Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av White
#1214233
frasse4 skrev:Tack det blev bra trots stor yta ich sprayburk.

Jag funtade på en ny tändspole nästa år och då blir det nog en NGK.

Jo jag hade den på minus, men det behövdes en shims i alla fall. Problemet med denna typen är att all ström måste överföras genom gängorna på skruven. Över tid tror jag dessa oxiderar. Speciellt här i fukten och problemet har kommit smygande...
Håll bara koll på om spolen är epoxi eller oljefylld! Är den epoxifylld kan du montera hur som helst, är den oljefylld måste den monteras stående.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1215436
Ok jag får kolla på det!
Användarvisningsbild
av frasse4
#1215437
Idag slog den över till 200000 km
20171201_112638.jpg
20171201_112638.jpg (89.46 KiB) Visad 1454 gånger
Senast redigerad av 2 frasse4, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1215677
Jag tror det är solen som tar väldigt hårt på lacken. Den tycks krympa lite och spricka över tid, sedan tränger väl fukt ner i sprickorna när det är regnperiod. Det är inte samma gravrost som i Sverige utan mer en ytrost som inte tar sig så djupt i plåten.

Ena oket bak kärvade för nån månad sedan och då tog jag isär och motionerade kolven lite. Det fanns inte ett spår av ytrost på vare sig ok eller bromssköld, såg ut som nytt. Inget satt fast så det var enkelt att skruva. På bakaxeln sitter klistermärket kvar från fabriken med sträckkod och modell. Däremot måste jag byta bromsslangarna snart för de hade fula torrsprickor...
#1220059
Hej jag undrar om de är någon som skulle kunna veta vad de är för fel på min Volvo 945 år mod 95.
Den startar å går typ 5 min sen dörr den men bara motorn allt annat fungerar. Pluss att de har hänt att den har hoppat i gång igen men dörr ganska snart igen därefter. Jag har undrat om de skulle kunna vara bränsle relä lr bensinfiltret.
Snälla hjälp e den enda bil ja har lär få igång den före jul så jag kan åka å handla.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1220080
Starta en tråd i kategorin för 700/900 serien så får du säkert fler svar.

Bränslerelät är nog en bra kandidat dessa brukar ge sig med tiden så de bör bytas om det inte är gjort. Men det kan vara något annat som strular också...
Användarvisningsbild
av frasse4
#1231934
Hej igen, var ett tag sedan jag skrev i tråden. Vi har varit tillbaka i kalla Sverige i drygt 2 månader. Inte vant oss vid kylan, men skönt att det blivit ljusare i alla fall.
Vi har hunnit köpa en bil här också, en liten Alfa Romeo Giulietta. Får väl se om jag fixar en garagetråd för den också senare.

Hursom, jag önskade mig ett Arduino-startkitt i julklapp så att jag skulle kunna ta tag i en egen ECC till 940:n. Det är alltså en liten dator som går på 5 volt med massor med digitala och analoga input och output, vilket gör den perfekt för att styra reläer, läsa av temperaturer mm.

Jag har inte haft så mycket tid över, men igår satte jag mig och provade att koppla lite.
IMG_5552.JPG
IMG_5552.JPG (52.7 KiB) Visad 1361 gånger
Här är den lilla datorn med en LCD-display.

Tanken är att köpa en ECC panel och använda för att ställa temperatur, så allt kommer se helt standard ut i bilen. Fläkten kommer styras steglöst med PWM.
IMG_5555.JPG
IMG_5555.JPG (58.92 KiB) Visad 1361 gånger
Jag skrev ett enkelt program där man valde temperatur med en potentiometer, så läser den av "ytter-temp" och anpassar fläkthastigheten baserat på dessa två parametrar.

Men nu kommer jag nog inte så mycket längre utan att köpa en ECC-panel, så jag ska hålla ögonen öppna på blocket och tradera. Även en defekt går ju bra så länge vred och knappar är kompletta. Om någon sitter på något så skicka gärna ett PM!
Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 36

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]