Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av nils84
#1208175
Hej! Jag har följt din tråd här, mkt intressant :) Jag undrar om du skulle vilja berätta lite om hur det går till att köpa bil, vad försäkring kostar och hur man betalar den samt hur man besiktigar en bil i Thailand typ. Är på jakt efter en 940 och har hittat ett vad jag tror praktexemplar :)
Mvh
Nils
Användarvisningsbild
av frasse4
#1208268
nils84 skrev:Hej! Jag har följt din tråd här, mkt intressant :) Jag undrar om du skulle vilja berätta lite om hur det går till att köpa bil, vad försäkring kostar och hur man betalar den samt hur man besiktigar en bil i Thailand typ. Är på jakt efter en 940 och har hittat ett vad jag tror praktexemplar :)
Mvh
Nils
Vad roligt! Jag har försökt mig på en liten sammanfattning nedan, jag friskriver mig från att all tär korrekt, detta är som jag lärt mig hittills. Om någon kan detta bättre så kan jag uppdatera texten nedan.

Köp
Nedan följer några sidor där man kan hitta bilar. Ingen av dessa finns på engelska, men man kan använda translate.google.se eller bara prova sig fram. Edit one2car finns visst på engelska nu.
http://www.one2car.com används främst av bilhandlare
http://www.kaidee.com motsvarighet till Blocket, både bilar och delar säljs av privatpersoner
Jag fick hjälp att köpa vår bil via en kontakt här i Thailand. Jag letade dock själv upp bilen på http://www.one2car.com. Kaidee har jag inte använt men det är mest avhängt på hur bra säljaren är på engelska.
1991-92 Tycks vara K-Jet B230E utom GLT som är 16 Valve eller FTT
1993 GL är B230FB och GLT är FTT med sportratt och Multi-X fälgar
1994-98 SE är LTT
Många bilar är konverterade att gå på LPG-gas. Det tyckte jag kändes lite sketchy, men det syns på att det sitter en tank i bakluckan samt extra "spridare" på insuget.

Registrering
Bilen har ägarhandling i form av en passbok kallad blåa boken. Man ska alltid se till att den finns och följer med vid köpet. Ägarbytet görs på Department of Land Transport, det behövs en fullmakt från säljaren eller att säljaren är med antar jag, vi gjorde det förstnämnda. Vi gjorde detta på deras huvudkontor i vår provins, då fick bilen nya skyltar där det står rätt provins. Detta ska tydligen inte behövas längre utan man kan enligt uppgift använda tidigare skyltar.
I samband med ägarbytet gjordes en besiktning där de kollade chassinummer och motorkod på Department of Land Transport.

Besiktning och försäkring
Vägskatt och obligatorisk trafikförsäkring betalas årligen, i samband med detta utförs en enkel besiktning. Vägskatten baseras på motorstorlek och ligger på ca 2000 THB för Volvon. Trafikförsäkringen "Por-a-bor" täcker om jag förstått det rätt endast personskador för motpart, dvs. du har inget skydd för annat fordon. Det finns gott om besiktningsstationer och de kan för en liten avgift åka och betala skatten på Department of Land Transport och ordna Por-a-bor:en. Man kommer tillbaka nästa dag så är allt fixat.
Vi köpte en kompletterande försäkring från samma försäkringsmäklare som vi försäkrat huset genom. En helförsäkring går inte att teckna på en så gammal bil, men vi har skydd för egen personskada samt på annat fordon upp till 1M THB. Det kostade ca 6500 THB/år.
av nils84
#1209053
Tack för ditt svar, nu har man lite mer kött på benen :)
Men då känns det ganska lugnt då med ägarbyte om myndigheter går igenom bilen innan ägarbyte görs.
Angående Volvos i Thailand så borde dem väl ha förutsättningen att rulla ännu längre här än hemma, motormässigt alltså för rost verkar juh inte vara så vanligt :D Slarvas det med oljebyten tro, eller är dom som en annan som byter när det är dags?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1209336
När jag bytte sist tyckte de att jag väntat väl länge med 1000 mil. Det tycks vara 500 som gäller här, likt i USA.

