Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Eirike93
#991099
Efter 3-4 lager CA-primer (ganska tunna lager) så spacklades det värsta (nej, jag var inte otroligt noggrann med spacklingen utan tog mest uppenbara porer eller där rosten var ganska grov).
Detta slipades sedan, och självklart gick det ju igenom CA-primern på några ställen och då lades ett nytt lager av denne igen.
Sedan lades 2 lager slipgrund, den var mycket trevlig att jobba med och vågar påstå att den var avgörande för att de större ytorna skulle bli fina.
Bild

Bild

Denne slipades sedan.
Bild

Bild

Bild

Bild

Och idag lades LACK!
Detta har jag gått och oroat mig för sen jag satte blästern i bilen. Kommer den bli jätteful? Vad har jag gett mig in på? Tänk om jag får hjärnsläpp och lägger på baslacken som ska vara till den röda Mercedesen som står på gårn?!
Nädå, så dum var jag inte!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Men helt jäkla perfekt blev det ju inte :-(O) Dock är det första gången en lack har lagts på bil av undertecknad själv :P
Fick rinn på klarlacken på 3 ställen, men det är inte värre än att jag kan våtslipa och polera bort ett.
Bild

Bild

Sen lyckades jag (trots att jag dubbelkollat 2ggr) missa att lägga baslack över en fläck slipgrund på bakluckan :?
Men, eftersom jag ej lade baslack där så lade jag heller klarlack där - vilket betyder att det bör vara möjligt att ta bort det mesta av den med thinner eller silikonborttagning.

Och, en ganska kraftig nyansskillnad uppenbarade sig på vänster sida av bakluckan, vet inte riktigt varför - alla andra ställen syns det knappt alls att där är en ny färg lagd när man jämför med maskeringen :?
Bild

Men, överlag är jag nöjd med resultatet faktiskt! :-)-)
av Eirike93
#991657
Igår startades bilen upp för första gången sen kamremsbytet och all annan service :)
Gick igång direkt, gick som en klocka :D
Glykolen fick arbeta sig in i motorn och efterfylldes.
Bild

När den fått gå sig varm så byttes olja, filter och plugg.
Bild

Bild

Bild

Idag har framvagnsbalken fått smaka på Isotrols klara rostskyddsgrund, den äter sig in i rostporerna och ska ge 1-3 års rostskydd per lager. Jag lade flödigt, så ~4lager färg blev det. Detta ska täckas med Isotrols svarta täckfärg sedan.
Det var det :)
av Eirike93
#992084
Lite bilder från rostskydd av framvagnsdetaljer:
Den klara rostskyddsgrunden äter sig in i porerna :) Ja, mycket riktigt är det rost kvar under färgen - det är själva tanken, Isotrolen ska som sagt bita sig fast och gå in i rostporerna för att stoppa detta - om det funkar som utlovat ser vi om ett par år, eller redan nästa vinter :P
Bild

Bild

Bild

Även fjäderbenen fram fick ju först lite bläster, sen zink-spray, sen på med svart färg. Svärtade ner lite i främre hjulhusens bakkant.
Bild

Lite bilder på lackresultatet också;

En av de bättre skärmkanterna vart vänster fram, jag tror att den kanten som syns på andra bilden ska gå att våtslipa och polera bort - men det får tiden utvisa.
Bild

Bild

Bild

Vänster bak;
Vart lite för mycket färg intill maskeringens uppvik - men även här lever jag på hoppet om våtslip och polering.
Bild

Bild

Detta hörnet vart jag rätt nöjd med, lyckades spackla det så gott som perfekt till tidigare form innan rosten tog vid.
Bild

Skärmkant höger bak, även här vart jag riktigt nöjd.
Bild

Bild

På bakluckan är det tydliga nyansskillnader på alla lagningar, vet inte om den har varit omlackad tidigare eller om den helt enkelt är mer sliten/har en annan nyans än resten av karossdelarna.
Bild

Bild

Bild

Imorgon blir det en veckas semester i paradiset - sen blir det våtslipa och polera i skarvarna v.32 och få färdigt resten av bilen!
Återstår gör;
*Våtslip och polering, ev. ett lager klarlack där det runnit mycket
*På med alla innerskärmar
*Byta bromsskivor
*Montera kofångare bak
*Passa in och fästa extraljusfästet fram
*Montera främre kofångare, ballaster (i krockbalken) och dra el för detta
*Byta positionsljus i lyktorna, dra ut nya kablar för xenon-lampan i org.reflektorn, montera lyktor
*På med hjulen...å sen e det bar å åk!
Användarvisningsbild
av Nexus
#992267
Blankt och fint ska det vara :D . Klarlack är lurigt. Antingen får man det lite matt eller så börjar skiten rinna....
Kul att du lägger ner så mycket jobb på bilen :D Bara rosa bromsok som fattas :-DD
av Eirike93
#993700
Ja, det blev faktiskt ganska blankt 8)

