Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1150688
Idag blev det ett nytt reserdäck och en framvagnsinställning. Jag har misstänkt att det blev lite toe-out när vi bytte styrstag.

Det gamla reservdäcket var stämplat 2536 dvs. 1995 med vår tidräkning så det var nog på tiden.

Och framvagnsinställningen gick på 50 kr. Det var då en modern datoriserad utrustning med laser.
#1151934
De verkar främst köra fasta nycklar, även på verkstäder. Så det var lite svårt att hitta. Jag betalade 400 kr för denna.

Har man en nyare modell så lär man nog gå via en volvoåterförsäljare, men en 940 är ju väldigt basic så det fixar nog de flesta.

Dit jag åkt är en äldre man och hans son och de har ju funkat bra. Att han kan lite engelska är ju också viktigt.

De är mer för att laga saker än att pracka på nya. När jag fick generatorhaveri förra året var det inget konstigt för en liten verkstad att skruva ur generatorn och byta. både kol och dioder medan jag väntade. Sitter Denso generator och kompressor i den så säkert samma som många japanare också.

Varit i Bangkok idag och på en kort promenad med sonen såg vi en till 940, två 850, en 960, en ny S80 och en gammal 240 i mint skick, -75 eller -76 tror jag.
#1158041
Vi är sedan två veckor hemkommen från en roadtrip i norra Thailand. Eftersom sonen hade skollov och vi lånat ut huset till några vänner bestämde vi oss för att ta en roadtrip.

Jag fick höra att vi inte kunde ta en så gammal bil på en långtur med bergskörning (bilparken är ganska ny här), men jag tänkte att det värsta som händer är väl att vi får åka buss hem. Man kan behöva lite äventyr ibland. Detta är ju ingen reseblogg så det blir mest fokus på hur det gick med bilen, men det kanske slinker in något här och där.

Jag gjorde en liten karta i google maps på hur vi åkte.
cats.jpg
cats.jpg (68.6 KiB) Visad 940 gånger
Vi körde 2518 km på 13 dagar och tankade 263 l bensin. Snittförbrukning 10,4 l/100 km. Vi körde främst med google maps som GPS vilket gav några roliga "genvägar" på landet men också mycket spännande att se. Allt gick inte helt smärtfritt, men det beskrivs nedan.

Första etappen var att köra upp till Bangkok där vi stannade 2 dagar. På vägen dit märkte jag att lock-up:en på lådan strulade lite, den ville hoppa ur vid belastning. Om detta orsakade de problem vi fick senare eller om det var del av samma problem vet jag inte.

Här är en liten video på hur det är att köra i Bangkok för den som undrar :)
https://youtu.be/CO_CBxkcPzE

Dag tre åkte vi till den gamla huvudstaden Ayutthaya. På morgonen när vi skulle åka ville inte bilen växla upp från 1:an, men efter att ha kört en liten stund gick det i alla fall på som vanligt.
IMG_9986.JPG
IMG_9986.JPG (152.37 KiB) Visad 940 gånger
Vi fick hedersplatsen utanför hotellets entré haha.
IMG_9991.JPG
IMG_9991.JPG (131.72 KiB) Visad 940 gånger
Såhär kanske det går med bilen om man lämnar den för länge...
IMG_0016.JPG
IMG_0016.JPG (117.29 KiB) Visad 940 gånger
Hur många hästkrafter går det på en elefantkraft?

Nästa etapp blev upp till den ännu äldre staden Sukhothai med en natts stopp i Nakon Sawan.
IMG_0073.JPG
IMG_0073.JPG (189.31 KiB) Visad 940 gånger
Följer man GPS:en får man ibland vägen för sig själv!
IMG_0107.JPG
IMG_0107.JPG (198.96 KiB) Visad 940 gånger
En gammal staty i Sukhothai Historic Park.

Nästa resmål blev Chiang Mai, en av de längsta etapperna och ca 4 timmar att köra.

Även denna gången följde vi GPS:en och fick se massor med fin landsbyggd.
IMG_0135.JPG
IMG_0135.JPG (69.38 KiB) Visad 940 gånger
Tanka med en gammal pump där man pumpar upp bensin för hand i en glasbehållare har i alla fall inte jag gjort i Sverige.
IMG_0139.JPG
IMG_0139.JPG (82.34 KiB) Visad 940 gånger
Bilden får väl tala för sig själv

Sista biten upp till Chiang Mai var det mycket bergskörning. Men det gick bra, massa lastbilar som vrålade upp på krypväxel i gångfart. Eftersom automatlådan strulat lite tog jag det rätt lungt, 70-80 km/h med lådan låst på 3:an. Inga problem med överhettning trotts en yttertemperatur på 36 grader och AC på. :-)-)

Chiang Mai stannade i i två dagar och tog oss mest runt till fots eller med tuk-tuk i staden.
Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
#1158042
Från Chiang Mai åkte vi vidare till Nong Khai som ligger på gränsen till Laos. Det blev två nätters stopp i Utteradit och i Loei.
IMG_0202.JPG
IMG_0202.JPG (117.71 KiB) Visad 940 gånger
På toppen av ett av de många pass vi tog oss igenom.
IMG_0214.JPG
IMG_0214.JPG (83.96 KiB) Visad 940 gånger
Bjuder på en till bild
IMG_0225.JPG
IMG_0225.JPG (113.35 KiB) Visad 940 gånger
Uppe i bergen var den ganska annat klimat, mycket lövfällande träd och jordgubbsodlingar.

Väl i Nong Khai var tanken att resa över till Laos, men eftersom vi tagit ganska många dagar på oss att komma dit, fick vi hoppa det den här gången. Att ta med sig bilen hade inte gått eftersom vi inte hade något "pass" till bilen.
IMG_0292.JPG
IMG_0292.JPG (47.97 KiB) Visad 940 gånger
Jag har parkerat vid den mäktiga Mekong-floden.

Vidare från Nong Khai blev det söderut ner till Khon Kean med en övernattning och därefter genom nationalparken Khao Yai. Efter det körde vi via Bangkok tillbaka till Hua Hin.

På det stora hela gick resan bra och det var mycket spännande att se! Om jag ska rekommendera något skulle jag nog överväga att flyga om man ska till Chiang Mai. Däremot är det ett måste att åka upp till Ayutthaya om man skulle råka befinna sig i Bangkok :).
Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
#1158057
Kul :-)

Utan besiktning som skrotar ut vraken är kanske många gamla bilar i riktigt uselt skick och skulle ha problem med en roadtrip, eller hur ser det ut? Här vet man ju att även en gammal bil hållet någon sorts lägstanivå om den gått igenom besiktningen.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 36
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]