Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1151739
Fick bra att veta på rostiga stötdämpare första gången jag besiktigade bilen, tog ner allt slipade av stötdämparen och målade allt med svart bromsoksfärg, blev som nytt och färgen sitter kvar än :) '

Det blev snyggt med instegslisterna. :)
#1151858
White skrev:Najs! :)
Det är det! :wink:
SBergdahl skrev:Snyggt :)

Jag skulle behöva en ny sån där på förarsidan till min bil. Det har ärgat grönt i kanterna av kromtexten ..
Tackar! :)

Går det inte att göra rent då? En ny lär ju inte vara så billig... :roll:
DayDreamer skrev:Fick bra att veta på rostiga stötdämpare första gången jag besiktigade bilen, tog ner allt slipade av stötdämparen och målade allt med svart bromsoksfärg, blev som nytt och färgen sitter kvar än :) '

Det blev snyggt med instegslisterna. :)
Det är ju en tanke, men då jag använder bilen varje dag så känns det lite riskabelt att plocka ner det. :???:
Jag kör ju hem till gården strax innan 6 på morgonen och är tillbaka runt 18, och då är jag rätt trött. :) Kan ju kanske ta en sida i taget annars.

En sån här var ju inte billig... http://vparts.se/se/bilstein-stotdampar ... mpare.html
http://vparts.se/se/komplett-fjaderben- ... 0-v70.html

Japp, jag hade en himla tur att få syn på dom på tradera. :wink: De jag har sett på bildemonteringarna har varit rejält böjda... :roll:
#1153033
I helgen har bilen fått stå. Åkte på en sväng influensa i fredags, men nu känner jag mig mycket bättre. :)

Fick hem lite grejer förra veckan. Lite av varje faktiskt. :wink:

Ett nytt glas till nummerbelysningen bak köptes för 30 kr på tradera. Det ena har varit sprucket länge, och det andra behöver nog bytas snart det med.

Nya gasdämpare till bakluckan hämtades på Liljas. Kostade över 600 kr stycket... :roll:
Foto0317.jpg
Foto0317.jpg (938.78 KiB) Visad 619 gånger
Fick även hem dessa som kanske inte hör hemma i en GLT, men det struntar jag i. :wink:
Foto0319.jpg
Foto0319.jpg (810.47 KiB) Visad 618 gånger
Foto0320.jpg
Foto0320.jpg (801.88 KiB) Visad 617 gånger
#1153101
Ja gasdämparna är inte billiga på Volvo en av anledningarna till varför jag inte har bytt än :) tror inte heller att biltema hade några :???: får ta och kolla upp det där ordentligt den dagen jag tröttnar på att bagageluckan ska slå igen med en stor smäll.

Mätartavlor... förmodligen R mätare dom blåa?
#1153311
Då har jag monterat R-tavlorna i min bil.
Det var inte det lättaste. :roll:

Mätarhuset jag köpte kom från en 97:a och min är en 99:a. Jag tänkte att det skulle gå att byta tavlorna rätt av, men nej det gick inte... :roll:

Bränsle/Temp mätaren var bara att montera in. De andra fick jag plocka bort nål och "pappret" på, och flytta över till mina gamla tavlor.
Volvo fick nämligen för sig att byta läge på kontakterna mellan de 98 och 99... :???:

Nu sitter de i alla fall där, och det ger ju verkligen ett lyft på dagen. I mörkret ser det i princip ut som vanligt, men det kanske skulle bli snyggare med vita led bakom tavlorna?
Funderar även på mätar-ringar, men de är ju på tok för dyra... :lol:

Inga bilder. Det får komma senare. :wink:
#1153443
DayDreamer skrev:Inte så konstig att det skiljer då instrumenthuset fick CAN-buss 99 :)
Kan vara så ja! :wink:
Konstigt att de bara bytte kontakter på hastighet och varv mätarna dock... :roll:

Har för övrigt funderat lite till och från på ifall jag skulle montera poly-bussningar i bilen. Kan det göra någon skillnad på känsla i en lite GLT? :lol: Blir inte nu i alla fall. Kan inte lägga alla pengar på bilen.

