Lövet skrev:batmac skrev:har du koll på ungefär hur mycket lägre dom "brukar" gå för jämfört med vanliga handlare?
Just nu är det väldigt högt tryck på KVD så jag uppfattar att man nästan får handlarpriser. Historiskt skulle jag säga att man oftast hamnat mellan inbytespris och handlarpris.
Ja isåfall skulle ju KVD kunna vara ett ganska bra alternativ, länkarna visar ju på säljpriser som skulle ge mer i handen än 210k iaf.
En annan fråga, med (hög) risk för att låta korkad. Om man kikar på Teslas finansieringsalternativ på en ny Model Y (yes, det den nivån sinnesförvirring har tagits till nu, även om det nog inte är där det landar i slutändan), så anges restvärdet som en procentsats. Eftersom restvärdet rent krasst är en restskuld, visst är det på det faktiskt lånade beloppet det beräknas?
Exempelvis:
Köppris: 655 000
Kontantinsats: 180 000
Uppläggningstid: 60 månader
Restvärde: 42%
Är det då på 655k-180k som restvärdet beräknas? Dvs att efter dessa 60 månader så är det 42% av 475k (199 500) som bilen måste vara värd för att inte ha gått åt helvete? Eller är det 42% av nypriset, 275 000?
Jag insåg att Model Y nästan har samma djup som passaten i bagaget (skiljer ca 5cm), och samma bredd. Så den vore en görbar kandidat. Men med awd och drag så ligger beggade närmare 600k och med betygligt högre räntor, så en ny lät inte så avlägsen. Då blir det ju nöjeskontot som får ta smällen istället, för några besparingar är det inte tal om längre