- mån 09 sep 2013, 20:24
#786175
Underhåll på trafikflyg är minutiös.. varenda bult har en livscykel och ett utsatt datum för byte.
(Sen kan man ju ibland undra om vissa lågprisbolag verkligen följer allt...)
Kolla här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_m ... nce_checks
Den största checken/servicen som görs med ca 5 års mellanrum kan kräva upp till 50 000 mantimmar att genomföra! Där har du en servicekostnad som kan skena! Gäller att sälja innan planet är 5 år!! :D
Med tanke på hur pass reglerat det är så har man i allafall rätt så få incidenter som beror på slitage eller att saker går sönder. Absolut flest incidenter sker p.g.a mänskliga misstag.. något som också tillverka försöker bygga bort med varningssystem mm.. precis som i våra bilar. :)
(Sen kan man ju ibland undra om vissa lågprisbolag verkligen följer allt...)
Kolla här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_m ... nce_checks
Den största checken/servicen som görs med ca 5 års mellanrum kan kräva upp till 50 000 mantimmar att genomföra! Där har du en servicekostnad som kan skena! Gäller att sälja innan planet är 5 år!! :D
Med tanke på hur pass reglerat det är så har man i allafall rätt så få incidenter som beror på slitage eller att saker går sönder. Absolut flest incidenter sker p.g.a mänskliga misstag.. något som också tillverka försöker bygga bort med varningssystem mm.. precis som i våra bilar. :)
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13