Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1126059
Kör du samma olja som på sommaren? Jag har kört på det som Volvo stoppat i min motor, 0W-30 Fuel efficiency av något visst märke och klassning men har funderat på om man ska gå upp en klassning i tjocklek på sommaren bara för att bilen ändå går lite hårdare då. Hyfsat mycket högre hastigheter och fler kickdowns.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1126060
Jag kör det som Volvo rekommenderar året runt, 0w-30 A5/B5. Kör ju inte så hårt så jag behöver överväga något annat känner jag.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1133701
Tid över och en ny flaska bakaxelolja på hyllan. Då skall man passa på. Den gamla såg inte jättelattjo ut med mitt amatöröga (grådaskig). Bilen har rullat 16kmil och har fått ett oljebyte tidigare vid 11kmil, men då fick jag inte upp all olja (kass sug) så det blev lite halvdant gjort då.

Man kan se att det läckt ut lite vid packboxarna till drivaxlarna (det är lite svart i underkant), men jag upplevde inte att det saknades någon olja, jag fick ut ganska exakt lika mycket som jag sedan hällde i.

Bild
av Schmoyoho
#1133736
Vad är oljerymden i klumpen? Jag kanske hade för grov slang för jag vågade inte köra ner den i botten och byta all olja (har hört om de som skavt av slangen inuti vinkelväxeln) men jag lyckades fylla ca 120 ml innan det började rinna ut vilket betyder att jag saknade ca 70 ml. Inte säker på det är någon betydande mängd men det var mer än jag trodde.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1133737
Jag sög ur cirka 650ml.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1136163
Redan när 850'n kom 92 skrockade ju gubbarna om att nu kan man inte göra någonting själv längre. Det är ju bara skitsnack, det är bara verktygslådan som behöver utökas, och bli lite mer digital...
Användarvisningsbild
av MartinS
#1163582
Efter gårdagens service var det dags att åka hem och konvertera bilen till sommarläge....

[sommardäck PÅ]

ÄNTLIGEN svänger bilen samtidigt som man vrider på ratten. Vilken skillnad det är mellan 18" vinterdäck och 20" sommardäck, jag förundras varje år. Kändes som en ny bil på väg till jobbet idag.

Naturligtvis åkte sommarmattorna i (Sportmattorna, mums) och säkringen för strålkastarspolarna rycktes ur.
#1163588
Ingen bild? ;)

Instämmer om responsen i ratten, jag blir också lika amazed varje år. 15" vinter -> 19" sommar, vansinnig skillnad. Som en bonus känner man sig lite tryggare i kurvor också utan att behöva släppa på gasen. :wink: :lol:
Användarvisningsbild
av MartinS
#1163595
Den ser likadan ut som den gjort de senaste 5 åren.... typ :)

Bild

Bild
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 18
XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, […]

Alla seriösa biltjuvar vet också att d[…]

Lös motorlampan och visade det nån felk[…]

Hej! Jag har en Volvo XC90 3,2 aut 2007 (facelift)[…]