Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1186693
Jag skulle tro att det är lite köparens marknad här. Men jag trivs bra med 940n också. Visst slår en 760 kanske lite högre, men det är mest puttrande på småvägar här i alla fall.
Användarvisningsbild
av White
#1186742
frasse4 skrev:Ingen jättestor uppdatering men nya knappar till bälteslåsen fram på båda sidor gör mer än man tror!

Bild
Innan...

Bild
... och efter

Fick också nys om en 760 Turbo intercooler -89 eller -90 till salu inte så långt härifrån. Helt rostfri orginalbil, fullutrustad med elstolar, ECC, stora stereon med EQ. Pris 25 000 kr, men det är inte plats nog på uppfarten för en Volvo till :lol:
Tjusigt! Det är de små detaljerna... ;)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1186797
Lucif3r skrev:Men vad är det för besiktnings/registrerings regler där borta? Det går väl annars att hinka över motorn fråm 760in till 940in ;)
Minns att jag såg rätt många 940:s om fått Toyota-motorer så det är nog möjligt. Tror iof det skulle gå att hitta en komplett B230FT/FK löst, men en orörd turbo går inte så mycket bättre än en B230FB heller... Sedan är det väl inte helt rekommenderat att köra turbo på min nyrenoverade ZF-låda. Fast jag har förstått att ZF satt på alla TD24:or vilket var den motorn med högst vrid till 940. Så det kanske är mer rykten?
White skrev:Tjusigt! Det är de små detaljerna... ;)
Ja, det håller jag helt med om! :-)-)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1187726
Jag har långsamt haft mer och mer frekventa startproblem i form av klickande startmotor. Det räcker än så länge med att klicka på starten 5-6 gånger så hoppar den igång, men det kommer nog snart en tid då man måste ut och knacka på startmotorn.

Eftersom jag hade med den startmotor jag renoverat tidigare åkte jag till min lokala verkstad för att byta (eftersom övre bulten till startmotorn är så svår att nå).

Men döm till min förvåning när min renoverade startmotor inte passade. Den som sitter nu har mycket längre till startkransen, jag som trodde att alla rödblockare hade kompatibla startmotorer? Den jag köpte skulle enligt uppgift också komma från en B230FB.
20170727_125620.jpg
20170727_125620.jpg (68.19 KiB) Visad 1100 gånger
Här syns att startkransen sitter ganska långt bak.
20170727_125632.jpg
20170727_125632.jpg (123.31 KiB) Visad 1100 gånger
Kanske detta är ursprungliga felet, fel tillverkare hehe

Men jag får ta mig in till Hua Hin någon dag dit jag blev bärgad tidigare när jag fick diodfel i generatorn. Hoppas de kan byta kolen i denna. Enligt google sitter denna modell i många olika Toyotor
Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
#1189823
Efter lite efterforskning visar det sig att startmotorn jag tidigare köpt och släpat med inte kommer från en B230 :evil: . Kanske inte var en allt för stor ekonomisk förlust då jag betalade 1 kr för den, men surt i alla fall. Jag har letat nya kol till min Toyota (Denso) start-motor, men det tycks inte vara lätt att hitta exakt till denna modellen.

Jag tog i alla fall ur startmotorn igen och gjorde rent kring kolen så kanske jag får ut några starter till...
#1192327
Nu har jag varit på verkstan som fixade min generator tidigare. Det var lite språkförbistring att försöka förklara att jag ville få kolen bytta, men killen på plats trodde mer på att det var klent med ström till solonoiden från tändningslåset. Så de installerade ett separat startrelä som tar ström direkt från plus-matningen till startmotorn och det har funkat fint sedan dess! Verkstadskostnad = 125 kr inkl. delar 8)

I övrigt har jag provat att tanka E20 istället för 95. Jag började med 50/50 med vanlig 95 och när jag inte fick någon felkod provade jag några tankar med ren E20. Det har fungerat fint och på en långtur senast satte jag dessutom rekord med 0,89 l/mil på 37 körda mil. Konfirmerad förbrukning då de fyllde upp till tanklocket så det rann ut när jag körde ut från macken... :roll:
Användarvisningsbild
av frasse4
#1196100
Bilen tuffar på, snart 2000 körda mil sedan vi kom i Januari. Jag har bytt skivor och klotsar fram, så nu slipper man att det skakar så hemskt i ratten när man bromsar. Så börjar det bli dags för ny olja också, men det låter jag verkstan ta hand om.

Frugan råkade dessvärre köra in i en stolpe för ett tag sedan. Men jag tycker också att vänster fram är riktigt svårt när man kör på höger sida...

IMG_0859.JPG
IMG_0859.JPG (65.04 KiB) Visad 1234 gånger
Som tur var tog det mest på den svarta plasten.
IMG_0861.JPG
IMG_0861.JPG (124.47 KiB) Visad 1234 gånger
Lite spackel och primer, men jag hade ingen svart sprayfärg...
IMG_0862.JPG
IMG_0862.JPG (69.6 KiB) Visad 1234 gånger
Så lite sprayfärg och lite bumpershine så ser det i alla fall inte sämre ut än resten av kofångaren :)
Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 36

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]