Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1163711
Schmoyoho skrev:Verkar som att du glömt plocka ut kupévärmaren bara. Inga finurliga monteringar i världen kan frånta mig nöjet att plocka ut kupévärmaren tillsammans med gummimattorna.
Det kommer, men den är fortfarande ganska go att ha när det är 3-5c på morgonen :)
Användarvisningsbild
av MartinS
#1190617
Sådär ja.... En liten kartuppdatering i den gamle bilen. Färska (och sista utgåvan) kartor från 2016 v48 i bilen nu. Det är enligt utsago sista utgåvan som kommer komma till MMM2 systemet som sitter i XC60 09-10 och V70/XC70/S80 upp till MY11.

Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
#1210631
Det sägs ju att inlägg utan bilder är värdelösa, men så får det bli :)

Vinterdäcken på, samma Conti Ice Contact 4x4 som köptes nya förra året. Gummimattor i och säkringen för strålkastarrengöringen är ipetad.

Skaffade också nytt batteri till bilen nu i veckan. Det gamla närmar sig ju ändå 10 år och jag tyckte startmotorn gick lite segare än vanligt när jag skulle starta bilen när den stått still en vecka. Vill inte riskera att bli stående i vinter så det fick bli ett nytt. Då jag har bra rabatter på batterier landade ett nytt 80Ah batteri från Moll på dryga 600kr, inte mycket att fundera på med andra ord :)

Nu kan Kung Bore komma!
Användarvisningsbild
av MartinS
#1236425
Det skramlade lite på väg hem från en skidsemester i Härjedalen för några veckor sedan. Jag trodde i min enfald att det var skidorna uppe i boxen, men det fortsatte efter att boxen var avplockad. Vidare undersökning visade att det var en fjäder fram som gått av och ett varv av den låg och skramlade i fjäderskålen.

Bättre begagnade fjäderben (1600mil) inhandlades för någon vecka sedan och byttes idag. Det tog tid men inga jätteproblem. Bort med krängsningshämmarstag, lossa bulten i spindeln för att ta bort dämparen.Sedan fick jag lossa drivknuten och även främre länkarmsbussningen för att kunna få lossa allt. Tre bult uppe på stötdämpartornen. En del saker satt rätt hårt men inga större problem med rätt verktyg. Svårighetsgrad 3 av 5 skiftnycklar.

Bild


När jag sedan skulle titta hur det såg ut bak ser jag att en fjäder är av där med. 1100mils fjädrar och dämpare är beställda nu så det får väl bli nästa helgs skruvuppdrag. Bak bör ju vara avsevärt enklare.

Blir fint med "nya" dämpare runt om, de gamla har ju rullat 18000mil nu :-O)
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
av Schmoyoho
#1236486
Lösa hörsägen men har hört fjäderbenen på P3:orna ska vara särskilt besvärliga att byta. Är det bara en fråga om (special?)verktyg och tålamod eller har du gjort den operationen förut?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1236498
Inte så farligt om man har tålamod och bra verktyg, Jag tror första sidan tog mig 2,5 timmar och andra sidan 2 timmar effektiv tid. Hade jag haft lyft och den spindelledsavdragare som volvo har hade jag nog kapat tiden avsevärt. Men jag tog det lugnt och utan stress. Ett 20cm långt koben var min bästa vän under arbetet, utan det hade det aldrig gått.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1238111
Ett fjäderbrott kommer som sagt sällan ensamt....

Bild

Nåja, bättre begagnade (1100mil) fjädrar och dämpare är monterade bak nu. Fyra skruv per sida så var det klart, väldigt enkelt. Känns bra att det är fräscht runt om nu.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1238356
Det var en trevlig upplevelse att köra till jobbet i morse. Vilken skillnad med nya prylar runt om:) Nu var ju förvisso fjädrarna trasiga innan men dämparbyte skall man nog inte underskatta.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 18

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...