frasse4:s Volvo 940 i Thailand

Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer


Re: frasse4:s Volvo 940 i Thailand. Egen ECC

Inläggav frasse4 sön 11 jun 2017, 03:32

Ok, nu tror jag att jag rett ut det hela. Riktig jungel med olika bromsar på Volvo på sent 80- tidigt 90-tal. Att alla saker har typ 5 artikelnummer hjälper ju inte heller.

Bild
Det sitter 280 mm skivor på. Och enligt typskylten och volvos fickdatabok sitter det bromsoken för ABS. Således får jag väl anta att det ska vara belägg för ABS :). Exakt vad som skiljer beläggen åt vet jag inte, det är möjligt att de för ABS är något tunnare eftersom 280-skivorna är tjockare.

Bild
Bild
En liten inspektion under visar att det knappast kommer vara rost i underredet som dödar denna bilen.

Bild
Även om jag var ute på djupt vatten och körde för någon vecka sedan ;).
Kör nu: Volvo 940 2,3 -93 Bild -> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 2,0 -89, Volvo 960 3,0 -94, Volvo V70n 2,5T -05
frasse4
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 900
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 17:58
Ort: Hua Hin, Thailand
Kör: Volvo 940 högerstyrd



Re: frasse4:s Volvo 940 i Thailand. Egen ECC

Inläggav White sön 11 jun 2017, 11:45

Ja, det är ABS bromsarna du har, så du ska ha ABS beläggen. Dom skiljer lite i mått och utseende mot dom andra. :)

Jo underredet ser fint ut! :-)-)
White
Volvofanatiker
 
Inlägg: 7561
Blev medlem: ons 07 dec 2011, 18:27
Ort: Skåne
Kör: Herrgårdsvagn

Re: frasse4:s Volvo 940 i Thailand. Egen ECC

Inläggav frasse4 ons 05 jul 2017, 13:23

Hej igen, det blev en liten "semester" i Sverige över midsommar. Passade på att köpa lite saker till bilen. Åkte förbi BIltema med mitt dåliga fördelarlock för jag har haft bra erfarenhet av att lämna tillbaka saker där tidigare. Trots avsaknande av såväl kartong som kvitto fick jag ett tillgodokvitto på hela beloppet - så vad gjorde jag, jo jag köpte deras bromspaket med skivor och klotsar fram istället :lol: .

Bild
Frugan var inte så glad när skivor och klossar stannade vågen på 15,6 kg, så fick köpa en väska till... kanske inte blev så bra deal i alla fall :P

Annars är det;
# Fördelarlock och rotor från Bosch
# Oljefilter för service
# Nya knappar till bälten fram
# Packning till termostat
# Lock til spolarvätska
# Belysta fönsterhisspaneler fram (på passagerarsidan åker rutan endast ner i dagsläget)
# Kilremmar till generator, vattenpump och kompressor

Får göra lite uppdateringar framåt när grejorna byts :D

Ha de fint i sommarvärmen!
Kör nu: Volvo 940 2,3 -93 Bild -> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 2,0 -89, Volvo 960 3,0 -94, Volvo V70n 2,5T -05
frasse4
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 900
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 17:58
Ort: Hua Hin, Thailand
Kör: Volvo 940 högerstyrd

Re: frasse4:s Volvo 940 i Thailand. Egen ECC

Inläggav frasse4 tor 06 jul 2017, 15:26

Det blev inget av det ovannämnda som jag installerade först. Jag köpte en billig backvarnare tidigare i våras. Personligen är jag inte så förtjust i att installera utrustning ur "fel tidsålder", men min fru har klagat på att det är svårt att parkera Volvon. Men så mäter ju faktiskt en 940 sedan 5 cm längre än nya Volvo V90 :shock: . Men jag kan förstå henne också, när man tror man har fritt bakåt passar någon på att svänga in med en motorcykel så det skadar inte med lite varning.

Bild
En remsa med maskeringstejp längst ner på bakre kofångaren att rita på.

Bild
Det skadar inte att skydda plasten när man borrar.

Bild
Jag använde en 22 mm stegborr.

Bild
I brist på kabelgenomföringar tog jag en bit bränsleslang och gick in genom sparklådan. Ström tog jag direkt från backljusen så den aktiveras när man lägger i R.

Bild
Panelen satte jag framför högtalaren på instrumentbrädan.

Bild
Såhär ser det ut när backen är i. Visar avstånd i m, med dioder och pipande, men ganska 80-tals stil i alla fall.

