slitna Primacy3

Inläggav joel80 tor 14 sep 2017, 11:52

Primacy 3 har fått väldigt bra resultat i de tester jag kollat, samt är skapligt tysta vilket är skönt när man ibland inte har nån motor som låter.

Jag hamnade på 4984kr för 4st inkl frakten.
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 10400
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 21:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12

Re: Joel80s V60 D5 TE Summum BE - Vinterdäck och slitna Primacy3

Inläggav MartinS tor 14 sep 2017, 12:31

joel80 skrev:AWDn i den är bättre(snabbare) än på andra Volvos...


Under vilka förutsättningar då och vem säger det?
Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!
Användarvisningsbild
MartinS
Volvofanatiker
 
Inlägg: 7579
Blev medlem: tis 23 maj 2006, 13:34
Ort: Emigrerat till Tjörn
Kör: XC60 T6 AWD Polestar och V40CC D2 vea

Re: Joel80s V60 D5 TE Summum BE - Vinterdäck och slitna Primacy3

Inläggav joel80 tor 14 sep 2017, 13:27

Med vanliga haldex behöver du vänta längre för att den ska gå in och hjälpa till. Finns några trådar här om att det blev lite sämre (menar inte att den är dålig, men lite långsammare) när dom gick över till haldex 5.

Elmotorn däremot kan du styra på millisekunden och den har som sagt bra vrid från 0. Det behövs inga "laddtider" utan den kan gå in och hjälpa direkt.

Du har också möjligheten att på en hybrid välja att köra i AWD-läge och då få driving på alla fyra hjul hela tiden.
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 10400
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 21:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12

Re: Joel80s V60 D5 TE Summum BE - Vinterdäck och slitna Primacy3

Inläggav MartinS tor 14 sep 2017, 14:53

Det låter mest som dina subjektiva bedömningar Joel. För Haldex gen 4 handlar all fördröjning om den tiden det tar att identifiera slip, och den är den samma på en laddhybrid. Tiden det tar att låsa en Gen4 koppling är i princip omedelbar.

Möjligen är dina synpunkter om laddhybridens förträffligheter korrekta i låga hastigheter med lågt effektuttag. I högre hastigheter och/eller vid stora effektuttag handlar det om att fördela(!) kraften mellan fyra hjul. Det du har i laddhybriden är en effekt på framhjulen och en på bakhjulen, helt oberoende av varandra och helt olika maxeffekter.
Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!
Användarvisningsbild
MartinS
Volvofanatiker
 
Inlägg: 7579
Blev medlem: tis 23 maj 2006, 13:34
Ort: Emigrerat till Tjörn
Kör: XC60 T6 AWD Polestar och V40CC D2 vea

Re: Joel80s V60 D5 TE Summum BE - Vinterdäck och slitna Primacy3

Inläggav joel80 tor 14 sep 2017, 15:42

Gen 4 har jag inte kört, och hört att den är snabbare än gen 5.

Det är troligt att man inte då skulle märka någon skillnad mot hybridens AWD.

Hybriden följer 50/50 kraft på bak och framhjulen upp till ett uttag av ca 140hk. Över det blir det mer på framhjulen.
V60 D5 TE Summum MY16
V60 T4F Summum MY12
Såld: V70 D3 DE MY13

Min garagetråd V60 D5 TE: viewtopic.php?f=51&t=122334
Min garagetråd V60 T4F: viewtopic.php?f=51&t=111872
Användarvisningsbild
joel80
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 10400
Blev medlem: tis 20 nov 2012, 21:42
Ort: Gävle
Kör: V60 D5 TwinEngine MY16, V60 T4F MY12



Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster