Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1163512
Jag brukar ta ett borr, 10mm typ och vålda lite. Tar kanske 25 minuter att få loss den. Den nya går att slå in rätt enkelt med rengjorda ytor och lite smörja. Det är inte hjärnkirurgi så att säga, är du obekväm med att gå loss med hammaren föreslår jag att du får nån med pressgrejerna att göra det.
#1163528
Ja sitter som f-n det har jag hört iaf, har inte gjort detta byte förr så jag antar att det bara är att lossa på dom två skruven som håller fast den och sen gå på med hammare eller är det något mer jag behöver tänka på?
#1163906
Var ute igår och dränkte in alla skruvar och hela bussningen i rostlösare så förhoppningsvis kommer det att ha löst upp en del rost tills när jag tar tag i det. Eftersom att jag inte har bytt dessa bussningar till bärarmen så måste jag kolla med er om jag behöver plocka ner detta fäste? Min känsla säger det eftersom att det sitter typ i vägen. https://www.skruvat.se/Bakaxelfaste-P555679.aspx Hur är det annars behöver jag stötta upp bakvagnen något för lossar jag på detta fäste så lär den väl vilja trilla ner på den sidan? Varför jag frågar så mycket är för att jag vill veta och bestämma mig ifall jag ska göra jobbet själv eller lämna in. :)

Nästa fråga :P Är jag dumsnål om jag inte byter dessa bussningar samtidigt? https://www.skruvat.se/Bussning-lankarm-P12252.aspx eller är dom mer eller mindre outslitliga??
#1163911
Du kan utan att tveka demontera fästet utan att axeln rör sig, det hänger kvar tack vare stötdämparen och att det finns en liten klack på bussningen vill jag minnas. Men självklart rör det sig sen när du börjar kludda med bussningen, men det kommer inte så långt.
Jag hade personligen valt att även byta de andra bussningarna i samband med att du ändå demontera, de kan vara riktigt tråkiga att få ut och egentligen ska ju hela axeln ner och dras isär för att man ska kunna byta dom, så ja det är all idé att fixa samtidigt!

Om du demonterar handbromsen och drar ut vajrarna, lossar bromsslang/rör på vänster sida (som går mellan axel och kaross), lossar på stötdämparna på de övre fästena och sen länkarmsninfästningarna så kan du sänka ner hela bakvagnen och behöver inte ligga under bilen och trilskas med bussningarna.
#1166626
Sommardäcken är på bilen nu :) Bilen har ju dragit lite åt höger hela tiden vilket har resulterat i att HF däck är sned slitet, så igår när jag bytte så tog jag och skruvade lite på styrstaget och nu går bilen spik rak 8) slipper med andra ord göra en framvagns inställning :) :wink: nu till det tråkiga HF bromsok har på något sätt lyckats vränga damasken så nu sitter kolven bom fast :x orkade inte ens bryta tillbaka den med hjälp av en lång kofot :shock: så det får väl bli en tur till skroten och inhandla ett. Annars så ska 2 nya sommardäck skickas efter plus bussningarna till bakvagnen.
  • 1
  • 242
  • 243
  • 244
  • 245
  • 246
  • 252

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]