Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bonden1989
#1142430
Har SC-901 en förstärkare i enheten då? ??:-/
Som jag har förstått det så funkar den inte utan förstärkaren under sätet, men det är ju i princip samma sak...

Centern på de nyare bilarna är lite ser lite annorlunda ut. De är ju dock på 8ohm.
Denna t.ex. http://www.tradera.com/item/171403/2727 ... lvo-s80-99

Annars så vet du ju vart man kanske kan få tag på en... Gav dig ju ett tips i ett PM för ett tag sen. :wink:
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1142467
Högtalare för hemmabruk lär inte tåla miljön i en bil å andra sidan..

P2-bilarna har 6,5 i centern om sådan finns och samma i alla dörrar som standard. Större fram om bilen har premium sound.

Jag körde nya dörrhögtalare på 4 ohm i dörrarna på min V70 med originalsteget ett tag. Visst blev det lite varmt men det visade inga tecken på att dö. Så så länge du inte drar volymen i taket funkar det säkert.

Men som sagt. Centern har inte så mycket där att göra för ljudupplevelsen egentligen. All* musik är ändå stereomixad. Ett bra framsystem med separata diskanter har alla förutsättningar att ge en bra ljudbild och är lätt att förse med tillräcklig förstärkarkraft.

Vill du sno ett element nånstans har väl alla 85x70 5,25 i alla dörrar så det är väl bara att sno en sådan?

*finns såklart undantag, konsert-DVDer mm.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1142544
Bonden1989 skrev:Har SC-901 en förstärkare i enheten då? ??:-/
Som jag har förstått det så funkar den inte utan förstärkaren under sätet, men det är ju i princip samma sak...

Centern på de nyare bilarna är lite ser lite annorlunda ut. De är ju dock på 8ohm.
Denna t.ex. http://www.tradera.com/item/171403/2727 ... lvo-s80-99

Annars så vet du ju vart man kanske kan få tag på en... Gav dig ju ett tips i ett PM för ett tag sen. :wink:
Japp Sc-900 och 901 har en inbyggd förstärkare på 1x25 eller om det är 1x20W som driver enbart centerhögtalaren.

Ja den ser större ut och djupet är perfekt.

Ja jag får väl kanske skriva dit och höra.
Lucif3r skrev:Majoriteten av alla bilhögtalare är 2-4ohm. Hemma-stereo-system brukar däremot ligga på 8ohm, så kanske vore idé att kika på ett sånt element?

Ja precis, förstärkaren kommer brinna om belastningen blir för hög :)
Läste lite och 8ohm är i bilarna för att det är billigare dvs dom kräver inte lika mycket effekt av förstärkaren som 4ohm gör. :) ok då lär nog även radion åka med då förstärkaren är inbyggd i denna.
SBergdahl skrev:Högtalare för hemmabruk lär inte tåla miljön i en bil å andra sidan..

P2-bilarna har 6,5 i centern om sådan finns och samma i alla dörrar som standard. Större fram om bilen har premium sound.

Jag körde nya dörrhögtalare på 4 ohm i dörrarna på min V70 med originalsteget ett tag. Visst blev det lite varmt men det visade inga tecken på att dö. Så så länge du inte drar volymen i taket funkar det säkert.

Men som sagt. Centern har inte så mycket där att göra för ljudupplevelsen egentligen. All* musik är ändå stereomixad. Ett bra framsystem med separata diskanter har alla förutsättningar att ge en bra ljudbild och är lätt att förse med tillräcklig förstärkarkraft.

Vill du sno ett element nånstans har väl alla 85x70 5,25 i alla dörrar så det är väl bara att sno en sådan?

*finns såklart undantag, konsert-DVDer mm.
Ok antog att dom skulle vara större till V70N, något annat framsystem blir det inte nu ville mest få igång centerhögtalaren just för att den finns där, ljudmässigt så duger ljud kvalitén i bilen gott och väl nu med original högtalarna för mig :)
Tror att det är 6,5 i dörrarna på X70 dom är iaf större än centern, 850 vet jag inte.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1142873
Hmm då skulle det kunna vara 5,5" på centern för den var inte riktigt en 5,25" när vi mätte. Då kanske det är lösningen ta en högtalare från en 850 bak eller från en 7/940 och montera in i centern.
Får väl bli ett besök på skroten till veckan då :D
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1143001
hm vart kan man då få tag på en 5,25 eller vad det nu var i slim modell på 8ohm ??:-/
Annars är alternativet att göra en platta och montera in 2 st 2,5" högtalare och seriekoppla dessa. För att köpa någon annan centerhögtalare från någon skrot känns ingen ide då dom i regel alltid är trasiga tack vare solen som bränner sönder dom.
Eller är det någon annan Volvo modell som har 5,25" med bättre högtalare?

Otroligt när man väl får tag på grejerna så ska något annat jävlas med en :|
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1143062
hm 100 mm i diameter då passar den tyvärr inte, originalet är 135 mm i diameter. Sen tror jag även att den är för tjock, originalet är 4 cm och denna verkar vara 5cm tror inte att jag får plats med en med ett monteringsdjup på 5cm. ??:-/ men tack iaf :-)-)
  • 1
  • 231
  • 232
  • 233
  • 234
  • 235
  • 252
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kör[…]

Säger det något särskilt att det k[…]

Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]