Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av SyncroPower
#1021570
Tja! Tänkte starta en projekttråd om min första bil, en Volvo Glt av 1980 årsmodell. 2 ägare mellan 1982-2015, far och son som ägt den då! Dock säger det inte mycket då den knappast är den vackraste 240in som finns. Den har även gått i Stockholm hela livet, dock har jag sätt värre 240is så vägsaltet har inte tagit allt för hårt på den. Men rost finns det gott om! Jag är 7:e ägaren.

Info om bilen:

Modell: Volvo 244-840-6121 Alltså en Glt med b23e(140 hk), överväxel och utan taklucka.
Årsmodell: 1980 utagen sommaren 1980
Mätarställning vid köp: Ca 31350 Mil
Exteriör: Vindavvisare framdörrarna, nyare extraljus, simons avgassystem (har ett vanligt avgassystem liggandes), infällbar dragkrok(original), lite sänkt, original fälgar.
Interiör: Vanligt blå inredning med nackkuddar fram, R-Sport klädsel, ekonomimätare istället för varvräknare, mynt/prylfack i mitten, myntfack under vänstra utblåset, Pioneer Stereo med DLS M224or i dörrarna+DLS M225or i hatthyllelådorna bak. Dock ingen praktisk utrustning så som styrservo, elhissar eller centrallås. Har styrservo liggandes dock!

Planer med bilen


Ej påbörjat:[ ] Påbörjat:[/] Färdigt:[X]

Rostlaga golv,sparklådor etc [ X]
Besikta den [X]
Byta strålkastare/reflektorer [X]
Byta termostat då nuvarande ej öppnar [X]
Byta kylare [X]
Lacka det som är styggt [X]
Sätta i en massa rolig original utrustning, knappar, eventuellt centrallås mm [/]
Byta ut trasig/saknad inredning (konsol vid handbroms, täckbricka för choke mm) [X]
Eventuellt sätta i bättre ljud [X]


Bilder

När vi skulle hämta bilen
12242147_896704820412727_1478080533_n.jpg
12242147_896704820412727_1478080533_n.jpg (164.05 KiB) Visad 1436 gånger
En tvätt
12277039_896704807079395_1195300396_n.jpg
12277039_896704807079395_1195300396_n.jpg (188.46 KiB) Visad 1440 gånger
Hemma i garaget
Glt1.png
Glt1.png (138.85 KiB) Visad 17007 gånger
CIMG1332.JPG
CIMG1332.JPG (247.1 KiB) Visad 1442 gånger

Den "exklusiva" utrustningen
CIMG1344.JPG
CIMG1344.JPG (124.37 KiB) Visad 1436 gånger
CIMG1350.JPG
CIMG1350.JPG (362.34 KiB) Visad 1437 gånger
CIMG1376.JPG
CIMG1376.JPG (153.46 KiB) Visad 1439 gånger
Reflektorn var "lite sliten" så bytte strålkastarn

Gamla
CIMG1335.JPG
CIMG1335.JPG (305.95 KiB) Visad 1430 gånger
Nya
CIMG1355.JPG
CIMG1355.JPG (268.45 KiB) Visad 1440 gånger
Inredning ur
CIMG1337.JPG
CIMG1337.JPG (294.6 KiB) Visad 1440 gånger
CIMG1340.JPG
CIMG1340.JPG (219.86 KiB) Visad 1427 gånger
CIMG1341.JPG
CIMG1341.JPG (206.55 KiB) Visad 1430 gånger
Under mattorna

Högra sidan bak
CIMG1354.JPG
CIMG1354.JPG (200.98 KiB) Visad 1427 gånger
Vänstra sidan bak
CIMG1353.JPG
CIMG1353.JPG (216.75 KiB) Visad 1436 gånger
CIMG1372.JPG
CIMG1372.JPG (215.46 KiB) Visad 1423 gånger
Hittade även en liten slant i bilen :wink:
CIMG1357.JPG
CIMG1357.JPG (120.03 KiB) Visad 1423 gånger
När vi tagit bort mattor och baksäte så såg bältesfästet inte så väldans fräscht ut
CIMG1351.JPG
CIMG1351.JPG (238.49 KiB) Visad 1425 gånger
Med en hammare så slog jag även hål på det..
Glt5.png
Glt5.png (492.04 KiB) Visad 1424 gånger
Bromssköldar behövs också bytas
CIMG1374.JPG
CIMG1374.JPG (375.17 KiB) Visad 1419 gånger
Bilen i nuläget
CIMG1377.JPG
CIMG1377.JPG (258.9 KiB) Visad 1428 gånger
Ett vinterprojekt då jag fyller 18 till sommaren så målet är att bli klar med den till sommaren.
Senast redigerad av 3 SyncroPower, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av P210
#1021600
Nu blir jag lite nostalgisk! En 244 GLT-81 var min första "riktiga "volvobil, efter ett antal halvrisiga 140:or...
Grattis till den starkaste B23E som funnits, din ger väl 140hk? Lanserades i 79 års 242GT, först med 405-topp, K-Jetronic bränsleinsprutning, H-kam och 140hk men trimmades sedan ned gradvis, (redan året efter i min 81:a hade den sjunkit till 136hk). När den fick katalysator var effekten nere på 129hk!

