Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1014090
frasse4 skrev:Nu hade ju 965:an en mycket modernare automat som körde lock-up redan på 2:an från 35 km/h.
960is har ju dock även en 6-cyl motor, och inte en snål sådan, dels pga. vikten(tyngre motor, tyngre bakaxel(om 95- på kombi), plus extra vikt för kombi i detta fall) och dels pga. volymen, och lite allmänt risigt optimerad :)
Det är ju väldigt ovanligt att en gammal rödblockare från samma årstionde, automat eller ej, drar mer bränsle än 6an. Så något är nog inte helt 100% med din motor alt. låda.

Men det är ju baserat på svenskt bränsle, oftasts 95 oktan. Har faktiskt ingen aning om hur gasahol95/E10 fungerar, men om det är sprit i det som typ E85(fast mindre mängd sprit) så kräver bilen mer bränsle för att gå ok, till skillnad mot vanlig bensin. Så det kan ju förklara den vad-jag-anser höga förbrukningen. 1.1l/mil är ju dock rätt ok.
#1014219
Ja 1,15 kan jag stå ut med, soppan kostar 6,70 kr/l här i alla fall.

Sedan funderar jag lite på om de inte drar mer när det är riktigt varmt. Luften får ju lägre densitet.

Men lådan funkar fint i övrigt, växlar mjukt och lägger i lock-up vid 85 km/h. Varvar bara 2500 rpm vid 100. Enda invändningen jag haft var när jag körde i bergen ville den ligga på 3:an och "slira" men det var ju bara att låsa lådan på 2.
#1014931
Ok, en liten bildupdate tänkte jag. Jag har kört en tankning till och denna landade på 11,7 l/100 km, lyckades tänka riktigt 95 oktanig bensin på Shell den här gången så vi får se om det gör något på nästa tankning.

Stötte också på första problemet igår, den klickade på starten två gången när den var riktigt varm, men det funkade båda gångerna när jag väntade 5 min. Idag gick det inte att återskapa. Jag tänkte först se över jordanslutningen till motorn. Skulle behöva köpa en ny minus-anslutning till batteriet eftersom den är riktigt misshandlad så får vi se om det hjälper. Igår körde jag dock 200 km i stekande hetta och fastande i en kö där jag kom 5 km på 1 h. Tur att jag inte hade någon tempmätare på växellådsoljan för då hade jag nog inte vågat titta, försökte lägga i N när tillfälle gavs i alla fall. Sedan har AC lite svårt att hålla bilen kall om man inte kör på max när den står på tomgång, men annars riktigt imponerad att kylsystemet klarar att hålla tempen galant efter 23 år.

Dessvärre har den också börjat läcka lite olja, kanske inte helt oväntat eftersom den gått så lite de senaste två åren. Gissar på bakre packboxen eftersom det letar sig ut mellan motor och låda, men det är också lite fuktigt i bakkant på ovansidan motorn under insuget, vad skulle det kunna vara?

Här kommer lite fler bilder i alla fall:
20151023-154432.jpg
20151023-154432.jpg (54.53 KiB) Visad 1758 gånger
img-8713.JPG
img-8713.JPG (31.66 KiB) Visad 1758 gånger
img-8715.jpg
img-8715.jpg (5.27 KiB) Visad 1758 gånger
Köpt en uppsättning fasta nycklar eftersom verktygslådan saknades. Hittade även en dekal på svenska. Samt en bild på reservdäcket som jag tror har legat orört i 23 år. Det var dock tomt så jag lyckades fylla det på en mack.
img-8716.JPG
img-8716.JPG (48.02 KiB) Visad 1758 gånger
Det finns bra sätt att laga högtalare, men att kleta på nån jäkla silikon är inte ett av dem, smetade av sig som f-n till dess jag petade på lite toapapper. Detta galler saknas också så om någon har något till övers är jag intresserad! (vänster bak).
img-8718.JPG
img-8718.JPG (36.4 KiB) Visad 1758 gånger
Förarplats, smidigt med nyckeln så nära dörren, bara att öppna dörren, luta sig in och starta. På alla andra högerstyra bilar jag kört har blinkers och torkare bytt plats, antagligen för att man ska kunna växla med en hand och blinka med en, men på volvon är placeringen samma som på en vänsterstyrd.
img-8728.JPG
img-8728.JPG (36.5 KiB) Visad 1758 gånger
Senaste service vid 169,5k, Castrol olja såklart. Nästa service efter 500 mil rekommenderas. Här syns också att man inte väljer hur kallt man vill ha utan hur lite varmt. Vet dock inte hur det regleras eftersom det inte finns något värmepaket i bilen...
img-8722.JPG
img-8722.JPG (35.28 KiB) Visad 1758 gånger
En bild under. Det bruna som syns är lera och inte rost. Klisterlappen på bakaxeln sitter kvar, 1031 och 3,91 i utväxling.
img-8726.JPG
img-8726.JPG (30.19 KiB) Visad 1758 gånger
Här syns att den börjat läcka lite olja :(. I förgrunden syns kondensvatten från AC:n. Vi körde 400 km idag på 7h så den har jobbat lite. Ingen katt på denna heller, fast det står skrivet blyfri bensin överallt. Trodde Volvo körde med B230G när de inte körde med katt? Kanske någon extra hästkraft alltså :).
img-8723.JPG
img-8723.JPG (65.05 KiB) Visad 1758 gånger
Och till sist en motorbild, som synes (och ganska naturligt) sitter huvudcylinder och rattstång på andra sidan motorrummet...
Senast redigerad av 2 frasse4, redigerad totalt 0 gång.
#1015043
F-n vad skumt det ser ut i motorrummet med rattstång osv på "avgassidan" :P Måste ju bli redigt trångt att bygga turbo i en högerstyrd rödblockare :P

