Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#952099
Fick användning av blixtljuset idag samt reflexvästen, volvon som min sambo satt några kilometer framför mig på väg hem i fick bränsleslut 300 m från bensinstationen, mitt i en tvåfilig rondell i rusningstrafik. Allt gick fint och folk höll avstånd medans vi fyllde på med några liter, skönt att synas och att allt fungerar. Imorgon kommer den bilägaren nog skaffa väst. :)

Så varför använde jag mig inte av varningspucken, den hade slut på batteri. Får kolla så den är i bra skick lite oftare :oops:
#1022375
Här är listan över vad jag ständigt kör omkring med i min gamla V70 T5 -02. En del av det finns där inte bara av rena säkerhetsskäl utan också för att jag skall kunna fixa enkla saker själv vid vägkanten och därför att det är bekvämt, om man som jag saknar privat garage, att ha verktygen i bilen även när man mekar på hemmaplan.

Under bakre luckan i bagageutrymmet, nedre avdelningen
Kuldelen till det delbara draget
Reservhjul (typ nödhjul)
Domkraft
Fälgkors
Fotpump
Bogserögla
Bogserlina
Startkablar
Oljekanna
Däckmärkningspenna
Universalspray (typ CRC 5-56 e.motsv.)
Smörjmedel för gummilister
Vaselin
Låsspray
Isskrapa (på vintern ligger den mer lättillgängligt)

Under bakre luckan i bagageutrymmet, övre avdelningen
Overall
Arbetshandskar
Tvättservetter
Liten tratt för påfyllning av vätskor
Skräpborste
Tvättborste
Verktyg för kabelskalning/kabelskor
Kablar, kabelskor, reservsäkringar, glödlampor, eltejp
Tre olika torxmejslar
Tre olika flatmejslar
Två korsmejslar
Tre polygriper
Kombinationstång
Sax
Morakniv
Universalkniv (skjutbart blad)
Hammare
Gummiklubba
Avdragare
Bladmått
Skjutmått

Under främre luckan i bagageutrymmet
"Liggunderlag" (en matta med gummerad undersida att stå på knä eller ligga på när man mekar)
Stor hylsnyckelsats inklusive torxbits (ungefär som den här) fast förvarad i påsar (låda tar för stor plats)
Momentnyckel
Liten reservdelspåse med saker som Gaffatejp och ståltråd
Hållare och laddare till telefonen (ifall vi måste byta till hyrbil och navigera med telefonen)

I vänster sidofack i bagageutrymmet
Reflekterande varselvästar
Diverse lastsäkringsband
Remsor för utmärkning av viltolycka

I höger sidofack i bagageutrymmet
Förbandsväska
Varningstriangel (som ryms där om man tar bort lite av ljudisoleringen och som förstås inte, som Volvo tänkt sig, skall förvaras under främre golvluckan, som kan vara täckt av bagage)

I fickan på förardörren
Ficklampa (liten, modell LED)
Pannlampa (modell LED)
Doppvärmare
Grenuttag, 12V

Framför förarstolen nedtill
Brandsläckare (Volvo originaltillbehör)

I fickan bakpå förarstolen
Haynes GDS-handbok

Framför passagerarstolen nedtill
Liten papperskorg
Torky

I fickan bakpå passagerarstolen
Motormännens vägatlas för Europa

I handskfacket
Volvos torxmejsel (vändbar)
Fiskben
Ett par små elskruvmejslar
Mönsterdjupsmätare
Däcktrycksmätare

I backre facket i tunnelkonsolen
BSR PPC felkodsläsare

I facket i baksätets armstöd
DVDer till RTI-systemet

Just nu funderar jag på vad som skall läggas till/bytas ut när jag flyttar över till min nya bil (V70 D4 -15) och var det hela skall placeras. Tyvärr har sidofacken i bagageutrymmet blivit mindre på båda sidor. Jag har med milt våld lyckats stuva in den slimmade varningstriangel som följer med bilen bakom luckan i höger sidopanel (som egentligen bara finns där för att man skall kunna byta blinkerslampan bak) och de reflekterande varselvästarna bakom luckan i vänster sidopanel (som egentligen bara finns där för att man skall kunna komma åt säkringscentralen där bak). Men förbandsväskan har jag nu blivit tvungen att flytta över till fickan i vänster bakdörr. Inget av detta skall förstås, som Volvo tänker sig, ligga under luckan i lastgolvet, som kan vara täckt av bagage.

När det gäller brandsläckaren har jag också blivit tvungen att tänka om eftersom Volvo numera tänker sig att den skall sitta i fotbrunnen på passagerarsidan, längs med väggen mot mittkonsolen, vilket varken är särskilt snyggt eller särskilt praktiskt. Men lyckligtvis har det kommit en ny, mycket liten släckare, MAUS Xtin Klein, som går in lite varstans och rymmer kaliumbaserad aerosol istället för pulver eller skum, vilket är en fördel ur saneringssynpunkt.

