Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#979917
Förhistoria:

Köpte denna bilen som förstabil innan körkortet var taget. Den blev ståendes hemma dryga året innan jag fick tummen ur. Skickades på verkstad och allt som heter bromsar byttes ut. Rullade som pendlarbil till jobbet och några gånger till Norrland till min blivande sambo. Såldes sommaren 2010 då vi väntade första barnet och behövde en kombi. Åren gick och jag hann avverka en 855GLT -96, 855 T5 -95 och har nu en Saab 9-5 -02a.

Men denna bilen kunde aldrig lämna mitt minne, minst inte pga av att den blev avställd dryga halvåret efter att jag sålt den. Tog till slut mod till mig och kontaktade ägaren. Efter mycket velande i den familjen beslutades det att jag fick hämta den gratis (!!).

Lite bilder på den i min ägo:
Bild
Bild
Bild
Bild

Efter att ha nästan stått i 4½ år så såg den ut som den gjorde..

Med bilen på släp
Bild

Bilen äntligen hemma igen, startar givetvis inte
Bild

Bytte vevhusventilationen i hop om det
Bild

Visade sig sen vara kamaxelgivaren som hade brott på 2 av 3 kablar..

Krockskada
Bild

Något solblekt
Bild
Bild

Huven var täckt med grankåda men med hjälp av sambon och svärfar med t-röd och rubbing samt mig själv med rakblad fick vi iordning på det
Bild

Så långt står jag nu, har lagt en 5-års plan på denna. Den ska få sin kärlek den har saknat. Ett visst ungdomsstuk men samtidigt relativt original rakt igenom.
#979931
Känner igen mig där... Min gamla 945a blev också avställd rätt snabbt efter jag sålde den, och har varit avställd i 4 år nu... Tänkt många gånger på att kontakta ägaren och se om man kan få tillbaka den för en vettig peng, men i slutändan skulle det inte kännas rätt och man skulle nog bli väldigt besviken på hur bilen ser ut nu. Bättre att ha kvar den i minnet när den var nylackad osv i min ägo :)

Hur är det med rost nu då? Har den klarat sig ifrån det iaf?
#979947
Lucif3r skrev:Känner igen mig där... Min gamla 945a blev också avställd rätt snabbt efter jag sålde den, och har varit avställd i 4 år nu... Tänkt många gånger på att kontakta ägaren och se om man kan få tillbaka den för en vettig peng, men i slutändan skulle det inte kännas rätt och man skulle nog bli väldigt besviken på hur bilen ser ut nu. Bättre att ha kvar den i minnet när den var nylackad osv i min ägo :)

Hur är det med rost nu då? Har den klarat sig ifrån det iaf?
Men samtidigt, om man saknar den så är det kanske värt de? Pusselbiten i ens liv. Den har ett rosthål på förarsidans passagerardörr annars har den klarat sig bra trots allt.
StefanN skrev:Vore det inte trevligare att hålla den borta från ungdomsstuket, det finns ju redan tre miljoner såna, original vore ju mer roligt.
Ja det kommer ju inte bli kjolpaket och neon direkt. Men en baslåda ska i och en liiten sänkning. Sen får jag se. Men något stort ingrepp kommer inte ske. Hatar när det är grovstylade med osthyvlar och Evolvekjolar 140hk Volvos på div köp & sälj-sidor.
#979996
Det är ju lite nostalgisk att köpa tillbaka sin gamla bil såklart, själv så letade jag efter min första bil en 142 GL 73a för någar år sedan men det visade sig att den hamnat på skroten. Nyligt dök en av mina 740in upp på blocket:

Bild liet kul sådär, något rostig dok, men annars ser den nästan ut som då jag sålde den, tror tom det är samma solfilm. Har sett den på nära håll här i stan och jag kände igen bubblorna :-)
#984285
Lite stillastående, men har både gjort klart fiskebåten och jobbat kvällsskift med hemska övertider (inte många fack och arbetsmiljöverk som skulle tycka om de..). MEN tog mig tid att köra in bilen i garaget igen och började riva lite inredning:

Bild

Bild
Inte direkt nystädat just där..

Bild
Det berömda skattletandet, hittade 11kr ytterligare sen. Dottern blev då glad.

Bild
Med 95% chans min Lakrisal, 5 år gammal.

Bild
Tomt här. Dammsuga lite, kaaaanske plockar ur mattan och tvättar av den.
#984506
Lucif3r skrev:Tycker du ska jaga rätt på en orginal växelspaksknopp, den där var ju inte direkt vacker :)
Det kommer ske, jag är skyldig till den hemska handlingen :oops:, den kostade mig 29:- en gång i tiden då originalet var trasigt och släppte från stången
#984580
Sambon och barna drog till schtaan så då tog man sig ut i garaget igen.
Uppgifterna:
* Fixa tändningslåset (klassiska med 850 att vicka på nyckeln så lamporna tänds)
* Se över instrumentpanelen.

Bild
"Fördel" med ungdomsägda bilar, bättre ljud som jag inte visste om.

Bild
"Nackdelen" är oftast för mycket kabel..

Bild
Dock inget tjuvkopplat!

Bild
Alla lampor bytta och inkopplade. Nästa är att felsöka ABSen då den aldrig har fungerat.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Centrera subframe

Hej Återmontering av subframe efter byte av[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller annat[…]

V70 motor till 850

Hej Låt säga att man har en fin 850 -9[…]

XC - Rear axle sensor

Endast de med aktivt chassi som har två giva[…]