Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1146662
Idag hade pölen under bilen med växellådsolja blivit desto större, så det kändes lika bra att ta en tur till verkstan och se om de hade öppet.
20170204_083104.jpg
20170204_083104.jpg (124.44 KiB) Visad 759 gånger
Jag stack in handen och knäppte en bild med mobilen. Ganska tydligt att packboxen till utgående axel gjort sitt.

Vi åkte till samma mekaniker som förra året. Han lyfte upp bilen, tittade, ringde några telefonsamtal, hoppade på en motorcykel och försvann i 15 min. Sedan kom han tillbaka med en liten påse med en ny packbox. På påsen stod den Volvo ZF22. Inte illa.
20170204_100501.jpg
20170204_100501.jpg (84.75 KiB) Visad 759 gånger
Så här ser en rostfri undersida ut på en 940 om någon undrade ;).

Ny packbox på plats kunde vi åka vidare. Notan stannade på 225 kr.
Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
#1146757
Tufft! Ska man ju nämna nästa gång man lämnar in på verkstad och de säger att det kommer ta till imorrn eller någon dag att få hem delarna..

"Ja men.. i Thailand åker de iväg på motorcykel och hämtar delarna och är klara inom en timme!!" :P
#1148654
Jaha då fick vi åka bärgningsbil igen :(. Volvon stannade 500 m från sonens skola. En enkel felsökning vid vägkanten visade att det fanns bensin, men ingen gnista. Mätte på tändspolen att det fanns 12 v sedan hade jag slut på idéer.

Vi bogserades till samma mekaniker som bytte packboxen. Han konstaterade som mig att det saknades gnista, men sedan hittade han att det fanns gnista fram till fördelaren. Så vad var då felet? Jo, jag hade köpt med mig ett nytt fördelarlock och rotor från Biltema. Men efter en vecka pajade skiten och locket leder inte längre ström mellan ingående ledning och rotor :shock: . Han frågade om jag hade kvar de gamla grejorna och det hade jag. Så jag fick skjuts hem, och efter att vi monterat tillbaka dessa så spann den som en katt igen.

Bosch-delarna stämplade 1998 så de var ju inte sedan bilen var ny i alla fall :lol: . Får passa på att köpa ett orginallock nästa gång jag är i Sverige. Blev en dyr läxa att inte lita på Biltema...
#1149756
Ojdå. Synd att jag inte läst det förut då jag hängt på bilforum 15 år :(. Får handla på mig ett riktigt när jag är i Sverige nästa gång.
#1150039
Blivit lite meckande senaste dagarna eftersom det stundar för en lite längre tur...

Gav mig först på oljefällan eftersom det ser så tråkigt ut med små pölar med olja på uppfarten.
20170203_133157.JPG
20170203_133157.JPG (134.56 KiB) Visad 759 gånger
Här är lite slangar borttagna för bättre åtkomst, men utan bromsservo gick det rätt lätt i alla fall.
20170203_133902.JPG
20170203_133902.JPG (198.23 KiB) Visad 759 gånger
Här är den gamla fällan borttagen, som synes har det nog läckt ett tag...
20170203_133908.JPG
20170203_133908.JPG (195.86 KiB) Visad 759 gånger
Gamla fällan
20170203_133925.JPG
20170203_133925.JPG (209.9 KiB) Visad 759 gånger
Finn ett fel ;), ingående rör var helt av på den gamla...

Efter bytet tyckte jag i alla fall att det kändes som lite övertryck i vevhuset. När jag skruvat av oljelocket låg och hoppade på toppen. Men sedan tog jag och bytte plats på nippeln på insuget för klimatanläggningen och vevhuset, då den senare var lite större. Då suger locket fast om man skruvar av det. Jag vet att det är en "kalibrerad nippel", men hellre lite för mycket vacuum än övertryck tänker jag :roll: .

Nästa sak jag gav mig på var att installera farthållaren jag köpte i Sverige. Har dessvärre inga bilder, men det fortlöpte ganska bra. Tur att Volvo inte valt att skifta blinkers och torkare på sina högerstyrda bilar som japanerna gör, annars hade det nog varit svårt att hitta en farthållarspak för en högerstyrd.

Ny hållare till pedalgivaren fick jag tillverka, samt förlänga kabelstammen så den nådde till högra sidan. När jag kopplat in allt och provkörde så funkade det inte. Men det gav ingen felkod heller :( .

Efter en stunds funderande kom jag på att min sats var från en manuel bil och således hade två pedalgivare. Jag hade ju kopplat in endast en, men det är en sluten krets som bryts när man trycker ner en pedal, således fick jag bygla den andra kontakten.

Nu funkar det fint!
Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
#1150192
frasse4 skrev:Tur att Volvo inte valt att skifta blinkers och torkare på sina högerstyrda bilar som japanerna gör
Det gjordes faktiskt på de högerstyrda Amazonerna som hade rattspak och enbart för att växelspaken inte skulle ta i högerdörren.

/Håkan
#1150288
Där ser man. Det är faktiskt lite skumt med blinkers till vänster i en högerstyrd bil för då kan man ju inte ändra blinkers och växla ex. vid en omkörning, men på en bil med automat spelar det ju mindre roll.

Annars tycker jag just det varit den svåraste reflexen att ändra när man byter från höger till vänster. Har flera gånger när jag kommit till Stockholm spolat rutan när någon kastat sig in framför mig på essingeleden, men det kanske inte är helt fel kasst beteende i alla fall :roll:
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 36

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]