Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1083459
Derank skrev:Slog nytt rekord idag. Södertälje - sundsvall.......1.44

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Om du krashar och totalkvaddar bilen så att all soppa rinner ut kan du få upp det ännu mer.
Dör du har du vunnit, då kan ingen toppa dig!
av joysam
#1091441
Ett delmål är nått!

Jag är just nu den som kör V60 D4 snålast på Spritmonitor.

Nästa mål är att vara den som kör snålast med "icke-hybrid" V60.

De sista tankningarna har jag haft lite släp- och husvagnsdragning och det drar givetvis upp snittet.
Men det är på rätt väg.
av Schmoyoho
#1091460
joysam skrev:Hur fungerar egentligen växelindikatorn?

Vanligtvis brukar den visa när det är dags att växla upp, vid ca 2000 rpm.
Men häromdagen när en kompis körde och testade så hade han 160 km/h på 4:an innan vi gav upp det testet.

Och nedväxling, det tycker indikatorn aldrig att jag ska göra.
Har bara använt den på automatbilar under manuell växling med digitala instrumentet och då är det beräknat på hur hårt bilen belastas. Kör du på trean på ett onödigt högt varvtal så att effektuttaget skulle kunna ske på nästa växel så föreslår den uppväxling, men trampar du då gasen i botten så slutar den förorda uppväxling eftersom du skulle hamna på ett lägre varvtal => lägre effekt tillgänglig på nästa växel.

Testa köra på tvåan eller trean i 50 km/h så borde den föreslå uppväxling när du ligger och lunkar på.
av joysam
#1091581
Schmoyoho skrev: Har bara använt den på automatbilar under manuell växling med digitala instrumentet och då är det beräknat på hur hårt bilen belastas. Kör du på trean på ett onödigt högt varvtal så att effektuttaget skulle kunna ske på nästa växel så föreslår den uppväxling, men trampar du då gasen i botten så slutar den förorda uppväxling eftersom du skulle hamna på ett lägre varvtal => lägre effekt tillgänglig på nästa växel.

Testa köra på tvåan eller trean i 50 km/h så borde den föreslå uppväxling när du ligger och lunkar på.
Jo, normalt sett så visar ju bilen att jag ska växla upp vid 2000 rpm cirka.

Men ner?
Bilen har hittills aldrig föreslagit at jag ska växla ner.

Och vid ett tillfälle så föreslog den inte ens att det skulle växlas upp trots 160 km/h på 4:ans växel.
av joysam
#1110821
Ett nytt delmål i "Targa Snålio" nåddes häromdagen.

151 mil på en tank.

4,47/100 km mätt vid pumpen.

Och nu ska bilen in för en första service, 3000 mil, ett halvår efter att jag fick den levererad.
av Jonnybcool
#1110903
joysam skrev:Ett nytt delmål i "Targa Snålio" nåddes häromdagen.

151 mil på en tank.

4,47/100 km mätt vid pumpen.

Och nu ska bilen in för en första service, 3000 mil, ett halvår efter att jag fick den levererad.
Bra jobbat :) Ligger på 0.57-0.6/100km i snitt mätt vid pump med min V70 Vea aut.
av joysam
#1115305
Ja, en V70 med automatlåda drar ju givetvis mer.

Det finns nog lite kvar att ta på för att sänka förbrukningen utan att späka sig själv men nu går vi mot kallare tider och då kommer det bli svårare.
Användarvisningsbild
av joel80
#1115325
Joysam: På vilket sätt trilskas handbromsen?

(Har också en V60 MY16 så undrade lite om det är detsamma...) :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

https://i.blocketcdn.se/pictures/mobility/1400842[…]

Ja :-D Finns fler märken än Sachs. (v[…]

Ac

Normalt suger man med vacum in olja i en ny kompr[…]

Hej, är intresserad av glasögonhål[…]