- sön 31 aug 2014, 09:29
#894355
Halloj!
Kul att du kollar in på tråden! Jag har haft en tråd på den här bilen på 85x70 klubben tidigare, men nu när man har börjat hänga runt här så lägger jag upp en tråd också.
Om bilen
Bilen i fråga är en 850 T5 från 1997. Den har tidigare varit firmabil vid en advokatfirma och kvinna i Stockholm hade den sedan ett tag innan den kom till en bonde på Gotland. Efter det köpte min brors kompis bilen. Vilket år minns jag inte riktigt, men det var för 55.000 och den hade gått runt 16.000 mil. Men jag har all dokumentation kvar från att den var ny! Målet med bilen är att den skall ha ett fräscht och sportigt originalstuk!
När jag köpte bilen i början av september 2011 så var den BSR-chipad, hade den gått 22.000 mil på mätaren och var alla 9 däck utslitna. T.o.m reservhjulet. Ett kamrems byte stod på tur. Likaså ett kopplingsbyte. Så för hans del så sålde ju bilen i rättan tid.
Här är bilen ganska nyligen hemkommen och det byts det olja för fullt!
Den första tiden med bilen gick mest åt till att småfixa med diverse lampor, knappar och andra småprylar som var defekta. Jag köpte bl.a 5 nya lampor till knapparna i bilen. Ni vet Volvos egna som kostar 55 spänn styck! Killen på Volvo tyckte synd om mig och gav mig hela 15% rabatt i ren sympati!
Efter första tvätten och vaxningen.
Den hösten byttes även kopplingen och allt som har med kamremsbytet att göra. Sedan ställdes bilen av under vintern.
Våren 2013 firade Volvo-handlaren i Visby 75 år och dom sålde reservdelar med 25% rabatt. Så jag slog till på ett par nya Comet!
Sedan en XC-grill
Kass damask!
Den bytte jag och polaren hemma vid hans föräldrar på en gammal lyft dom har.
Det året hade vi varit på Bilsportmässan på Elmia och där träffade jag på Simonsgrabbarna. Dom gav mig ett presentkort på 20% om jag beställde ett avgassystem innan Juni månad. Och det slog jag till på!
Jag köpte lite inredningsdetaljer ifrån en XC70 på skroten.
Pioneer AVH-X2500BT
Såhär såg det ut under 2012.
Under 2013 åkte det på en 60/40 väghållningssats från G&M.
Såhär såg det i stort sett ut under 2013.
I april 2014 skulle jag hälsa på brorsa i Umeå. Problemet var att det fortfarande var vinter där uppe. Jag fick låna ett par vinterhjul av en jobbarkompis. Det var vanliga 16", men dom fick inte plats! Så jag fick leta fram vinterhjulen till bilen. Som var ju helt utslitna, så jag blev tvungen att köpa nya vinterdäck till en bil jag aldrig kör med på vintern.
Sedan monterades en Xenonsats på bilen, med tillhörande dioder i matchande ljus. Men jag vet inte om jag skall plocka bort det igen. Det känns lite epa-stukat...
Har man öppna fälgar så syns ju bromsarna. Sen så tog oken bak så jäkla ojämnt. Så jag bytte oken bak och målade upp bromsarna i silvermetallic.
En Dupondtare i bakspegeln.
Tröskelskoningar!
Mattorna brukar jag tvätta med Jiff och sedan spraya på tireshine.
Nya stänklappar!
Det är såhär ser det ut i nuläget
Kul att du kollar in på tråden! Jag har haft en tråd på den här bilen på 85x70 klubben tidigare, men nu när man har börjat hänga runt här så lägger jag upp en tråd också.
Om bilen
Bilen i fråga är en 850 T5 från 1997. Den har tidigare varit firmabil vid en advokatfirma och kvinna i Stockholm hade den sedan ett tag innan den kom till en bonde på Gotland. Efter det köpte min brors kompis bilen. Vilket år minns jag inte riktigt, men det var för 55.000 och den hade gått runt 16.000 mil. Men jag har all dokumentation kvar från att den var ny! Målet med bilen är att den skall ha ett fräscht och sportigt originalstuk!
När jag köpte bilen i början av september 2011 så var den BSR-chipad, hade den gått 22.000 mil på mätaren och var alla 9 däck utslitna. T.o.m reservhjulet. Ett kamrems byte stod på tur. Likaså ett kopplingsbyte. Så för hans del så sålde ju bilen i rättan tid.
Här är bilen ganska nyligen hemkommen och det byts det olja för fullt!
Den första tiden med bilen gick mest åt till att småfixa med diverse lampor, knappar och andra småprylar som var defekta. Jag köpte bl.a 5 nya lampor till knapparna i bilen. Ni vet Volvos egna som kostar 55 spänn styck! Killen på Volvo tyckte synd om mig och gav mig hela 15% rabatt i ren sympati!
Efter första tvätten och vaxningen.
Den hösten byttes även kopplingen och allt som har med kamremsbytet att göra. Sedan ställdes bilen av under vintern.
Våren 2013 firade Volvo-handlaren i Visby 75 år och dom sålde reservdelar med 25% rabatt. Så jag slog till på ett par nya Comet!
Sedan en XC-grill
Kass damask!
Den bytte jag och polaren hemma vid hans föräldrar på en gammal lyft dom har.
Det året hade vi varit på Bilsportmässan på Elmia och där träffade jag på Simonsgrabbarna. Dom gav mig ett presentkort på 20% om jag beställde ett avgassystem innan Juni månad. Och det slog jag till på!
Jag köpte lite inredningsdetaljer ifrån en XC70 på skroten.
Pioneer AVH-X2500BT
Såhär såg det ut under 2012.
Under 2013 åkte det på en 60/40 väghållningssats från G&M.
Såhär såg det i stort sett ut under 2013.
I april 2014 skulle jag hälsa på brorsa i Umeå. Problemet var att det fortfarande var vinter där uppe. Jag fick låna ett par vinterhjul av en jobbarkompis. Det var vanliga 16", men dom fick inte plats! Så jag fick leta fram vinterhjulen till bilen. Som var ju helt utslitna, så jag blev tvungen att köpa nya vinterdäck till en bil jag aldrig kör med på vintern.
Sedan monterades en Xenonsats på bilen, med tillhörande dioder i matchande ljus. Men jag vet inte om jag skall plocka bort det igen. Det känns lite epa-stukat...
Har man öppna fälgar så syns ju bromsarna. Sen så tog oken bak så jäkla ojämnt. Så jag bytte oken bak och målade upp bromsarna i silvermetallic.
En Dupondtare i bakspegeln.
Tröskelskoningar!
Mattorna brukar jag tvätta med Jiff och sedan spraya på tireshine.
Nya stänklappar!
Det är såhär ser det ut i nuläget