Jag tyckte det var ganska lätt att få en blank yta, men man skulle ju lägga "flödigt", hehe :P
Det är roligt att lägga ner jobb på en bil som ger lite tillbaka (läs: krånglar inte så mycket *peppar peppar*) :)
av Eirike93
#995244
Bromsfix!
Frambromsar, nya skivor (ATE).
Bild

Bakbromsar, nya skivor (ATE) och nya belägg (ATE).
Bild

Bild

Dragkrok monterad
Bild

Sen vart det lite extraljusfix.
Lite kabeldragning:
Bild

Flatsäkringshållare med indikator ifall en säkring har gått, vet ej om den fungerar än dock :P
Bild

4x NBB 175 hittade dit.
Bild

En manöverpanel måste man ju ha å :P
Bild

Motorrummet färdigt!
Bild

Sen åkte hjulen på, batteriet laddades, servicelampan återställdes och bilen rullade sina första kilometer! :D
Bild

Sen upptäcktes det att det vart lite imma på insidan av lyktorna efter tvätt, vilket tydde på att jag skulle ha limmat lyktglasen igen...
Bild

Så kunde vi ju inte ha det!
Bild

Ett fett lager Tec7 där den tidigare var tätad gjorde nog susen!
Bild

Alla lackskarvar polerades, och skärmkanterna blev helt klart bättre, men bakluckans nyansskillnader är fortfarande lite skumma tycker jag.
Bilder på detta kommer :)

Slutligen dammsögs bilen och togs idag tillbaka till fastlandet.
Upptäckte att det svettades diesel vid dieselfiltret, tror att det är slangarna som är lite trötta vid anslutningen. Ska kapas och sen monteras igen.
av Eirike93
#995486
Idag färdades jag ~50mil med bilen, och det gick enligt planen. Det luktade lite från bromsskivorna efter inbromsningar, jag tror det är färgen (Isotrol) som luktar för det är inte "varma-bromsar-lukten".
Men, jag blir fanken inte klok på den där bromspedalskänslan.
Med motorn avstängd så går det att få pedalen helt stum, ett omtag på pedalen och så är den helt stum.
Med motorn igång så sjunker den långsamt vid belastning, precis som om det läcker, men med ett omtag eller lite hårdare belastning så blir den stummare och sjunker långsammare (?!).

Jag har läst lite om att detta kan orsakas av luft i ABS-enheten, och att detta är något som endast avhjälps med VAG.com och sådana roliga OBDII-grunkor?
Annars är ju det naturligt att tänka läckage eller defekt huvudbromscylinder, men jag tycker att det den stumma pedalen vid avstängd motor talar emot detta.
Jag ska ringa VW-verkstan och se vad de kan ta för en ordentligt luftning för mig, inklusive ABS-enheten då.
Teorier?

För att sammanfatta sommarens projekt då;

21.848mil;
Skivor runtom (ATE), nya belägg bak (ATE).
Huvudbromscylinder (Bilstein) med ny behållare
Bromsvätskebyte (Starta)
Kamremssats och vattenpump (SKF)
Multirem (Continental) och löprulle (BTA)
Kupéfilter, bränslefilter, luftfilter (BOSCH)
Olja (Castrol 5w-30, EDGE FST) och filter (BOSCH)
Glykolbyte (Statoil G12) och nytt expansionkärl
Rengjort spolartanken
Motortvätt
Blästrat och målat hjulhus bak och dragkroken
Bättrat på rostskydd under bilen och hjulhus fram
LED i positionsljus
Tvättat rent lyktglasen på insidan, limmade på glasen igen
av Eirike93
#1001013
Nexus skrev:Nu bli jag upprörd!!! Lägga så mycket energi sen nya bromsar mm och målar ej upp oken och sköldarna :cry:
Jo, jag är medveten om detta...
Egentligen skulle de varit demonterade mycket tidigare och blivit upppiffade även dessa...men men, så långt tänkte jag inte då :roll:

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]