Det är nog främst bränsletörsten som dödar dessa. Finns nästan uteslutande automater bland 940:s här och de drar ju lite mer än en småbil med 1,4 och manuell...
Användarvisningsbild
av frasse4
#1209937
Hej igen,

Det har varit lite regningt här senaste tiden, men det hindrar inte att det blivit lite meckande med bilen eftersom den nu har fått en carport att vila under.
IMG_5365.JPG
IMG_5365.JPG (117.55 KiB) Visad 1487 gånger
IMG_5370.JPG
IMG_5370.JPG (100.84 KiB) Visad 1487 gånger
Jag passade på att koppla in en bättre strömförsörjning till dashcamen samt det tidrelä jag köpt till AC-styrningen. Nu sitter det en microbrytare vid gaspedalen, så när man gör kick-down kopplas AC-kompressorn ur och startas ca 7 sekunder efter man släppt på gasen. Gör mer än man tror och kompressorn går ju nästan konstant här nere.
IMG_5367.JPG
IMG_5367.JPG (206.54 KiB) Visad 1487 gånger
Detta betydde även att jag fick rota lite i ormboet under ratten :o. Men lite är jag väl också skyldig till då jag kopplade in farthållaren. Jag städade i alla fall upp med lite buntband efter bilden togs :).
IMG_5372.JPG
IMG_5372.JPG (144.84 KiB) Visad 1487 gånger
Det var på tiden att mittkonsolen åkte ur för rengörning. Men det var inte enda anledningen...
IMG_5379.JPG
IMG_5379.JPG (202.67 KiB) Visad 1487 gånger
Jag spontanköpte en liten tunn baslåda för någon vecka sedan. Jag har sett dessa i Sverige och de brukar kosta runt 2000 kr, men denna betalade jag bara 500 kr för, så det var lite på vinst och förlust. Tanken var att lägga den under passagerarstolen, men där fick den inte plats. Så jag la den mot baksätet så länge så får vi se hur jag gör.
IMG_5380.JPG
IMG_5380.JPG (118.5 KiB) Visad 1487 gånger
Regel nr 1 i bilstereo, blanda inte ström och lågnivå, men men det blev inga störningar. Ordning och redan med kabelstrumpa :-)-)
IMG_5383.JPG
IMG_5383.JPG (102.48 KiB) Visad 1487 gånger
Med baslådan följde en liten ful volymkontroll att montera någonstans. Så jag tog isär den och satte potentiometern där knappen till rumpvärmarna brukar sitta (om man haft sådant).
IMG_5390.JPG
IMG_5390.JPG (128.02 KiB) Visad 1487 gånger
Tycker det blev ganska stilrent.
IMG_5391.JPG
IMG_5391.JPG (160.38 KiB) Visad 1487 gånger
När jag i alla fall dragit fram ström till baslådan kopplade jag in ett extra USB-uttag i mittfacket. Den fick konstantström, men jag mätte viloströmen till låga 5 mA så det lär knappast ladda ur batteriet.

Resultatet blev ett väldigt lyft för ljudet, visst det är kanske inget för en audiofil, men för vad det kostat totalt utklassar det många orginalsystem jag lyssnat på
IMG_5370.JPG
IMG_5370.JPG (100.84 KiB) Visad 1487 gånger
Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
#1210279
svergie2 skrev:Snyggt!

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Tackar!
#1210477
Ja placeringen av basen får jag klura lite på. Den är inte i vägen där den är nu eftersom det finns lite plats under soffan bak, men jag skulle helst inte se den alls. Synd att det går ett tvärgående stag ganska lågt under passagerarstolen. Den skulle nog gå in under handskfacket, men då skulle man nog behöva ta hål i plasten under och det vill jag nog undvika. Kanske får ta isär lådan, mäta innermåtten och snickar ihop något skräddarsytt av plywood. Var ju ett par år sedan man snickrade baslåda :lol:
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 36

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]