av MartinCNG - fre 07 mar 2014, 10:55
- fre 07 mar 2014, 10:55
#843396
Hej!
Roligt med ett forum för flera olika Volvomodeller samtidigt! :D
Jag är sedan tidigare aktiv på 200 och 7/900 klubbens forum, men tänkte presentera mina projekt även här. Jag har de senaste åren riktat in mig på Volvos Bi-fuelvarianter, och sitter inne med en hel del info, så har ni frågor om detta är ni välkomna att höra av er.
Någon V70 Bi-fuel har det dock aldrig blivit, utan jag kör mer klassiska Volvo som 940 och 850, föregångarna till V70 Bi-fuel. sparar ca 3-5 kronor per mil på gas, fri parkering i vissa kommuner.
I december -13 köpte jag min drömbil, en Volvo 940 Dual Fuel Methane av en gammal herre som var den enda privata ägaren. När jag hämtade den var det knappt luft i däcken, kylarvätskan hade nästan dunstat bort, torkarbladen snustorra. Full tank och besiktad utan anmärkning ingick dock.
Bilen är lackerad i Vit pärlemo och är utrustad med Svart skinnklädsel, Automatlåda, Elstyrd taklucka, SE-paket, AC,El-antenn, Ariesfälgar, woodline, mittarmstöd med mera. Detta exemplar är Volvos första CNG i serieproduktion, totalt byggdes 20 stycken 940 CNG.
Här kommer lite bilder på vad som gjorts och så:
Pressbild från 1993! Foto: Volvo PV
Under tidens gång blev turbogrillen, stereon och främre regskylten stulna. Men det kommer åtgärdas snarast.
Idag:
Gjorde ett försök att fånga effekt-lacken, gick sådär...
Saknas farthållare, går dock inte att montera då gasfördelaren sitter monterad i vaccumpumpens fäste på insuget.
Woodline
Ett armstöd är numera monterat.
Integrerad bilbarnstol i baksätet... (infälld)
Gasmätaren och hybrid-knappen.
Gastanken ligger på hyllan i skuffen
Bakifrån. Ser rätt vanlig ut...
Fram till Augusti 2012 var bilen faktiskt befriad från trängselskatt. Numera får man dock fri parkering i många städer.
Lite vad som gjorts i min ägo
Tog en sväng förbi Volvo och skroten; resulterade i band annat detta:
Nytt VGA I, slutrör, spolarvätskelock, expantionskärl, termostat, ljusvred, bultar till motorrummet, pedalgummi, regplåtshållare, Luftfilter, samt begagnade Woodline-inlägg, krockdämpare, nästan nya bakljus samt ett svart mittarmstöd.
Eftersom tålamod inte är det enklast när allt låg i garaget så satte jag genast igång!
Nytt vs. gmmalt pedalgummi!
Nytt spolarlock
Nytt original luftfilter
Nya original regplåtshållare från Volvo.
Nytt vs. gammal expansionstank
Kanske inte så jätte-nödvändigt, men sakerna kanske utgår...
Ny termostat gjorde susen för värmen!
Woodline-inlägg hittates i lagret på skroten. Nypriset var 3000kr för bara ddörrinläggen (äkta trä).
Lite kuriosa på pärlemolack :)
Lite saker som ännu inte monterats:
Hittade en repfri stötfångare på en 940 16V. Dessutom med intakt stripe.
Har bakre stripsen NOS, så det passade bra!
det här larmet ska hitta in någon dag också...
Det ska också en av dessa... Nyrenoverad för 1700kr.
Eftersom saker verkar hamna på GCP mest hela tiden så var det dags att beställa alla konstiga småprylar på samma gång.
Paket uthämtat från Volvo!
Nya innerhandtagskåpor. De gamla brukar vara blankslitna och spruckna... Låg hos GCP...
Lampan till växelväljaren, snordyr, ca 150kr, men var utgående, kom också från GCP
Rostfira konsoler för kylaren. Dessa låg också hos GCP!
osså konsolen som håller strålkastarmotorn samt 5 st. monteringsskruvar. Också GCP.
Bultar för krockdämparen samt muttrar till torkaraxlarna. Dessa fanns kvar hos Volvo! :)
Gammal vs "ny" krockdämpare. Viss skillnad!
Lite nya golvmattor köpte på Volvo för 410kr
Ariesfälgarna får nya sommardäck (michelin)
Tar två åt gången, mest effektivt ;)
Elantennknappen har också tagit plats. Nu är det fullt! Temp-knappen kommer nog till användning för något..
Passade på att lufta en av mina fem 850 bi-fuel också.
Endast sommarkörd senaste åren
Fler bilar finns på Garaget: http://www.garaget.org/MartinG
Planerna för 940in är att den ska ner på VROM i augusti. Till dess ska bakskärm och skufflucka få ny lack. Vore schysst att finna en elstol fram. Farthållare går inte att montera då gasfördelaren sitter i vaccumklockans fäste, får se om jag kan lösa det.. CD-växklarpaketet ska i också snart.
