Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1168400
Tack! Ja även jag skulle föredra ett med snedskuret avslut som det från Biltema jag hade. Men som vi båda konstaterat är det av någon anledning svårt att hitta något som är helt rätt på alla punkter: Snedskuret i änden, runt, inte för grovt men ändå tillräckligt grovt för att få på det på ordinarie rör, tillräckligt långt i den del som har konstant diameter för att inte fästet skall synas.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1168731
Hittar du någon bättre kandidat får du gärna säga till. Den här hade ytterligare en merit nämligen priset (om än kanske dyrare än Biltemas ursprungliga fullträff). Så det går ju att byta upp sig utan att bli ruinerad.
av andersuw
#1168736
Ja jag hittade faktiskt ett alternativ efter ännu en stunds mödosamt letande (jag har letat förut) igår kväll, nämligen det här, som jag nu beställt:

http://www.ebay.com/itm/381261223917?_t ... EBIDX%3AIT

Har något större diameter än ditt (en nackdel i mina ögon) men bara lite (ca 76 mm istället för ca 70) och är lite kortare (också en nackdel eftersom det ökar risken att något syns som inte bör synas) men förhoppningsvis inte så kort att något faller i ögonen som inte bör göra det. Det huvudsakliga pluset är att det i motsats till ditt är snedskuret i den ände som sticker ut. Återkommer gärna med rapport när jag har testat. Det kan dock ta lite tid eftersom det kommer från Kina. Men det är väl ingen direkt brådska för någon av oss antar jag. Och billigt är det som synes i vart fall, rentav billigare än Biltemas. :D
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1168761
Hmm. Kortare tror jag skulle bli svårt spontant. Men på bilderna från din bil ser ditt avgasrör ut att sitta högre upp mot bilen. Skiljer sig avgasen mellan T5 och 2.5T eller kan det vara så att mina gummikuddar börjar bli trötta?
av andersuw
#1169170
Ja även jag lade märke till detta. Men det ser mer ut som att vinkeln i ditt fall är lite brantare nedåt. Så vitt jag minns (kan inte kolla just nu) har T och T5 samma avgassystem så jag tror inte det är där det sitter. Knappast heller i upphängningen av din dämpare. Möjligen i hur sista avgaspipan är svängd. På bilderna jag postade var det fortfarande Volvo original dämpare. Sedan dess har jag bytt dämparen två gånger till icke original (först Walker, sedan Eberspächer) men tror pipan lutar på ungefär samma sätt på dessa. Det som stör mig med det ändrör jag har nu är just att den breda delen är för kort (bara ca 7 cm undertill) så att man ser från sidan att det smalnar av. Det kanske bara är jag som ser det men ... :wink: Det jag nu beställt är 11 cm undertill och det tror jag räcker. Möjligen kan man komma att ana fästskruven men jag tror inte det gör så mycket. Återkommer som sagt gärna med rapport och bilder när jag fått hem det nya röret.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1169207
Men du har originalsystemet på dina bilder? Mitt är vad jag kan bedöma det som suttit där sen bilen var ny. Det börjar se använt ut vid det här laget :-)
av andersuw
#1169277
Ja på bilderna jag länkade till är det fortfarande original från fabrik. Du kan enkelt se om din har kvar den ursprungliga bakre dämparen eller inte. Från fabrik är hela systemet efter kat. en enda del. När bakre dämparen går sönder byts dock bara den så då blir det en skarv vid dess inlopp. Det gäller även om man byter hos Volvo ÅF. Det rör med dämpare som monterades på fabrik finns inte som reservdel.
av andersuw
#1169328
Tja om det är så bra jobbat vet jag inte. Inte av bilen i vart fall. :wink: Visst, det är väl någotsånär OK att dämparen ger upp efter något decennium och runt 20000 mil. Fast i jämförelse med 850, vars avgassystem höll i all evighet, är det ändå ett steg bakåt och man hade ju hoppats att Volvo då hade lärt sig läxan. Men icke sa Nicke. Dämparen är i själva verket uppenbart felkonstruerad. Två plåtbaljor ihopfogade med en plåtomvikning med kanten vänd uppåt. :shock: :roll: I rännan blir det förstås fuktigt och det är i allmänhet där dämparen rostar sönder. Så också i mitt fall.

Sedan var det förstås en ännu större besvikelse att piratdämparen av märket Walker jag satte dit istället inte höll mer än runt 5000 mil. Den gick dock sönder på annat ställe: Vid den rörstump som fogar ihop dämparen med röret från katalysatorn. Nu verkar det tyvärr vara så att original inte är mycket bättre om det är reservdelsdämparen snarare än den fabriksmonterade det är fråga om. Bara dyrare. Alltså körde jag efter moget övervägande på Eberspächer när jag bytte andra gången. De verkar ha lite klass på sina avgasdelar som i en hel del fall används som OEM. Det sitter också en stor skylt i metall med märkesnamnet bultad på dämparen. Det vittnar förhoppningsvis om att man har viss tilltro till sin produkt. :D

Det finns en ganska lång tråd om saken här som kanske kan vara av intresse om och när det blir dags för din egen del. :wink:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 25
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]