Min 81:a hade inte heller varvräknare original, vet att jag köpte en lös och monterade! Snåljåpen som köpte min ny hade varken kostat på sig servo, c-lås eller plyschklädsel, enda som skilde den från en DL var motorn/lådan och den svarta dekoren (och de 20-ekrade fälgarna som du också har)

Växelspaksdamask i läder har den också! har för mig att den krängdes över gummidamasken och därför hade en dragkedja?
Tänker du köra hyfsat original eller vad har du för planer?
av SyncroPower
#1021758
P210 skrev:Nu blir jag lite nostalgisk! En 244 GLT-81 var min första "riktiga "volvobil, efter ett antal halvrisiga 140:or...
Grattis till den starkaste B23E som funnits, din ger väl 140hk? Lanserades i 79 års 242GT, först med 405-topp, K-Jetronic bränsleinsprutning, H-kam och 140hk men trimmades sedan ned gradvis, (redan året efter i min 81:a hade den sjunkit till 136hk). När den fick katalysator var effekten nere på 129hk!

Min 81:a hade inte heller varvräknare original, vet att jag köpte en lös och monterade! Snåljåpen som köpte min ny hade varken kostat på sig servo, c-lås eller plyschklädsel, enda som skilde den från en DL var motorn/lådan och den svarta dekoren (och de 20-ekrade fälgarna som du också har)

Växelspaksdamask i läder har den också! har för mig att den krängdes över gummidamasken och därför hade en dragkedja?
Tänker du köra hyfsat original eller vad har du för planer?
Stämmer bra det! Men tror inte b230e fick någon katalysator då den redan 1985 fick 129hk. Varvräknare satt original i Glt -80 men man har valt att montera en ekonomimätare istället. Tror inte dom som haft bilen innan har eftermonterat den men man vet ju inte. Lite mer som markerar att det är just en Glt är exempelvis skinndamask,varvräknare och på ratten står det Volvo GLT.
Skulle vilja haft den original med lite mer original tillbehör men får se hur det slutar!
av Schmoyoho
#1021836
Skum ekonomimätare iallafall, har aldrig sett en sådan i en 240 1975-1980 förut. Däremot tycker jag det är rätt årsmodell och absolut rätt fälgar. Jag har nämligen en likadan fast svart. Dock med taskigare men likadana fälgar.

Min är en GL och den har både styrservo och många fler kromlister, bl.a runt dörrhandtagen, rutorna (även den på din blir svarta hörndetaljen mellan tak och C-stolpe är kromad) m.m.. Eller har jag missuppfattat GL kontra GLT måntro? Edit: jag har ju dock en B21A kontra du som har både B23 och insprut. Jag trodde motorversion följde utrustningsnivå ungefär som den gör idag på de flesta volvos alltså en bil med stor motor får automatiskt bättre utrustningspaket, t.ex styrservo, kromlister m.m
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1021904
En 240 med dom "moderna" bakljusen och strålkastarna, orginal vinge och jalusi tycker jag är den 240 som äser bäst ut :-)-)
Skulle själv vilja ha en i det stuket, men jag tål verkligen inte inredningen i 240, vilket typ är vad som hindrar mig från att skaffa en :roll:
av V60D5AWDPolestar
#1021920
Spännade project! Skall bli intressant att följa. Trodde inte GLT:n gav så mycket som 140Hk, gav inte första Turbon 155Hk när den kom? Gillar ändå tänket från den tiden, att man kunde välja bara en starkare motor utan en massa lullul
som kostar extra. Någon som vet vad 4:an på stereo(eller skall vi saga radion:) ) star för?
Användarvisningsbild
av P210
#1021960
V60D5AWDPolestar skrev: Trodde inte GLT:n gav så mycket som 140Hk, gav inte första Turbon 155Hk när den kom? Gillar ändå tänket från den tiden, att man kunde välja bara en starkare motor utan en massa lullul
som kostar extra.
Riktigt, dessutom byggde turbon på B21:an mot GLT:ns B23:a, så vridet var rätt klent när snurran inte laddade, och effektkurvan var rätt spetsig.
Hade nog ett tiotal kompisar med 240 turbo när jag hade min GLT, snodde man runt i stan hade jag inga problem att hänga med, men på rakt väg blev man frånåkt...

4:an på stereon står nog för de fyra kanalerna/spåren på kasettbandet, L/R och två riktningar...
https://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Cassette
Jämför med gamla 8-spår
https://en.wikipedia.org/wiki/8-track_tape
Bild

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...