Kommentera gärna med idéer och förslag! :)
Roligt med ett forum för flera olika Volvomodeller samtidigt! :D
Jag är sedan tidigare aktiv på 200 och 7/900 klubbens forum, men tänkte presentera mina projekt även här. Jag har de senaste åren riktat in mig på Volvos Bi-fuelvarianter, och sitter inne med en hel del info, så har ni frågor om detta är ni välkomna att höra av er.
Någon V70 Bi-fuel har det dock aldrig blivit, utan jag kör mer klassiska Volvo som 940 och 850, föregångarna till V70 Bi-fuel. sparar ca 3-5 kronor per mil på gas, fri parkering i vissa kommuner.
I december -13 köpte jag min drömbil, en Volvo 940 Dual Fuel Methane av en gammal herre som var den enda privata ägaren. När jag hämtade den var det knappt luft i däcken, kylarvätskan hade nästan dunstat bort, torkarbladen snustorra. Full tank och besiktad utan anmärkning ingick dock.
Bilen är lackerad i Vit pärlemo och är utrustad med Svart skinnklädsel, Automatlåda, Elstyrd taklucka, SE-paket, AC,El-antenn, Ariesfälgar, woodline, mittarmstöd med mera. Detta exemplar är Volvos första CNG i serieproduktion, totalt byggdes 20 stycken 940 CNG.
Här kommer lite bilder på vad som gjorts och så:
Pressbild från 1993! Foto: Volvo PV
Under tidens gång blev turbogrillen, stereon och främre regskylten stulna. Men det kommer åtgärdas snarast.
Idag:
Gjorde ett försök att fånga effekt-lacken, gick sådär...
Saknas farthållare, går dock inte att montera då gasfördelaren sitter monterad i vaccumpumpens fäste på insuget.
Woodline
Ett armstöd är numera monterat.
Integrerad bilbarnstol i baksätet... (infälld)
Gasmätaren och hybrid-knappen.
Gastanken ligger på hyllan i skuffen
Bakifrån. Ser rätt vanlig ut...
Fram till Augusti 2012 var bilen faktiskt befriad från trängselskatt. Numera får man dock fri parkering i många städer.
Lite vad som gjorts i min ägo
Tog en sväng förbi Volvo och skroten; resulterade i band annat detta:
Nytt VGA I, slutrör, spolarvätskelock, expantionskärl, termostat, ljusvred, bultar till motorrummet, pedalgummi, regplåtshållare, Luftfilter, samt begagnade Woodline-inlägg, krockdämpare, nästan nya bakljus samt ett svart mittarmstöd.
Eftersom tålamod inte är det enklast när allt låg i garaget så satte jag genast igång!
Nytt vs. gmmalt pedalgummi!
Nytt spolarlock
Nytt original luftfilter
Nya original regplåtshållare från Volvo.
Nytt vs. gammal expansionstank
Kanske inte så jätte-nödvändigt, men sakerna kanske utgår...
Ny termostat gjorde susen för värmen!
Woodline-inlägg hittates i lagret på skroten. Nypriset var 3000kr för bara ddörrinläggen (äkta trä).
Lite kuriosa på pärlemolack :)
Lite saker som ännu inte monterats:
Hittade en repfri stötfångare på en 940 16V. Dessutom med intakt stripe.
Har bakre stripsen NOS, så det passade bra!
det här larmet ska hitta in någon dag också...
Det ska också en av dessa... Nyrenoverad för 1700kr.
Eftersom saker verkar hamna på GCP mest hela tiden så var det dags att beställa alla konstiga småprylar på samma gång.
Paket uthämtat från Volvo!
Nya innerhandtagskåpor. De gamla brukar vara blankslitna och spruckna... Låg hos GCP...
Lampan till växelväljaren, snordyr, ca 150kr, men var utgående, kom också från GCP
Rostfira konsoler för kylaren. Dessa låg också hos GCP!
osså konsolen som håller strålkastarmotorn samt 5 st. monteringsskruvar. Också GCP.
Bultar för krockdämparen samt muttrar till torkaraxlarna. Dessa fanns kvar hos Volvo! :)
Gammal vs "ny" krockdämpare. Viss skillnad!
Lite nya golvmattor köpte på Volvo för 410kr
Ariesfälgarna får nya sommardäck (michelin)
Tar två åt gången, mest effektivt ;)
Elantennknappen har också tagit plats. Nu är det fullt! Temp-knappen kommer nog till användning för något..
Passade på att lufta en av mina fem 850 bi-fuel också.
Endast sommarkörd senaste åren
Fler bilar finns på Garaget: http://www.garaget.org/MartinG
Planerna för 940in är att den ska ner på VROM i augusti. Till dess ska bakskärm och skufflucka få ny lack. Vore schysst att finna en elstol fram. Farthållare går inte att montera då gasfördelaren sitter i vaccumklockans fäste, får se om jag kan lösa det.. CD-växklarpaketet ska i också snart.
Kommentera gärna med idéer och förslag! :)
Senast redigerad av 5 MartinCNG, redigerad totalt 0 gång.
MVH
Martin
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Spec. Volvo. Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Renovering och felsökning av CNG-system på Volvo 1994-2018
Godkänd enligt TSFS:2018:46
Martin
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Spec. Volvo. Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Renovering och felsökning av CNG-system på Volvo 1994-2018
Godkänd enligt TSFS:2018:46