Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#755079
MartinS skrev:vad skall man egentligen ha för släckare? Skum borde väl va bäst i en bil eller? Jag tror jag har en 2kg pulver vilket ju inte är någon höjdare i det långa loppet om man skall använda bilen igen efter släckningen.
jag svarar mig själv här. Kollade på skumsläckare igår och de verkar vara frysbenägna, alla jag kikade på stod det +5- +40c på, medan pulver är -30 - +60. Man är med andra ord tvingad att använda pulver i bilen, om man nu inte bara kör på sommaren : -)

/Martin
#755085
Man får ha två olika släckare och byta samtidigt som man byter till sommardäck. :)
#755195
Det här är lite av vad man kan hitta i min bil, har säkert glömt bort att ta med något.
  • Reflexväst
  • Grova spännband
  • Verktyg
  • Knivar, liten såg och yxa
  • Förbandslåda
  • 2kg Pulversläkare
  • 5 par Handskar om man letar lite
  • Led lampor
  • Stålstång Ca 1 meter "Momentförlängare eller tillhygge"
  • Varningslampor
Man kanske ska ha en uppblåsbar gummi flotte också medan man ändå är igång :mrgreen:
#755305
Själv har jag alltid kniv, reflexväst, första hjälpen, och lite småverktyg i bilen. Under vintersäsongen har jag dessutom en filt och på långresor tar jag med min "fjellduk" som är en sorts överlevnads-/vildmarksduk som bland annat används av norska försvaret. Den är belagd med aluminium på insidan och med ett foder i den kan jag hålla mig varm även vid låga temperaturer utan andra värmekällor - för den händelse man skulle bli stillastående en längre stund.

Angående knivlagen kommer jag, om jag åker dit, bestämt hävda att detta faller inom undantaget i 1 § 2 stycket, särskilt som jag är jägare och det är en helt vanlig morakniv. Skulle jag köra på något vilt i samband med bilturer på skogsvägarna vill jag naturligtvis ha möjlighet att så snabbt som möjligt kunna avliva det skadade viltet. Därutöver finns naturligtvis den allmänna säkerheten i att kunna skära loss sig och andra ur säkerhetsbälten eller annat.
av umekille
#755347
En Saftblandare med magnetfot som biltema säljer(med både blixtljus eller roterande)
Varningstriangel,Förbandskudde,Ficklampa(en med blinkande gult sken om man drar ut den),
Extra kläder(varma på vintern),En 3L dunk E85 som tändbränsle om man måste göra upp en eld
för värma sig,En adapter med klämmor med cigguttag så man kan koppla ciggpluggen på saftblandaren
direkt via batteriet.
Har också en yxa o morakniv samt en verktygslåda som följt med under åren i de bilar jag haft.
#755415
Nej den får inte ligga i bilen överhuvudtaget enl. lagen, men kan aldrig tro att polisen bryr sig om den ligger undanstoppad i bagaget eller något annat ställe.
Spoiler »
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
Oljud under bilen

Är länkarna till krängningshäm[…]

Bränslepump finns på bensinmodellerna,[…]

Hej Hasse och tack för ditt svar. Läsar[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna är[…]