Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
#70859
Länge sen det uppdaterades här nu....

Har i skrivande stund inte gjort så mycket egentligen, mer än spenderat mer pengar på bilen.
Tisdagen den 14/11-06 var bilen in till Bilbolaget för total sotning av bensinvärmaren. Det kalaset gick lös på 888 kr, tog 2½ timme. Efter det så är det ett helt annat ljud i brännaren, och den ska förhoppningsvis starta även om det är kallare än 15 minus. Det var inte alls kul att upptäcka att värmaren inte startat, när jag skulle till jobbet, och det var 22 minus. Likaså dagen efter det, då var det 17 minus, och ingen värmare igång. Men varmare än 15 minus, så startade den så fint så.

Hade även problem med den tidigare, att den inte startade alls. Det löstes genom att byta boxen för värmaren. Inte tiduret alltså, utan "databoxen" som sitter under höger lykta i motorrummet.

Så har jag köpt en aktiv 8" Rockford Fosgate rörbas, som jag inte fått ner i bilen ännu. Har inte kommit mig för att köpa strömkabel och lågnivå.
Däremot är den Sony HU jag hade tidigare ersatt med en Kenwood blablabla med usb. Hur smidigt som helst. Ladda ett 1 Gb minne med musik, ut i bilen och lyssna, sen ta in minnet och byt musik helt, eller bara byta enstaka album/låtar. Väl investerade pengar det. :D

När jag bytte till vinterdäck, så åkte det på stänklappar oxå. Tyvärr inga bilder tagna under dessa "uppgraderingar".

I helgen som var, så felsökte jag varför mina extraljus inte funkade. Det visade sig att kofångarbalken, som jag hade superfina mätvärden på när jag ohm-mätte jorden i den, hade slutat fungera som jord. Så numera är min kofångarbalk jordad med 21 mm2 kabel. Var väl den om inte den ska duga som jord nu. :wink:

Nästa steg i fixandet är att ta reda på vad det är som klapprar nånstans i bilen. Trodde ett tag att det var en fjärdenslagring som spökade, men ljudet vandrar. Ena gången kommer det från vänster fram, nästa gång från vänster bak, och så där vandrar ljudet. Men de tär konstant samma ljud. Minsta ojämnhet, så klapprar det. Mycket irriterande.

Mvh/ Adde
av Addekarlsson
#74251
För att uppdatera lite till då.
I veckan så la mina extraljus av ytterligare en gång. Det visade sig att den jordpunkt jag skapade med hjälp av kabeln i ovanstående inlägg hade återigen sagt upp sig som jordpunkt. Så numera är mina extraljus jordade direkt på batteriet, tills jag orkar ge mig på att göra en helt ny jordpunkt i ena rambalken.

Idag har jag även monterat i en 8" Rockford Fosgate aktiv rörbas, som ska fylla ut bilens originalsystem bara. Kan lova att denna lilla sketna rörbas fyller ut mer än väl.
Så det var välinvesterade 900 kr jag la på denna Rockford. :D

Nu är det dags att sova.

God natt! *over and out*

Mvh/ Adde
av Addekarlsson
#106543
Länge sen det skrev i denna tråden nu, så nu är det dags igen. :D

Första inlägget är uppdaterat med röd text, och här kommer fortsättningen.

Bilen är numera påklädd med 7,5*17" Stilauto Esa (utan navkåpor pga dom saknas) med Bridgestone Turanza 215-45-17.
En usel bild på detta finns på http://www.garaget.org/Addekarlsson
Har inte tagit mer kort på bilen, då det varit väldigt stillestånd med skruvandet i den.

Sen så är tanken på kromringar runt mätartavlorna förkastad och ringarna sålda. Istället köpte jag en hel aluplatta och monterade. Nu var tyvärr denna platta avsedd för 940 och 960 till och med -94, så den är inte riktigt rätt. Men det lilla som felar, det kan jag leva med.
Bild på detta är en usel mobilbild, tagen i motljus. Stannade bilen tvärt och tog kort på mätarställngen 222222 nämligen. :lol:
http://www.adde.dk/forum/222222_1.jpg
http://www.adde.dk/forum/222222_2.jpg

Det klapperljud jag haft i framvagn lever kvar oxå. Helt hysteriskt galen på detta ljud nu, som blir värre och värre.
Men det går inte hitta vad det är, när bilen står på lyft.
Ett av alla ljud försvann när vi bytte krängningshämmarstag fram i alla fall.
Så nu har jag ett högt klonk när jag bromsar, samt när jag svänger. Nej, det är inte fjäderbenslagringarna heller, dom är kontrollerade.

