Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mini_ice
#1129749
Hej Volvo vänner! Har en fråga till alla er med 8" kombi instrument! Då detta sitter i flera modeller så vet jag inte riktigt vart denna tråd passar, admin får gärna flytta denna till lämpligare plats om sådan finnes!

Äger iallafall en V40 my 16 med ett digitalt kombi instrument som lever sitt eget liv, har kollat runt med två andra killar som har samma problem så jag är inte ensam, men tänkte ta upp det här, då jag anser att det är ett "fel" som jag skulle vilja ha rätsida på...

Så... När man har hoppat in i bilen och stängt alla dörrar och satt på säkerhetsbältet (så allt är markerat grått) så bör den grafiska displayen över bilen försvinna? och allt är ok? typ som bilden (ursäkta kvaliten)

Bild

Problemet som verkar vara är att den "ligger" kvar alldeles för länge och försvinner efter en stund, eller så får man trycka bort den på reset eller ok. Då ligger den dock kvar som ett medelande

Bild

Som jag ser det så bör den försvinna efter några sekunder (som den gör ibland) jämt när alla är bältade och ingen dörr öppen, men det verkar den ju inte göra.
Jag hoppas ni förstår min frågeställning och kan säga om era bilar beter sig likadant, om det är något som går att göra åt. Verkstadschefen på lokala Bilia har en V40 med samma fenomen och han "forskar" väl lite i det, men vill ha ut det på forumet så fler blir medvetna om det. Så Volvo eventuellt löser det. Eller om det bara är en skit sak som bara jag ström mig på?
(Har man sömnsvårigheter så har man :wink: )
#1129767
Läs instruktionsboken, det står mycket bra i den. Stycket "Bältespåminnare" kanske kan vara av intresse för dig :)

Det går att få det avstängt så att inte bakdörrarna påverkar denna funktionen, det har verkstaden gjort åt mig.
#1129806
MartinS skrev:Läs instruktionsboken, det står mycket bra i den. Stycket "Bältespåminnare" kanske kan vara av intresse för dig :)

Det går att få det avstängt så att inte bakdörrarna påverkar denna funktionen, det har verkstaden gjort åt mig.
Finns det inte sensorer i baksätet som känner av när någon sitter där? Precis som det är i framsätet, när man får den röda figuren?

Det jag stör mig på är att det visas ibland och ibland inte, det är väl egentligen det hela saken handlar om.. Ibland ligger den kvar och försvinner inte trots att baksätet är tomt..
#1129807
jimlindeborg skrev:Absolut inget jag ens har reagerat över hur länge den ligger kvar. Dock har jag sett att den ligger kvar som meddelande, men det har jag för mig att det gjorde på gamla V50in också? ?:-/
Hm det har du rätt i, nu när jag tänker efter samma sak där.
#1129813
dissonans skrev:Om man öppnar en bakdörr och inte bältar på den positionen tror bilen att där kanske sitter någon utan bälte.
Jag har precis som MartinS fått den varningen avstängd.
Tack! Nu trillade poletten ner. Denna ska laddas på måndag, vet någon vad den kallas eller finns till och med ett artikel nummer?
#1129836
Det är en inställning i DIM har jag för mig, ingen programvara.

Det finns inga sensorer i baksätet. Om man haft bakdörren öppen visar den vilka som är bältade (precis som det står i instruktionsboken), och även gången efter om man haft någon bältad i baksätet, men inte har det nu.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]