Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#786175
Underhåll på trafikflyg är minutiös.. varenda bult har en livscykel och ett utsatt datum för byte.
(Sen kan man ju ibland undra om vissa lågprisbolag verkligen följer allt...)

Kolla här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_m ... nce_checks

Den största checken/servicen som görs med ca 5 års mellanrum kan kräva upp till 50 000 mantimmar att genomföra! Där har du en servicekostnad som kan skena! Gäller att sälja innan planet är 5 år!! :D

Med tanke på hur pass reglerat det är så har man i allafall rätt så få incidenter som beror på slitage eller att saker går sönder. Absolut flest incidenter sker p.g.a mänskliga misstag.. något som också tillverka försöker bygga bort med varningssystem mm.. precis som i våra bilar. :)
Användarvisningsbild
av RödC30
#786216
Precis.
Det är egentligen tre delar som kan fallera för att att sänka bilen/bussen/lastbilen som säkert transportsystem;

1. Underhållsorganisationen, dvs verkstaden.
2. Bilen i sig och de krav som ställs på den för att få vara på vägen.
3. Föraren och kraven på densamma.

Jag är fritidspilot precis som jag är fritidsbilist, och kraven på mig och den utrustning jag använder skiljer sig åt - väsentligt !
Jag är också bekant med yrkesförare, dock inga yrkesmekaniker( bil-mekar) i min direkta bekantskapskrets. Vidare är jag nära vän med både flygledare, yrkespiloter och flygmekaniker.
Ska försöka beta av punkterna 1-3 ovan:

1. verkstaden.
Bilverkstaden är ett skämt, jämfört med flygverkstaden.
Sorry att säga det, men så är det. Min värsta erfarenhet är från Upplands-motor Uppsala, i service protokollet stod det, bland annat, oljebyte, samt byte oljefilter. Inget ovanligt med det, eller hur? När jag startade bilen på parkeringen så var det en himla obalans, och det liksom riste i hela bilen.. stoppade direkt, kollade oljan - minst tre liter för mycket! - Någon har kört ner oljesugen i motorn men något har blivit tokigt, trots detta har man fyllt på 4.5 liter ny olja, sedan kört ut bilen.... utan att märka något?!? Hur man lyckats byta oljefilter- det fattar jag inte... Om jag gasat lite hade väl oljetråget släppt och slagit i asfalten.
Det här hade aldrig hänt inom flyget! Där är flera personer involverade i servicen. Någon gör, någon annan för protokoll, en tredje räknar och ser till att allt som lossas sätts tillbaka, ytterligare en person är ansvarig kollar och signerar.. Flyget är lite mer som en operation på sjukhuset - inga kompresser blir kvar i patienten!! Service på personbilar är inte där, långt ifrån. Jag har fler jobbiga historier från Upplands motor, men det här nog den värsta.

2.Krav från myndigheten. Det har aldrig hänt att ett fel på t.ex. en Volvo har ställt samtliga bilar av samma modell. Tänk att ett fel på en outredd incident med ett dubbelmassesvänghjul ställt samtliga bilar av samma typ. Detta har hänt mer
än en gång inom flyget... "Saker att åtgärda före nästa take-off".. Tänk er detta inom privatbilar?

3. Krav på föraren....
Som privatbilist kollas jag aldrig, trots att jag kör över tusen mil om året, trots att jag möter bilar i 200km/h på bara någon meters håll, dagligen, i mörker, dimma, snömodd...
Som pilot kollas jag regelbundet, mörkerseende, alkoholvanor, syn, ekg, osv osv...
Jag har vänner som fått sin pilotlicens indragen p.g.a. någon utredning av ekg-kurvan, samtidigt som de fått fortsätta sitt andra jobb som busschaufför!! Detta här är helt sant!!
I förra veckan så besiktigade jag min bil, den gick igenom, den svagaste länken i bilen, föraren, äldre man 47år, testades inte alls....

Om vi vill att bilen ska bli säkrare så får vi också acceptera kontroller av hela systemet., inte minst av oss själva. Är vi beredda att acceptera den begränsningen av vår frihet? För att gå i mål i nollvisionen?
av rid54
#786661
Visserligen är jag rätt inne på att föraren är den svagare delen av säkerhetskedjan, men det betyder ju inte att alla förare, eller ens många förare, är "dåliga". Trafikmiljön för biltrafikanter är ju rätt annorlunda -farligare eftersom den är mer oförutsägbar- än den är för tåg- eller flygtrafik. Den innehåller dessutom alla andra förare, med sina eventuella brister. Alla aktörers svaga punkter kan komma att spela in i ett olycksscenario. Att ha en nollvision är säkert helt OK, men man kanske ska inse att det är en vision. Det är ofta de sista tio procentens förbättring som kostar mest.

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]