Sen är det inte så mycket mer gjort på bilen.
Kommande planer är att jag ska byta valnötspanelerna i hela bilen mot borstad alu istället, för att matcha mätarhuset. Men när detta blir, det känner jag inte till.
Eller ja, byta ut är väl fel att säga. Har köpt borstad alu på självhäftande rulle, som ska läggas på befintliga paneler. Detta för att det finns ingen komplett sats alupaneler till 960 -96 med automat, bara för dom med manuell låda.

Vidare planer är att börja samla ihop komplett sats för R-bromsar fram från V70/S60. Har fått tag på byglarna för att fästa ok i nu.
Bak blir det grövre bromsar från S90 -98. Men detta blir nog ett projekt att arbeta med nästa sommar tror jag, då det kostar lite att skaffa alla grejjer som behövs, samt att jag har nya bromsar/skivor runt om hela bilen redan.

Ja, det var mycket om lite.... :lol:

Mvh/ Adde
av evozz
#106741
Det där klonket har jag med, men bara emellanåt. Jag har kommit fram till att det är fjädern som "sätter sig/fjädervarven gnor mot varann" emellanåt. Ett vanligt problem på våra vagnar... Finns gummi som man kan klä ett par fjädervarv med, ska tydligen hjälpa. Sitter original på XC70 Eller om det va XC90. Kommer inte ihåg riktigt.
av Addekarlsson
#106742
Sitter på XC90, och dessa gummin sitter redan på, eftersom jag bytt dämpare/fjäderben för inte så länge sen. :D
Passade på då att montera detta. Men de tär inte fjädrarna, det kommer längre ner.
Har jag foten på "plattan" på hjulhuset, så känns det väldigt tydligt i foten så fort det klonkar, och det klonkande jag har kommer inte bar aibland, det finns där ständigt. Varje gång jag rör bromsen eller svänger, så finns det där.

Nu på morgonen så vart det lite "inspirerad" körning på väg till jobbet, då jag lekte lite med en V40, så klonakde det i varenda kurva dessutom, vilket jag inte märkt tidigare. Men, så har jag inte kört så som jag gjorde nu heller. :oops:
Nåja, jag segrade striden utan problem, det är huvudsaken. :lol:

Men bara lokala mecken har tid, så ska vi göra ett nytt försök att få fram klonket med bilen på lyften.

Men, jag tackar för tipset dock! Alla tips för att finna vad som klonkar är mycket välkomna!

Mvh/ Adde
av Addekarlsson
#111811
Ja, då var det dags för lite uppdatering igen. :D

I fredags (070615) rev jag ur tankarmaturen, eftersom tankmätaren visar fel. Hade beställt en "ny" genom en kille som handlar med bildelar. Så glad i hågen kryper jag ner i bagaget, och efter fem timmar gav jag upp.
Jag är alltså överviktig, ca 25 kg för mycket i dagsläget. Det gör att ligga i bagaget gör ont efter ett tag.
Fick ur gamla utan större bök, men när jag skulle i med nya armaturen gick det bara inte. Fick under inga omständigheter dit skruvringen som håller fast armaturen.
Så jag gav upp. Gjorde ett nytt tappert försök i lördags, men hade alldeles för ont i benen fortfarande, så det var bara lägga ner projektet.

I samma veva ringer den kille jag skulle köpa en 240 av i söndags, och meddelar att han redan sålt bilen. Detta trots att jag sagt att jag skulle ha den, och hade fixat biltrailer och allt redan.
Det var ju inte så snällt gjort tycker jag. Men ok, den var avställd och obesiktad. Men ändå, det var en -84 (har jag för mig) med elhissar, centrallås och sånt där.
Men ja ja, det finns fler.

Inser då paniken jag står inför. 960in står, död, utan kördugligt skick på tankarmaturen...
Kastar mig ut på blocket och letar som en besatt. Hittar en tråkig annons utan bild. En 240 -80, nyskattad och nybesiktad utan anmärkning.
Ringde, en äldre dam svarade. Sedvanligt språkande om bilen, och får veta att den står ca 4 mil från mig bara.
Sambon skjutsar mig och kikar på den.
Skick över förväntan, så jag slår till. Besiktad i april utan anmärkning, skattad i maj, full tank. Allt för 5000 kr. Hade inte mage att försöka pruta ens. Kändes nästan som ett rån ändå, trots hennes eget pris. :D
Köpte den direkt, och komemr skapa en tråd om denna så småning om. Bilder finns på http://www.adde.dk/volvo240 så länge. Men håll gärna denna 240 utanför denna tråd, är ni snälla. Jag lovar, jag ska skapa en egen tråd för 240in, bara jag tänkt igenom vad som ska bli av den. Nu är den bara för att ta mig till och från jobbet medans 960in står.

