Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1080255
Lillarapunzel skrev:Då vi är i "hästsläps-köps-tagen" så har jag försökt läsa på om det här med vikter och sånt. Rena djungeln.
Lite OT kanske, men låter detta realistiskt eller har jag missuppfattat något?
Max släpvagnsvikt på B-kort - Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -14: 1 450 kg.
Max släpvagnsvikt på B-kort - 854 2.5 SE -96: 1 600 kg.

Om jag har uppfattat ovanstående rätt, har vi i sådana fall (i praktiken) bara 1 dragbil, och jag måste ringa Bilia snarast...... :roll:
Varsågod, här har du hjälpmedlet. Bara skriva in bilens, släpets och förarens uppgifter. Då får reda på om och vad ni får dra-

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... lator.aspx
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1080286
DayDreamer skrev:1590kg får du köra med b-kort på 850in. Med utökat b+ så får du köra hela 2340 kg MEN bilen/dragkroken får INTE dra mer än 1600 kg där är max på din bil så det spelar absolut ingen roll om du har BE kort för bilen får inte dra mer än 1600kg.

Inte riktigt sant. 1600kg är på kulan, och det är inte samma vikt som hela släpet. Exakt hur man räknar ut belastningen på kulan vet jag dock inte, jag kör så sällan med släp så jag har bara vanligt B, duger åt mig :P
Lillarapunzel skrev:Nej, precis! Det är därför jag har pappa till allt :wink:

Din pappa verkar ju inte vara speciellt mycket att ha inom bilar heller... För isf hade han sett till att kamremmen bytts och förbjudit bilen från att startas redan innan köpet.... Låter taskigt, men det är sanningen.
----------------------------------------------------------------------------
Veta hur man fyller på spolarvätska, glykol, olja och ev. andra nödvändiga vätskor är f.ö. din skyldighet. Det är något du SKA kunna - inga jävla ursäkter där. Det ingår i förarutbildningen, och förhoppningsvis får du en sträng lärare som verkligen testar dina kunskaper.
Det är din skyldighet att se till att bilen är trafiksäker och göra allt du kan för att inte bli stående efter vägkanten/orsaka olyckor pga att du har slut på spolarvätska osv. Och ja - du kan få både böter och körförbud om bilen inte uppfyller dessa simpla krav om du blir stoppad i en flygande.
av Lillarapunzel
#1080291
Lucif3r skrev:
DayDreamer skrev:1590kg får du köra med b-kort på 850in. Med utökat b+ så får du köra hela 2340 kg MEN bilen/dragkroken får INTE dra mer än 1600 kg där är max på din bil så det spelar absolut ingen roll om du har BE kort för bilen får inte dra mer än 1600kg.

Inte riktigt sant. 1600kg är på kulan, och det är inte samma vikt som hela släpet. Exakt hur man räknar ut belastningen på kulan vet jag dock inte, jag kör så sällan med släp så jag har bara vanligt B, duger åt mig :P
Lillarapunzel skrev:Nej, precis! Det är därför jag har pappa till allt :wink:

Din pappa verkar ju inte vara speciellt mycket att ha inom bilar heller... För isf hade han sett till att kamremmen bytts och förbjudit bilen från att startas redan innan köpet.... Låter taskigt, men det är sanningen.
----------------------------------------------------------------------------
Veta hur man fyller på spolarvätska, glykol, olja och ev. andra nödvändiga vätskor är f.ö. din skyldighet. Det är något du SKA kunna - inga jävla ursäkter där. Det ingår i förarutbildningen, och förhoppningsvis får du en sträng lärare som verkligen testar dina kunskaper.
Det är din skyldighet att se till att bilen är trafiksäker och göra allt du kan för att inte bli stående efter vägkanten/orsaka olyckor pga att du har slut på spolarvätska osv. Och ja - du kan få både böter och körförbud om bilen inte uppfyller dessa simpla krav om du blir stoppad i en flygande.
Tänker inte röja min pappas identitet, men jo han är bra på bilar, särskilt äldre sådana.
Oj, visste jag inte att det ingick?! :-O)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1080314
Äldre bilar ja dom har ju oftast kamkedja.

Ett tips: Ta in instruktionsboken från bilen och läs den, där står det hur man fyller på och kontrollerar diverse vätskor och annat nyttigt som att tillexempel byta kamrem efter ett visst antal år och mil :roll: :wink:
av Lillarapunzel
#1080345
DayDreamer skrev:Äldre bilar ja dom har ju oftast kamkedja.

Ett tips: Ta in instruktionsboken från bilen och läs den, där står det hur man fyller på och kontrollerar diverse vätskor och annat nyttigt som att tillexempel byta kamrem efter ett visst antal år och mil :roll: :wink:
Vet ingenting om supergamla bilar, tror motorerna ser helt annorlunda ut på de.

Haha får kanske göra det! ;) Men kamremmen har vi ju nästan uppfyllt kriterierna för, den ska bytas efter 12 xxx mil eller 8 år. Kamremmen har ju bara gått 12 6xx mil och 14 år :mrgreen:

Sen att den gnisslar och rasslar är väl en annan femma...
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1080369
Lillarapunzel skrev:
DayDreamer skrev:Äldre bilar ja dom har ju oftast kamkedja.

Ett tips: Ta in instruktionsboken från bilen och läs den, där står det hur man fyller på och kontrollerar diverse vätskor och annat nyttigt som att tillexempel byta kamrem efter ett visst antal år och mil :roll: :wink:
Vet ingenting om supergamla bilar, tror motorerna ser helt annorlunda ut på de.

Haha får kanske göra det! ;) Men kamremmen har vi ju nästan uppfyllt kriterierna för, den ska bytas efter 12 xxx mil eller 8 år. Kamremmen har ju bara gått 12 6xx mil och 14 år :mrgreen:

Sen att den gnisslar och rasslar är väl en annan femma...
Motorerna är samma i grund och botten bara att det är andra placeringar på grejerna och förgasare istället för insprutare.

Ja stackars bil och kamrem :( Det kanske är så illa att inte ens Volvo vill ta i bilen eller vad tror du :wink: :mrgreen: Vore snyggt om kamremmen rasade när dom kör in den i verkstaden, vem ska stå för motorbytet då? Visst jag kan göra ett motorbyte men det lär inte bli billigt 8)
av Lillarapunzel
#1080395
Daydreamer:
Hahaha fy, vilken tanke! :shock:
Det värsta är att jag inte kan skjuta på skiten mer snart, då Skodan inte får/kan dra släp. Så jag måste ta tag i mig själv och ringa Bilia :lol:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1080431
White skrev:Börjar förundras hur nästan 30 sidor kan handla om en kamrem!? :P
Haha ja :lol: och det är nog inte slut än på ett tag :mrgreen:
  • 1
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 159

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]