Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1119216
Lucif3r skrev:Beroende på körsträcka bör man byta torkare minst vartannat år, dvs era blad än minst 3 ggr för gamla. Står bilen ute så behöver man byta torkare oftare, även om bilen inte används. Igen, ren fysik på grundskolenivå.
Byter någon någonsin torkarblad när de fortfarande torkar som de ska? 3-4 år är väl inga konstigheter. Att gummi åldras kanske är grundskolenivå men ska du ta med alla parametrar för när och hur det åldras är det nog inte det. Körsträckan kan vi väl börja med är inte den faktorn som spelar störst roll.

Nåväl, vad är lite gamla torkarblad på en bil som tills nyligen rullat med en 14 år gammal kamrem? If it aint broken don't fix it, familjen rapunzels devis för ett billigt bilägande :)
Användarvisningsbild
av White
#1119220
Lillarapunzel skrev:
Lucif3r skrev:6 år gamla torkarblad............................................................. Skulle aldrig våga köra en bil med så otroligt dåliga torkarblad om det var risk för minsta lilla duggregn.

Gummi åldras, ren fakta, ren fysik, oavsett vad du inbillar dig, du kan inte argumentera om det, gör du det så är det nog läge att gå tillbaka till grundskolan igen, utan att skolka den här gången. Gummi åldras.
6år gammalt gummi är värdelöst, speciellt när det gäller torkare.
Beroende på körsträcka bör man byta torkare minst vartannat år, dvs era blad än minst 3 ggr för gamla. Står bilen ute så behöver man byta torkare oftare, även om bilen inte används. Igen, ren fysik på grundskolenivå.
Jag är inte dum. Jag vet att gummi åldras?
Men det var fullkomligt hällregn här idag. Och de funkade utmärkt. Ser ingen anledning att byta då, bara att slänga pengarna i sjön.
Du har en bra filosofi du! Reparera eller byt inget förrän det fullkomligt rasar. Detta tankesätt har ju funkat bra hittills eller? :roll:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1119224
Schmoyoho skrev:Byter någon någonsin torkarblad när de fortfarande torkar som de ska? 3-4 år är väl inga konstigheter. Att gummi åldras kanske är grundskolenivå men ska du ta med alla parametrar för när och hur det åldras är det nog inte det. Körsträckan kan vi väl börja med är inte den faktorn som spelar störst roll.
Jao det gör jag. Sen sa jag heller inte att körsträckan var den enda, eller största, faktorn, om du läser näst sista meningen :roll:
av Gelis
#1119242
Jag har skrivit det tidigare, hon tycker troligen det är jävl.. roligt att trigga igång vissa här. Tycker mig se ett mönster, när det varit dåligt med kommentarer några dagar så dyker lillarapunzel upp med en liten aptitretare som typ "nu smäller blå och går dåligt men det kan ju inte vara något fel den är ju fixad nu"

Underhållande är det i all fall :D :lol:
av Exyzäta
#1119246
Det blir vad man gör det till. Om man ger en hund godis vill den gärna ha mer, och sitter och väntar. ;-)

Det är både underhållande men även irriterande att nonchalansen är så stor när det inte går fram att en bil kräver ofta förebyggande underhåll för att inte rasa ihop. Att då starkt förneka misskötsel för att sedan beklaga sig att den inte går riktigt som den borde är i min värld idioti. Nu är ju inte bilen mer värd än den sedan länge borttagna skrotpremien, men kapitalförstöring är ändå idioti.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1119289
Schmoyoho skrev:
DayDreamer skrev:Förmodligen så har väl kamremmen trasslat in sig i remhjulen....

Du skulle nog behöva byta det mesta i tändväg så som fördelare, rotor, tändkablar och tändstift. Förmodligen så har det nu med kylan och fukten att göra då det lättare blir överslag i sakerna.
Kamremstrassel på en fungerande motor? Kan inte tänka mig tändningen är ett problem om motorn har missljud. Visst att du kan få problem med starten och nedsatt prestanda om du inte servar tändsystemet men när motorn väl skramlar och rasslar har man nog större problem än så.

Rapunzel: Inte aktivt sabbat den utan försummelsesabbat den. Bilen gick väl ändå att köra i högre farter än 80 när ni köpte den? Då hade ni alltså tid och marginal att hinna fixa bilen, vilket inte gjordes och vilket fick konsekvenser och vilket förmodligen kommer att göra den till skrot (även i dina ögon) innan jag tror ni kommer er för att laga den.
Kamremstrasslet var bara ett skämt :)
Användarvisningsbild
av svergie2
#1119747
Lillarapunzel skrev:Fråga från en inte sådär jättebilkunnig person.... :roll:
Har 850 anti-sladd? Är den fram eller bakhjulsdriven?
Varken antisladd eller antispinn och är Volvos första framhjulsdrivna bil. :)

Skickat från min OnePlus 3
av Lillarapunzel
#1119756
svergie2 skrev:
Lillarapunzel skrev:Fråga från en inte sådär jättebilkunnig person.... :roll:
Har 850 anti-sladd? Är den fram eller bakhjulsdriven?
Varken antisladd eller antispinn och är Volvos första framhjulsdrivna bil. :)

Skickat från min OnePlus 3
Säg what?! :-O) :-O) :-O)
Den beter sig som om den hade anti-sladd iaf...
Och i våras kom den upp för en hyfsat brant, sandig backe. Med hästsläp. Med häst i. Det hade skrot-Skodan aldrig klarat. Den orkar ju knappt ens 50 km/h med nyss nämnda släp....................
  • 1
  • 143
  • 144
  • 145
  • 146
  • 147
  • 159
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]