Men nu, åter till 960in.
I lördags vart inget alls gjort pga värk. I söndags kom en polare (anders__j här på forumet) och hjälpte mig. Han fick efter lite bök dit skruvringen, och kopplade ihop allt i bagaget igen.
Så kommer vi då till uppstart av bilen. Vägrar... Står bara och nöter på starten, händer inget. *suckar*
Efter många försök så hostar den tveksamt igån. Yes! tänker jag då, nu är det bara köra igen. Jo men visst.... Börjar undersöka varför motorn tvekar när man rör gasen. Hackar och hostar, kväver sig själv bara.
Testar koppla direktström på bränslepumpen för att kolla. Jodå, den går som den ska.
Fram med multimetern och mäta. Visar stora skillnader mellan gamla och "nya". Börjar i detta läge ana oråd. Men det var ju inget mer att göra för stunden.

Igår tisdag så gav jag mig på eländet igen. Ner i bagaget, ur med "nya" armaturen, lägger "nya" och gamla sida vid sida, då blir det genast uppenbart det jag misstänkte...
Jag har fått fel armatur skickad. Har fått en förpump för 940 eller tidiga 960.
Min pump är nästan dubbelt så stor, så det förklarar att den inte levererar soppa nog, eftersom min 960 inte har nån pump under bilen.

Så nu sitter min gamla monterad igen, i väntan på att jag ska få en ny armatur skickad, som förhoppningsvis ska passa. :lol:
Har pratat med killen som skickade denna armatur, så allt är klart redan, bara han får in en 960 -95 eller nyare igen. :D

Denna gång tog det inte ens 2 timmar att byta armaturen för mig, det som tog ca 6-7 timmar totalt för 2 pers i helgen. Allt blir så mycket enklare när man vet, och använder siliconspray till monteringen. :lol:
Men, då är inte montering av inredningen i bagaget gjord. Ska göra det ikväll. Men det är gjort på ca 30 minuter.

Under tiden som jag väntar på ny armatur, så ska jag förhoppningsvis göra 22 500 mila-service i midsommarhelgen. Gäller bara att det är väder för det, eftersom garage är en bristvara...
Ska då byta det sedvanliga, luftfilter, oljefilter/olja, tändstift. Kolla över enligt serviceprotokoll, samt byta kamremm/spänn/löprulle/vattenpump/glykol. Ska även byta bromsslangar och bromsvätska, eftersom bakre slangarna är lite spruckna.
Det var inget dom anmärkte om på besiktningen, men bromsar anser jag vara viktigt i aktiv körning, så bromsar prutar jag inte på. Är det sprickor, så byter jag.

Men nu får jag ge mig, innan jag skriver sönder tråden totalt med detta inlägg.... redan skrivit en större uppsats känns det som. :lol:

Mvh/ Adde
av evozz
#111998
Trist med armaturen!


Du vet om att man tar bort den lilla plåten under remskivan på 960, så slipper man ju lossa remskivan för att byta kamrem? sitter med 3st M6. Visste du redan så har ja ju påmint dig iaf :)
av Addekarlsson
#112000
Hade ingen aning, så det tipset tackar och bockar jag för! :D
Har lixom aldrig bytt kamrem på en vitblockare, så jag är totalt novis där. :D
Ge mig en 740 med B230, så ska jag byta kamrem i sömnen, med händerna bakbundna på ryggen.... :lol:

Men då ska jag tänka på den lilla plåten ikväll när jag river!

Mvh/ Adde
av Addekarlsson
#112284
Idag är kamremssats, vattenpump, glykol, tändstift, luftfilter, olja, oljefilter bytt på bilen. Samt övriga poster på 22 500 milaservice utförda. Så nu är det bara tuta och köra i 1500 mil igen, innan nästa service. :D
Bytte även den tunna blå slangen som går tvärs över motorn bakom kamremskåpan, eftersom den var uppruttnad typ. Vet inte vad den gör, men sitter den där, så ska den vara hel. :lol:
Den syns säkert på nån bild på http://www.adde.dk/volvo960

För er med 960 som inte bytt kamrem förr, så lyd mitt råd. Ta bort elfläkten!!!!
Jisses vad den var i vägen hela tiden. :lol:
Annars var det inga som helst konstigheter. Hur enkelt som helst tycker jag. :D

I morrn lördag, så ska jag antingen byta bromsslangar och bromsvätska, eller så ger jag mig på inredningen, för att utrota ett mycket irriterande gnissel i ratten.
Får se vilket väder det är. :D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Har läst tråd på annan Volvo, det[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ar[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna ä[…]