Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cazz
#783816
Alltså när jag sökte runt lite på nätet att hur bra visa backkameror är så hade någon skrivit att den hade tagit bort backspegeln och backkameran är alltid på och kör med den.

Är det ens lagligt för mig låter det väldigt mystisk att man får göra så.
Användarvisningsbild
av Danne855
#783958
Har ingen info om det men eftersom man inte ens måste ha en bakruta att titta ut igenom så verkar det ju kontstigt att man måste ha spegel.
Användarvisningsbild
av joel80
#783976
Som jag tolkar lagen.. (Vilken inte behöver vara rätt.. för den är krångligt skriven som vanligt)
Man är undantagen från inre backspegel i fordon där du har en täckt bakruta, men det ställer andra krav på de yttre speglarna då.
Själva lagen verkar specificera vad du ska se bakåt snarare än exakt vad du ska ha för speglar.. men den inre backspegeln måste kunna ställas in manuellt från förarplats utan mekanik eller så. Det finns också väldigt massa regler om hur glaset ska vara, vad det ska ha för vinkel (alltså hur pass konvex den ska/får vara), mm.

För den som orkar:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm#_Toc180472644
Öppna bilen

Lite lustigt, har precis samma problem nu när[…]

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]

Jag har fått samma problem med min XC70 fr&a[…]

Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]