Jag har funderat ett längre tag på att göra något åt den manuella AC:n, såkallad MCC. På min gamla 960 hade jag ECC vilket jag jag mycket nöjd med.
Jag hittade några trådar om folk som konverterat till ECC, men jag vet också då jag bytt en värmeväxlare på min 960 att det är ett monsterjobb att komma åt paketet. Utöver detta fungerar ECC genom att blanda varm luft från värmepaketet med kyld luft från AC och min bil har inte ens ett värmepaket :S.
Kanske fungerar det utan värmepaket också eftersom det är så varmt här, men dumt att lägga massa tid på något man inte vet om det fungerar.
Vid lite strösurfande på nätet hittade jag att det finns billiga kompressorstyrningar på ebay från Kina. Dessa kostar runt 100 kr och bryter 10 A. De är temperaturstyrda med en extern termometer och har en tydlig display som visar nuvarande temperatur.
IMG_0492.JPG (135.02 KiB) Visad 972 gånger
MCC:n jag har idag har val av fläkthastighet, utblås och en skala från lite rött till mycket rött. Lite rött betyder kallt och mycket rött betyder lite mindre kallt.
Vad vredet gör är jag lite osäker på, i ändlägena aktiverar det i alla fall två microbrytare, längst till vänster är kompressorn alltid på och längst till höger alltid av. Misstänker att det helt enkelt är ett ställbart tidrelä.
Jag vet dock att något är lite skumt för "AC OFF" fungerar inte, kompressorn fortsätter också att gå om man ställer fläkten på 0 till dess tryckvakterna slår från. Men mer om det senare.
Det tog mer än 4 veckor att få kontrollern levererad, så jag hade tid att se över kablage i bilen, läsa igenom kopplingsschemat och tänka ut hur jag skulle koppla.
IMG_0485.JPG (78.19 KiB) Visad 972 gånger
Här har jag börjat montera kontrollern i prylfacket. Det externa reläet är växlande och bryter strömmen när det aktiveras. Tanken är att jag ska sätta en micobrytare på gaspedalen så att den stoppar kompressorn vid kick-down. Dock måste jag nog skaffa ett tidrelä också, det är nog inte bra i längden om kompressorn startar när motorn ligger på högt varv.
Tanken var att koppla kontrollern i serie med MCC-enheten. Man får själv styra fläkthastighet och utblås, så försöker kontrollern reglera kompressorn för att uppnå önskad temp i kupén. Enligt kopplingsschemat var kabel 7 ut från MCC:n styrning till magnetkopplingen på kompressorn. Men... så var inte fallet, det visade sig att styrningen i MCC:n inte fungerade och något hade kopplat in kompressorn på något annat vis, hur vet jag inte exakt eftersom sladdarna försvann djupt bakom fläkten. Hursom förklarar det varför kompressorn gick med fläkten på 0 och att "AC OFF" inte fungerat.
IMG_0486.JPG (96.39 KiB) Visad 972 gånger
Jag tog ut hela MCC och hittade en dålig lödning på relät till kompressorn.
20170508_085823.jpg (71.58 KiB) Visad 972 gånger
Återmonterat och klart. Man ställer önskad temp så går kompressorn till uppnådd temp, därefter stannar den till önskad temp + 1 grad.
IMG_0491.JPG (96.06 KiB) Visad 972 gånger
Jag misstänker att jag får laborera lite med placeringen av sensorn till temperaturen, men tills vidare sitter den ovan passagerardörren.
Kör nu: Tesla Model 3 LR, Volvo 850 Turbo -94
-> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 B200E -89, Volvo 960 B6304F -94, Volvo V70N B5254T -05, Alfa Romeo Giulietta 1,3T -13, Volvo 850 B5252S -96, Volvo 940 B230FB -93, Alfa Romeo Giulia 2,0T -18