Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1167648
Jag fick hem ett nytt termostathus för några dagar sedan. Det har läckt där i anslutningen till kylarslangen rätt länge. Brukar få fylla på 1 liter vatten varannan vecka ungefär. Jag var lite orolig för pinnskruvarna, så jag har varit och sprejat på lite olja de senaste dagarna.
IMG_0473.JPG
IMG_0473.JPG (76.1 KiB) Visad 971 gånger
Såhär var skicket på det gamla huset.
IMG_0474.JPG
IMG_0474.JPG (50.92 KiB) Visad 971 gånger
Detta vittnar nog om att den allt för ofta gått med enbart vatten, och kalkhaltigt också som det ser ut.

Som tur var såg toppen helt OK ut, antagligen har termostathuset agerat offeranod. Var lite risk också eftersom jag inte köpt en ny termostat, men den gamla packningen var ganska mjuk så det blev tätt.
IMG_0475.JPG
IMG_0475.JPG (90.5 KiB) Visad 971 gånger
Ser lite snyggare ut, får väl ta och spreja lite på lyftögglan vid tillfälle.

:-)-) Till nästa gång!
Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
#1171269
Jag har fyllt på destilerat vartefter det fattats så allt är nog bytt nu ;). Glykol finns inte här, men jag köpte något rostskyddsmedel som skulle blandas 1:10.
#1171270
Jag har funderat ett längre tag på att göra något åt den manuella AC:n, såkallad MCC. På min gamla 960 hade jag ECC vilket jag jag mycket nöjd med.
Jag hittade några trådar om folk som konverterat till ECC, men jag vet också då jag bytt en värmeväxlare på min 960 att det är ett monsterjobb att komma åt paketet. Utöver detta fungerar ECC genom att blanda varm luft från värmepaketet med kyld luft från AC och min bil har inte ens ett värmepaket :S.
Kanske fungerar det utan värmepaket också eftersom det är så varmt här, men dumt att lägga massa tid på något man inte vet om det fungerar.

Vid lite strösurfande på nätet hittade jag att det finns billiga kompressorstyrningar på ebay från Kina. Dessa kostar runt 100 kr och bryter 10 A. De är temperaturstyrda med en extern termometer och har en tydlig display som visar nuvarande temperatur.
IMG_0492.JPG
IMG_0492.JPG (135.02 KiB) Visad 970 gånger
MCC:n jag har idag har val av fläkthastighet, utblås och en skala från lite rött till mycket rött. Lite rött betyder kallt och mycket rött betyder lite mindre kallt.

Vad vredet gör är jag lite osäker på, i ändlägena aktiverar det i alla fall två microbrytare, längst till vänster är kompressorn alltid på och längst till höger alltid av. Misstänker att det helt enkelt är ett ställbart tidrelä.

Jag vet dock att något är lite skumt för "AC OFF" fungerar inte, kompressorn fortsätter också att gå om man ställer fläkten på 0 till dess tryckvakterna slår från. Men mer om det senare.

Det tog mer än 4 veckor att få kontrollern levererad, så jag hade tid att se över kablage i bilen, läsa igenom kopplingsschemat och tänka ut hur jag skulle koppla.
IMG_0485.JPG
IMG_0485.JPG (78.19 KiB) Visad 970 gånger
Här har jag börjat montera kontrollern i prylfacket. Det externa reläet är växlande och bryter strömmen när det aktiveras. Tanken är att jag ska sätta en micobrytare på gaspedalen så att den stoppar kompressorn vid kick-down. Dock måste jag nog skaffa ett tidrelä också, det är nog inte bra i längden om kompressorn startar när motorn ligger på högt varv.

Tanken var att koppla kontrollern i serie med MCC-enheten. Man får själv styra fläkthastighet och utblås, så försöker kontrollern reglera kompressorn för att uppnå önskad temp i kupén. Enligt kopplingsschemat var kabel 7 ut från MCC:n styrning till magnetkopplingen på kompressorn. Men... så var inte fallet, det visade sig att styrningen i MCC:n inte fungerade och något hade kopplat in kompressorn på något annat vis, hur vet jag inte exakt eftersom sladdarna försvann djupt bakom fläkten. Hursom förklarar det varför kompressorn gick med fläkten på 0 och att "AC OFF" inte fungerat.
IMG_0486.JPG
IMG_0486.JPG (96.39 KiB) Visad 970 gånger
Jag tog ut hela MCC och hittade en dålig lödning på relät till kompressorn.
20170508_085823.jpg
20170508_085823.jpg (71.58 KiB) Visad 970 gånger
Återmonterat och klart. Man ställer önskad temp så går kompressorn till uppnådd temp, därefter stannar den till önskad temp + 1 grad.
IMG_0491.JPG
IMG_0491.JPG (96.06 KiB) Visad 970 gånger
Jag misstänker att jag får laborera lite med placeringen av sensorn till temperaturen, men tills vidare sitter den ovan passagerardörren.
Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
#1171461
Ja, funkar konceptet kanske jag köpen en ECC-panel och kopplar till en Arduino eller Raspberry. Jag gillar när det i alla fall ser stock ut.
#1171572
Ja, kan man behålla utseendet mer eller mindre standard så är ju det ett plus.
Var själv inne på att bygga touch-panel till min ECC men... Näe fasen, fysiska vred och knappar är fasen så mycket mer praktiskt än en touchscreen - även om det vore lite småballt :) ... Skulle iofs kunna bygga in en display som visade info från ECC'n, såsom aktuell temp i kupén, fläkthastighet osv... hm hm... tåls att tänkas på... :roll:

Bah, varför skulle jag bli och tänka på det här nu då, det är ditt fel :P :mrgreen:
#1172081
Ja, det är kul att fixa lite. Det är lagom nivå på elen i den här bilen också. Gillar faktiskt det mekaniska gränssnittet med riktiga reglage också.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 36

Er feedback är nyttig och det märks hur […]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa g[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-De[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdate[…]