Min gamla BSR PPC felkodsläsare funkar förstås inte heller med den nya bilen och är på väg att ersättas av VIDA/DiCE, där DiCEn troligen är för stor för att rymmas i tunnelkonsolen och således får ligga under golvluckan istället. Eftersom bilar inte längre kommer med reservhjul och domkraft som standard har jag även kompletterat däcklagningskitet med dessa ting.

Sedan funderar jag också så smått över att göra följande tillägg förutsatt att jag ser att de får plats:
Batteriladdare (de är ju små numera)
Starthjälp (det finns ju numera otroligt små batteripaket)
LED-baserad varningspuck (typ den här)
Nödhammare med skärverktyg (typ den här)
Slirskydd (typ de här)
#1048015
V40ThoppE skrev:Jag har precis stoppat i ett sånt här kit i min bil
http://www.yourvismawebsite.com/var-try ... /bilsakert
Där finns det med nödhammare och lite annat smått och gott :D
Mysigt, Hur har du tänkt att fästa brandsläckaren samt förvara nödhammaren?

Den där blinkljuspucken är grymt användbar, ca var tredje månad är jag ute på fält i jobb och står dåligt till med kollegor och den uppskattas att ha med. Kom ihåg att kolla batterierna lite då och då

- Har förövrigt kompletterat med pannlampa i bagaget, kommer väl till pass när det skall mekas lite eller bara letas något man tappat bort i bilen
#1050636
Micce1980 skrev:Mysigt, Hur har du tänkt att fästa brandsläckaren samt förvara nödhammaren?
När det gäller brandsläckare tror jag bästa alternativet i nuläget är den MAUS Xtin Klein som jag pekade på i ett tidigare inlägg. Verkar vara väl så effektiv som andra småsläckare, kräver ingen sanering efteråt och tar väldigt lite plats. Jag har en i fickan på förardörren på min V70 D4 -15. Nödhammaren ligger i bakre facket på mittkonsolen. På min V70 T5 -02, som redan har Volvo original brandsläckare monterad framför förarstolen, har nödhammaren istället placerats i fickan på förardörren.
Micce1980 skrev:Den där blinkljuspucken är grymt användbar,
Ja. Har skaffat en sådan till båda bilarna. Har dock inte kommit till användning än men är definitivt användbar.
Micce1980 skrev:Har förövrigt kompletterat med pannlampa i bagaget, kommer väl till pass när det skall mekas lite eller bara letas något man tappat bort i bilen
Pannlampa är ett absolut måste. Har haft det i bilen sedan 7-8 år tillbaka då den ersatte en ficklampa modell äldre. Får väldigt ofta användning för den.
#1124520
Kanske aktuellt att återuppliva tråden då det blivit vinter i delar av Sverige och något mystiskt fallit från skyarna som dom kallar snö.
När man får frågan av grannen om man har en borste eller skrapa för andra gången inser man hur jävla lata/puckade människor är.
Går dom ut utan skor med? Det är inget man "glömmer" utan det är ren och skär dumhet/lathet.

Förutom det nödvändiga som spade, borste, bogserlina och en filt så har jag vakuumförpackat lite kläder i år :D
Mina fötter tappar känseln redan vid nollan så jag tog ett par billiga kängor, vantar, mössa och sockor, slängde i såna små påsar som suger upp fukt och körde i vakuummaskinen för mat.
Kalla mig knäpp men nu har jag små paket med torra skor och kläder om jag blir stående.
Eller om någon annan skulle behöva för den delen.

Ett stycke känga
Bild
#1124524
Kul idé om inte annat :)

Bogserlina är det jag saknar. Trodde faktiskt att jag hade en i förra bilen men när jag bytte hittade jag den inte så det blir till att skaffa en ny.

Några sån där "rymdfiltar" kanske jag ska flytta från förrådet på skrivbordet till bilen också, tar ju ingen plats.

Nya isskrapor är bilen påfylld med och borsten har flyttats upp från innerst i reservhjulet men har inte behövt använda dem än.
av Jungelgeorge
#1185354
Utrustningen som även är back up vid fiske och fotoäventyr som gör att det finns lite extra allt med i bagaget.

- Första förbandskudde kompletterad med lite Alvedon, Novalocol, nässpray, tandkräm, tandborste, pincett etc
- Två varningsvästar
- Led-ficklampa
- Varningspuck
- Bogserlina
- Startkablar
- Större spärrskaft/hjulhylsa
- Multitång
- Skruvmejselsats
- Silvertejp och eltejp
- Presenning (Biltema)
- 20 meter paracord rep
- IKEA påse och några 200 liters sopsäckar
- Filt
- Yxa & kniv
- Våtservetter & Toapapper
- Mat kit med kniv, gaffel, sked samt kryddblandning med 6 kryddor. Jordnötter och russin
- 1,5 liter Ramlösa naturell
- Gortex kängor
- Kläder badhandduk, kortbyxor, strumpor, kalsonger, T-shirt, sweatshirt, regnjacka, regnbyxor
- Arbetshandskar och vinylhandskar
- Microfiber trasor

Vintertid finns även:
- Två gravljus
- Mössa, handskar, fleccefilt
- En liters juiceflaska med grus/singel
- Skyffel med teleskophandtag
- En liter färdigblandad spolarvätska
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 16
Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]