Tja om det är så bra jobbat vet jag inte. Inte av bilen i vart fall.
Visst, det är väl någotsånär OK att dämparen ger upp efter något decennium och runt 20000 mil. Fast i jämförelse med 850, vars avgassystem höll i all evighet, är det ändå ett steg bakåt och man hade ju hoppats att Volvo då hade lärt sig läxan. Men icke sa Nicke. Dämparen är i själva verket uppenbart felkonstruerad. Två plåtbaljor ihopfogade med en plåtomvikning med kanten vänd uppåt. :shock: :roll: I rännan blir det förstås fuktigt och det är i allmänhet där dämparen rostar sönder. Så också i mitt fall.
Sedan var det förstås en ännu större besvikelse att piratdämparen av märket Walker jag satte dit istället inte höll mer än runt 5000 mil. Den gick dock sönder på annat ställe: Vid den rörstump som fogar ihop dämparen med röret från katalysatorn. Nu verkar det tyvärr vara så att original inte är mycket bättre om det är reservdelsdämparen snarare än den fabriksmonterade det är fråga om. Bara dyrare. Alltså körde jag efter moget övervägande på Eberspächer när jag bytte andra gången. De verkar ha lite klass på sina avgasdelar som i en hel del fall används som OEM. Det sitter också en stor skylt i metall med märkesnamnet bultad på dämparen. Det vittnar förhoppningsvis om att man har viss tilltro till sin produkt. :D
Det finns en ganska lång tråd om saken här som kanske kan vara av intresse om och när det blir dags för din egen del.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a