Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av Gart
#768950
Hur inbrottssäker än min V70 -08?

Anledningen till min fråga är att jag fick påhälsning i bilen för en vecka sedan, på parkeringen vid Rotebro GK. Platsen spelar kanske mindre betydelse, men det underliga var att jag blev av med småsaker när det fanns mer värdefylla saker i skuffen. Men det underligaste av allt är att jag märkte inget förrän jag var på väg hem och skulle ta fram laddaren till mobiltelefonen från boxen mellan framstolarna. Den var borta tillsammans några CD-skivor och lite annat smått och gott. Inga märken på åverkan! Inget omkringrört i bilen. (Jag har haft påhälsning för länge sedan, före centrallåsens tid, och möttes då av ett mindre inferno inne i bilen.)

Kan man "dyrka" sig in i bilen? Det finns ju trots allt en "plåtnyckel" som man kan fiska fram ur den elektroniska nyckeln. Är den lätt att dyrka upp?

/Gart
av llesrof
#769006
Mycket märkligt. Så märkligt att jag nog skulle leta efter en annan förklaring. Med blockerat låsläge och larm så är det nog jäkligt svårt att ta sig in i en sådan bil. I alla fall för någon som nöjer sig med de prylar du blev av med. Jag är övertygad om att man kan störa ut larm och kanske till och med låsa upp bilen med riktigt avancerad utrustning och kunskap att använda den, men jag tror inte att småtjuvar har varken det ena eller det andra.
Användarvisningsbild
av S.t.r.a.n.D
#769103
Om du har larm så ska det ju stå larm utlöst eller nått sånt i färddatorn, om bilen var larmad vill säga.
Är inne på samma spår som llesrof, det finns utrustning för att störa ut dig när du ska larma bilen men är man så "ruttad" att man har den utrustningen varför snor man cd-skivor då? Är du säker på att du låste bilen?
av AnkaN7893
#770290
Är du säker på att du låst bilen?

Finns "ligor" som kan störa ut larmet när du låser den, bilen blinkar som vanligt med dörrarna låser sig inte. Sen kan det vara ett fel i den ochså.

Vet att jag lånade mammas bil en gång. När jag klev ur bilen råkade jag peta till blinkersspaken utan att märka detta. Låste och gick iväg. När jag kom tillbaka vart alla rutor nere och bilen olarmad.

Visa sig sen vara nått fel, morsan hade råkat ut för samma sak så det är inte alltid säkert att det fungerar.
av Gart
#777504
Jag funderar fortfarande. Centrallåset, vad är det egentligen? Lås av dörrar ja, men övrigt? Startspärr? Larm?
Användarvisningsbild
av S.t.r.a.n.D
#777835
När du låser med fjärren så låser du dörrar och tanklucka och de försätts i BLL med tidsfördröjning samt att du aktiverar larmet. Förutom att larmet övervakar alla dörrar och motorhuv så har du ju rörelsesensor och nivåsensor, men det är nog inte standard på alla.

Om jag nu tänker på rätt så sitter väl startspärren i tändningslåset och du måste sätta i rätt nyckel för att kunna starta bilen.

Om du kör live data så kan du fö[…]

Ja alltså den där svarta grejen/ plastl[…]

Ehhhh... Du skriver så här "mes[…]

Du har identifierat rätt sensor. Om du st&ari[…]