Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av 94093a
#789227
Jag söker efter lite tips om hur man både kan försvåra och avskräcka tjuven.
Bilen det gäller är en 940 med 17tum fäljar och en ganska schyst stereo.
Och jag parkerar ganska ofta på lite sämre ställen där det inte är ovanligt att bilar försviner.
Så går det att koppla in någon typ av brytare som gör att bilen inte går att starta.
Har inget larm i bilen men har sätt att det siter en larm lampa på högtallar gallret går den att koppla in så den blinkar?
Eller har ni någon annan bra ide?
av AnkaN7893
#791605
3m safety film på rutorna.

alternativt en lapp på rutan där det står att larmet är kopplat till en bilbomb :) När larmet går så smäller det :) Kan dock ge problem med polisen så rekommenderar det inte
av NilsO
#792352
Volvo 940 fick immobiliser/startspärr med kodad nyckel runt 1997 (fanns som extrautrustning något år tidigare). Har den sådan går den inte att tjuvkoppla om man inte vet precis hur man ska göra (och det gör inte medelbiltjuven). På min tidigare 740 brukade jag i brist på bättre rycka en viss säkring när jag skulle parkera bilen på skumma ställen, och det går att montera brytare som gör samma sak. Det varierar lite mellan årsmodellerna var man enklast kopplar in en sådan brytare, men förslagsvis på ett sätt så motorn inte får bränsle, så slipper man att motorn dränks om man glömmer slå på brytaren och försöker starta.

"Lampan" på högtalargallret är inte en lampa utan en sensor som klimatanläggningen använder för att få veta om det är solsken (varmare) eller inte.
Användarvisningsbild
av crumpets
#792572
Leta upp sladden till bränslepumpen, du kan hitta den via reläet i reläboxen. Sätt en strömbrytare där. Göm strömbrytaren. Förutsatt att den inte har en liten matarpump i tanken som faktiskt orkar förse motorn med soppa nog för att starta bör du inte bli av med kärran då i alla fall.
av 94093a
#792712
En rattkrycka har jag redan.
Låsmutrar också.
Men en brytare på bränslepumpen låter smart så en sån får jag försöka fixa till :D
Och det är en 96a så den har inte någon startspär :(
Biltema hade förut en larm attrapp en blinkade lampa.
Men de verkar inte ha kvar den någon som vet var jag kan hitta en sådan?
av NilsO
#792727
Isåfall kan det vara värt att veta att det står fel i elcentralen på -96. Kretsen du vill bryta är den med säkring 11. Den enda pumpen (sitter i tanken) går på den, även om etiketten och instruktionsboken påstår annat.
av sicnarf
#792935
24.se har larmattrap för bil. Skriv så i sökrutan.
Kostar bara 49kr. Lätt installation med batteri,inga kablar. Med on/off knapp.
av Rådlös
#793041
Atrapper??? Är det inte bättre med ett fungerande larm? Det måste ju finnas dom som har både slutande och brytande utgångar. (Fanns förr i världen) Och dessutom ett flertal sensorer. T.o.m en sabotageslinga. Rejäla horn som låter långt och länge. Helst också en blixtlampa, xenon som blixtrar frenetiskt.
Den som är händig och elektroniskt bevandrad kan komma långt med sådant här.

Nu ska vi se om jag har huvudet med mig den hä[…]

Service Renault Scenic 2003

Det låter som ett rätt kul projekt att[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som[…]

Ni som har koll, hur är läget? Så[…]