Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1046621
Jag tror inte jag skulle köra en T6 AWD om prestanda var ointressant över lag. Däremot tycker jag att D2 vea räcker gott i V40'n för det den skall göra. Men iom att prestanda alltid är intressant så finns ju risken att man bir sugen på Polestar om det kommer.

Att köra D2 är inget statement för min del.
#1054784
Sådär, äntligen har jag nu fått automatiken för bakrutetorkaren avstängd, volvo hade fixat felet i vida tidigare i veckan och idag fick jag tid hos åf"en. Samtidigt justerades ena scuffplaten som hade en liten glipa till tröskeln. 10min i väntrummet så var det fixat. Smidigt...

850 mil sedan julafton, det rullar på.. Snittförbrukningen verkar ha sjunkigt några cl de sista hundra milen, antingen är det motorn eller så kör jag på ett annat sätt nu. 0,46-0,47 har jag legat på nu ett bra tag.
#1054856
MartinS skrev:Sådär, äntligen har jag nu fått automatiken för bakrutetorkaren avstängd, volvo hade fixat felet i vida tidigare i veckan och idag fick jag tid hos åf"en. Samtidigt justerades ena scuffplaten som hade en liten glipa till tröskeln. 10min i väntrummet så var det fixat. Smidigt...

850 mil sedan julafton, det rullar på.. Snittförbrukningen verkar ha sjunkigt några cl de sista hundra milen, antingen är det motorn eller så kör jag på ett annat sätt nu. 0,46-0,47 har jag legat på nu ett bra tag.
Hej,

OK förbrukning, mätt vid pump?
#1054882
Nops, alldeles för mycket värmare för det. Men räknar man av några liter för brännaren verkar det stämma ganska bra. Skall bli intressant att se hur det blir i sommar.
#1064396
W.A.P.E. skrev:återkom om hur den nya D2 fungerar.
Nu har jag kört en bit över 1000mil med den under dryga 3 månader, och även kört hyr och lånebilar med gamla PSA D2:an under tiden. Det är STOR skillnad i hur vea fungerar och hur den äldre PSA motorn går. Rent prestandamässigt är det kanske inte så stor skillnad (någon sekund till vea's fördel på pappret), men vea har enormt mycket bredare register och den är oändligt mycket mer sofistikerad. Den är levererar kraften jämnare och känns kraftfullare över hela registret. vea har inte alls den ketchupeffekt som PSA har, vilket jag tycker är positivt. Jag tycker vea D2 upplevs lite mer som en bensinsugmotor, men vid lägre varv naturligtvis. D2 vea är körbar från 1000rpm upp till varvstopp, och drar hela vägen (fast inte så hårt direkt, vi snackar ju 120hk :) ). Den äldre PSA D2'an är ju mer 1500rpm till 25000rpm, över och under är den tämligen död.

Möjligen är D2 vea någon centiliter törstigare än PSA, men det är nog ganska marginellt, vi pratar isåfall någon enstaka centiliter.

DET är mina upplevelser av D2 vea hittils, jag är faktiskt riktigt nöjd med mitt val. Visst, vid någon omkörning hade man kanske önskat sig lite mer pulver, men för det pendlande bilen är köpt till fungerar den utmärkt.

/Martin
#1066143
Så var det dags för sommardäck, billiga tysta kvalitetsdäck är A och O när man har den som pendlarbil, så det blev tyvärr inget roligare än Geminus i 16".

Bild
#1073231
Ingen brådska till jobbet, en fin solig morgon och full tank vid macken hemma då jag nollade förbrukningssnittet. Då kan man ju testa och se vad man kan få ner förbrukningen till, det kan ju vara av intresse för alla förbrukningstalibaner där ute.
Hastigheten var aldrig över 90km/h och under ungefär en mil slipstreamade jag bakom en lastbil (som syns i diagrammet). Annars lätt pedal och bra flyt i trafiken, ett stopp vid en rondell och ett par inbromsningar till 20-25km/h inför några rödlysen blev det dock.

Bild
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]