Bild
Ganska diskret med givarna längst ner i kofångaren så de gick att beställa i silver.
Kör nu: Volvo 940 2,3 -93 Bild -> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 2,0 -89, Volvo 960 3,0 -94, Volvo V70n 2,5T -05
frasse4
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 900
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 17:58
Ort: Hua Hin, Thailand
Kör: Volvo 940 högerstyrd

Re: frasse4:s Volvo 940 i Thailand. Backvarnare

Inläggav Lucif3r fre 07 jul 2017, 11:48

Panelen satt ju som en käftsmäll där vid högtalargallret :)

Men du får väl lära kärringa att vara lite snabbare på backen så motorcyklarna inte hinner sno platsen ;)
Min T5a :)
Ber om ursäkt för ev. dubbelposter, min mus är dum i huvudet och dubbelklickar lite när den känner för det
Lucif3r
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 13034
Blev medlem: tor 03 maj 2012, 23:16
Kör: V70 T5 2.0 -97

Re: frasse4:s Volvo 940 i Thailand. Backvarnare

Inläggav frasse4 lör 08 jul 2017, 13:27

Tackar, ja nu är det ju bara att backa på [emoji14]
Kör nu: Volvo 940 2,3 -93 Bild -> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 2,0 -89, Volvo 960 3,0 -94, Volvo V70n 2,5T -05
frasse4
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 900
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 17:58
Ort: Hua Hin, Thailand
Kör: Volvo 940 högerstyrd

Re: frasse4:s Volvo 940 i Thailand. Backvarnare

Inläggav Tilly lör 08 jul 2017, 19:41

Snyggt! Vad härligt att ha sin bil i en miljö där man slipper salt, slask och rost. Jag vet inte riktigt vad som skulle ta död på en Volvo 940 om man inte hade de problemen.

Jag gillar att du anstränger dig för att få modifikationerna att smälta in så gott det går. En del glömmer det och ofta ser så ser det ganska taffligt ut med synliga kablar, knappar som inte passar in mm. Backvarningsdisplayen påminner lite om Mercedes från 1990-talet. Men den passar bra där den sitter nu.
Tilly
Däckkrängare
 
Inlägg: 195
Blev medlem: lör 06 dec 2014, 13:50
Kör: 740GL -86, 244DL -78

Re: frasse4:s Volvo 940 i Thailand. Backvarnare

Inläggav frasse4 sön 09 jul 2017, 13:13

Tack, jo jag har redan förfulat orginaldelar i min ungdom ;). Motorn har ju säker 30000 mil till i sig och lådan är ju nyrenoverad så den rullar nog på många år hoppas jag. Det som dödar dessa bilar är nog bränsletörst i kombination med dyra delar så blir de stående...
Kör nu: Volvo 940 2,3 -93 Bild -> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 2,0 -89, Volvo 960 3,0 -94, Volvo V70n 2,5T -05
frasse4
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 900
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 17:58
Ort: Hua Hin, Thailand
Kör: Volvo 940 högerstyrd

Re: frasse4:s Volvo 940 i Thailand

Inläggav frasse4 fre 14 jul 2017, 16:18

Ingen jättestor uppdatering men nya knappar till bälteslåsen fram på båda sidor gör mer än man tror!

Bild
Innan...

Bild
... och efter

Fick också nys om en 760 Turbo intercooler -89 eller -90 till salu inte så långt härifrån. Helt rostfri orginalbil, fullutrustad med elstolar, ECC, stora stereon med EQ. Pris 25 000 kr, men det är inte plats nog på uppfarten för en Volvo till :lol:
Kör nu: Volvo 940 2,3 -93 Bild -> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 2,0 -89, Volvo 960 3,0 -94, Volvo V70n 2,5T -05
frasse4
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 900
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 17:58
Ort: Hua Hin, Thailand
Kör: Volvo 940 högerstyrd

Re: frasse4:s Volvo 940 i Thailand. Backvarnare

Inläggav Tilly fre 21 jul 2017, 12:19

Inte sugen på att byta ut 940:n då? En 760 Turbo Intercooler i gott skick är ju ändå ett pinnhål upp från en "vanlig" 940 och en mycket fin bil. På sätt och vis även modernare med delad bakaxel och den nyare instrumentpanelen.