Har börjat bli lite krångligt att få i backen också. Hade samma problem förra vintern, så det är väl antagligen kylan... :lol:
Det är bara backen som krånglar till och från... :roll:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1153474
Konstigt, just mätarna ska ju vara samma mellan alla årsmodeller... Märkligt om dom bytt plats på kontakterna :???: Var det mycket det skiljde eller? Bilder hade ju varit kul att sett ;)

Polybussning beror ju på vilken/vilka du tänkt att byta ut. Det övre gör skillnad på motorljudet, man får in lite extra skön 5a-sång i kupén :-)-)
Det under växellådan/subframen gör ingen direkt skillnad som man märker av, men det är ju skönt att veta att motorn sitter still.
Polybussningar i länkarmarna ska tydligen göra rätt stor skillnad på väghållningen, tyvärr ingen egen erfarenhet av det ännu.

Ang. backen så kan det väl istortsett bara vara 2 saker som får anses vanliga... Ena är såklart oljan i växellådan, ny olja med lite lägre visco/friktion kan lösa det, men om det även händer när motorn/växellådan är varm så är det nog inte det...
Det andra som kan vara är en lite småkärvande lamell. Det kan komma och gå och vara temperatur samt väderberoende. Prova dubbel-trampa och se om det blir bättre då, isf är det troligen lamellen som börjar bli lite smågrinig. Men skulle tro att du kan köra rätt många år/mil till innan det blir ett för stort problem. :) Min kan också vara smågrinig ibland, speciellt vid blött väder och man åkt på samma växel en längre tid och ska sedan växla ner.
Användarvisningsbild
av Bonden1989
#1153500
Lucif3r skrev:Konstigt, just mätarna ska ju vara samma mellan alla årsmodeller... Märkligt om dom bytt plats på kontakterna :???: Var det mycket det skiljde eller? Bilder hade ju varit kul att sett ;)

Polybussning beror ju på vilken/vilka du tänkt att byta ut. Det övre gör skillnad på motorljudet, man får in lite extra skön 5a-sång i kupén :-)-)
Det under växellådan/subframen gör ingen direkt skillnad som man märker av, men det är ju skönt att veta att motorn sitter still.
Polybussningar i länkarmarna ska tydligen göra rätt stor skillnad på väghållningen, tyvärr ingen egen erfarenhet av det ännu.

Ang. backen så kan det väl istortsett bara vara 2 saker som får anses vanliga... Ena är såklart oljan i växellådan, ny olja med lite lägre visco/friktion kan lösa det, men om det även händer när motorn/växellådan är varm så är det nog inte det...
Det andra som kan vara är en lite småkärvande lamell. Det kan komma och gå och vara temperatur samt väderberoende. Prova dubbel-trampa och se om det blir bättre då, isf är det troligen lamellen som börjar bli lite smågrinig. Men skulle tro att du kan köra rätt många år/mil till innan det blir ett för stort problem. :) Min kan också vara smågrinig ibland, speciellt vid blött väder och man åkt på samma växel en längre tid och ska sedan växla ner.
Har ju tyvärr inga bilder i nu. Har ingen större lust att plocka sönder bilen igen för det. :wink:
Fast jag är visst inte den första som haft problemet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 2#p4118042

Ifall du tittar på den här: http://forums.swedespeed.com/showthread ... ost2009780 så är fästerna för tank/temp-mätare oförändrad mellen årsmodelerna.
De andra 2 mätarna är hålen för kontaktena vridna rätt så mycket. :(

Ja, det var främst motorn jag tänkte på. Får ta och byta den övre och se om det blir någon skillnad. :wink:

Lamellen vore det ju inte vara då de andra växlarna fungerar som det ska. Tycker det låter lustigt.
Tror nog mer på oljan i så fall, då det i princip bara händer när den är kall.
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]