- tor 29 okt 2020, 00:14
#1409732
Förstår hur du tänker och känner. Det du behöver fundera över är vilken del du "ser fram" mot mest, renovera den eller köra den? En enkel fråga med ett inte alltid lika enkelt svar.
Min spontana tanke är att du kombinerar dom 2 till en början. Fixa småsaker som inte gör bilen obrukbar i flera flera månader(eller år). Börja med att åtgärda den rost som *måste* fixas(om sådan rost finns). Byt lite smådelar som inte kräver veckor av planering och stillastående(t ex nya fjädrar och dämpare, front, IC borde gå relativt snabbt att fixa också).
Om lacken behöver bättras på sina ställen(t ex på grund av rostlagning), börja med sprayburkar(2-komps!).
En hel omlackering av bilen bör vara bland det sista du gör, både pga. jobbet som krävs, ekonomiska skäl, och för körglädjen. För är du minsta lilla lik mig kommer du vara livrädd för minsta lilla stenskott när bilen väl blir omlackad, vilket kan hindra dig från att få ut full körglädje av bilen(du nämnde ju "sprätta grus", och det är väl bland det sämsta man kan göra mot lacken. Men kul är det!).
Räkna också med att det du tror kommer ta X tid, i slutändan kommer ta minst dubbelt så lång tid. Det kommer ALLTID upp oväntade hinder när man väl börjar skruva, speciellt på gamla bilar.
Det är väldigt väldigt lätt att fastna i "jag vill göra X, jag vill göra Y, och gärna allt på en gång!", och det kanske funkar för vissa. Men för dom flesta är det inte vettigt att göra på det sättet. Speciellt inte om man saknar både vettig plats(jag räknar "bilen står på annan ort" som en inte vettig plats) och tiden som krävs för ett sådant arbete.
Är det däremot så att det är just själva renoveringen man ser fram emot mest kan det absolut fungera, då spelar det så att säga ingen roll hur många år arbetet tar... Men det blir som sagt lite knöligare om man samtidigt "bara vill köra" med bilen.
Det finns väldigt mycket man kan göra på en bil samtidigt som man brukar den, men en hel renovering på en gång tillhör dessvärre inte den kategorin.