Oljan "under insuget" kan vara vevhusventilationen som läcker.
Har bilen dessutom varit stående nått/några år så har säkerligen packningarna blivit tämligen snustorra, så räkna med mer oljeläckage framöver så blir du inte besviken om/när det händer :P

Om reservhjulet legat orört i 23år, dvs fortfarande har orginalgummit, så skulle jag nog överväga att byta däck på det... För det däcket lär knappast vara mycket till "reservdäck" när det väl gäller. Och jag förmodar att du inte har något vinterdäck du kan kasta in som reservhjul som "vi svenskar" kan göra? :lol:

Jävla snygg lagning av högtalaren också :lol: Tejp går ju att använda för att laga revor och små hål, men silikon klet? Det var något nytt :lol:

Ang. katt så är väl B204GT den enda motor efter 88 som inte har någon katt vad jag vet iaf, och den motorn försvann ~90 och blev ersatt av B204FT, som hade katt.
Kanske någon som plockat bort den någongång under bilens 23år? Och andra sidan har jag typ noll koll på exportmodeller förutom italien. :roll: Så det är väl inte helt omöjligt att "vanliga"(B230FB är vad jag räknar som 'normal', eftersom den satt i alla 940 91-92 i sverige iaf) rödblockare existerar utan kisse.
#1015136
Kul med lite respons och tack för många bra uppslag!

JE Jr, jag kollade förvärmningen som du föreslog. Hela spjället och bimetallfjädern saknas, så det är fritt flöde från motorrummet med varmluft. Jag satte över hålet med lite tjockare plast och ett stort buntband tills vidare, ska köpa en rejäl slangklämma.

Lucif3r; jag kollade över vevhusventilationen och det saknas en slangklämma på stora slangen till insugsröret vid flammfällan, så det går att lyfta av slangen med fingret. Det är rätt söligt med olja hela vägen ner på blocket så undrar om inte läckaget jag ser under kommer från flammfällan och inte packboxen (vore ju trevligt). Jag ska se om den tunna slangen som går direkt till insuget är tät så kanske den inte tar vevhusgaserna vid låglast. Plockar man bort flammfällan på dessa också? Minns att jag gjorde det på min 960.
#1016028
Resultatet från senaste långkörningen med riktigt bensin, 389 km på 40,4 l så 10,4 l/100 km. Helt godkänt tycker jag.

Nu har batteriet fått sig en översikt. Har ingen förebild, men minuspol-skon var kilad med en självborrande plåtskruv :shock: . Nu sitter det det en polsko med snabbavstängning, samt att jag monterade snabbkopplingen till Biltemas CTek-kopia. Jag tänkte låta batteriet sitta i när den står, bara ladda fullt och bryta minus.
20151028-075018.jpg
20151028-075018.jpg (51.63 KiB) Visad 1073 gånger
Nedan syns även nya slangklämman på vevhus-ventilationen. Jag ska köpa en ny flamfälla och vacuumslangar till nästa gång. Bränsleslangarna har lite torrsprickor också så de ska också bytas.
20151028-075100.jpg
20151028-075100.jpg (57.15 KiB) Visad 1073 gånger
Här är en bild på min mindre fina lösning för att den inte ska ta luft från motorrummet eftersom spjället till förvärmningen saknas, men det funkar ju i alla fall.
20151028-075113.jpg
20151028-075113.jpg (52.51 KiB) Visad 1073 gånger
Sonen har för övrigt döpt bilen till Bob, så det är vad den heter nu.
Senast redigerad av 2 frasse4, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 36
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]