Å andra sidan kanske det är lite tråkigt att sälja 940:n nu när alla dina förbättringar är gjorda. Sedan vet jag inte hur lätt det är att sälja en Volvo 940 i Thailand, det kanske inte är så stort köpsug?
Tilly
Däckkrängare
 
Inlägg: 195
Blev medlem: lör 06 dec 2014, 13:50
Kör: 740GL -86, 244DL -78

Re: frasse4:s Volvo 940 i Thailand

Inläggav frasse4 lör 22 jul 2017, 17:53

Jag skulle tro att det är lite köparens marknad här. Men jag trivs bra med 940n också. Visst slår en 760 kanske lite högre, men det är mest puttrande på småvägar här i alla fall.
Kör nu: Volvo 940 2,3 -93 Bild -> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 2,0 -89, Volvo 960 3,0 -94, Volvo V70n 2,5T -05
frasse4
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 900
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 17:58
Ort: Hua Hin, Thailand
Kör: Volvo 940 högerstyrd

Re: frasse4:s Volvo 940 i Thailand

Inläggav Lucif3r lör 22 jul 2017, 20:23

Visst har 760 88+ vissa fördelar jämtemot en vanlig 940 men... Jag tycker nog bättre om 940 ändå - iaf när det gäller sedaner.

Men vad är det för besiktnings/registrerings regler där borta? Det går väl annars att hinka över motorn fråm 760in till 940in ;)
Min T5a :)
Ber om ursäkt för ev. dubbelposter, min mus är dum i huvudet och dubbelklickar lite när den känner för det
Lucif3r
Beroende av Jagrullar
 
Inlägg: 13034
Blev medlem: tor 03 maj 2012, 23:16
Kör: V70 T5 2.0 -97

Re: frasse4:s Volvo 940 i Thailand

Inläggav White lör 22 jul 2017, 22:11

frasse4 skrev:Ingen jättestor uppdatering men nya knappar till bälteslåsen fram på båda sidor gör mer än man tror!

Bild
Innan...

Bild
... och efter

Fick också nys om en 760 Turbo intercooler -89 eller -90 till salu inte så långt härifrån. Helt rostfri orginalbil, fullutrustad med elstolar, ECC, stora stereon med EQ. Pris 25 000 kr, men det är inte plats nog på uppfarten för en Volvo till :lol:

Tjusigt! Det är de små detaljerna... ;)
White
Volvofanatiker
 
Inlägg: 7561
Blev medlem: ons 07 dec 2011, 18:27
Ort: Skåne
Kör: Herrgårdsvagn

Re: frasse4:s Volvo 940 i Thailand

Inläggav frasse4 sön 23 jul 2017, 11:56

Lucif3r skrev:Men vad är det för besiktnings/registrerings regler där borta? Det går väl annars att hinka över motorn fråm 760in till 940in ;)

Minns att jag såg rätt många 940:s om fått Toyota-motorer så det är nog möjligt. Tror iof det skulle gå att hitta en komplett B230FT/FK löst, men en orörd turbo går inte så mycket bättre än en B230FB heller... Sedan är det väl inte helt rekommenderat att köra turbo på min nyrenoverade ZF-låda. Fast jag har förstått att ZF satt på alla TD24:or vilket var den motorn med högst vrid till 940. Så det kanske är mer rykten?

White skrev:Tjusigt! Det är de små detaljerna... ;)

Ja, det håller jag helt med om! :-)-)
Kör nu: Volvo 940 2,3 -93 Bild -> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 2,0 -89, Volvo 960 3,0 -94, Volvo V70n 2,5T -05
frasse4
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 900
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 17:58
Ort: Hua Hin, Thailand
Kör: Volvo 940 högerstyrd

frasse4:s Volvo 940 i Thailand

Inläggav frasse4 tor 27 jul 2017, 12:18

Jag har långsamt haft mer och mer frekventa startproblem i form av klickande startmotor. Det räcker än så länge med att klicka på starten 5-6 gånger så hoppar den igång, men det kommer nog snart en tid då man måste ut och knacka på startmotorn.

Eftersom jag hade med den startmotor jag renoverat tidigare åkte jag till min lokala verkstad för att byta (eftersom övre bulten till startmotorn är så svår att nå).

Men döm till min förvåning när min renoverade startmotor inte passade. Den som sitter nu har mycket längre till startkransen, jag som trodde att alla rödblockare hade kompatibla startmotorer? Den jag köpte skulle enligt uppgift också komma från en B230FB.

Bild
Här syns att startkransen sitter ganska långt bak.

Bild
Kanske detta är ursprungliga felet, fel tillverkare hehe

Men jag får ta mig in till Hua Hin någon dag dit jag blev bärgad tidigare när jag fick diodfel i generatorn. Hoppas de kan byta kolen i denna. Enligt google sitter denna modell i många olika Toyotor
Kör nu: Volvo 940 2,3 -93 Bild -> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 2,0 -89, Volvo 960 3,0 -94, Volvo V70n 2,5T -05
frasse4
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 900
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 17:58
Ort: Hua Hin, Thailand
Kör: Volvo 940 högerstyrd



Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



FöregåendeNästa

Återgå till Garaget

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster