Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#812932
9070 skrev:Dom där lysstavarna du länkade till tror jag inte är till så mycket hjälp. Tror tyvärr att de är alldeles för klena. Iof beror det ju på vad du ska använda dem till...
Jag tar och testar nån ikväll när det blivit mörkt.. Det måste ju ändå vara bättre än inget alls kan jag tycka.. I mörker syns även svagare ljus skapligt. Och det blir ju som ett kopliment till varningstriangel och varningsblinkers.

umekille skrev:Eller köpa denna smarta "Puck" för 182:-
Spoiler »
Jag har kollat lite på de där men tyckte att 29kr för 25 stavar var billigare.. Visar dom sig vara allt för mesiga köper jag kanske ett par puckar ändå. :)
#813120
Seriöst... jag var inte heller scout när jag var barn men jag börjar undra lite vad det är för psykologiska faktorer som driver en del att skaffa attiraljer som en nedskjuten flygare inte ens skulle ha på sin flykt genom fiendeland. För en del verkar det mer handla om att överleva en global katastrof än att klara ett motorstopp vid det där skogspartiet på väg hem från Ica. Men visst, det är väl samma drivkraft som gör att folk köper SUV:ar. Det handlar väl om att leva ut någon slags fantasi om äventyr, människans kamp mot elementen och få kontakt med sitt ur-jag :mrgreen:
#813134
Jag har ingen extremlista med saker i bilen, men de saker jag har är inte bara om jag själv får problem... jag kan kanske hjälpa någon annan också som fått problem.. och just det här med lysstavar och blixtljus mm känns ju lite som en billig försäkring. Tänker främst på den där husbilen på E4an som i somras plöjde rakt in i en bil som fått punktering och där en person dog av påkörningen.
Kanske kunde ha undvikits om man hade haft något mer synligt än varningstriangeln.
Användarvisningsbild
av joel80
#813226
Jag har på flit skippat bränsledunk.. tycker inte det är vettigt att ha något så pass brandfarligt i skuffen.. speciellt inte när man har kombi. Tidigare har jag haft bogserlina, men många nya bilar får inte bogseras så just nu har jag ingen i bilen.. ska kanske lägga i en ändå.. men min bil får inte bogseras... :(
av 9070
#813235
Bör ej bogseras menar du? För lägger man i neutralen så kan man bogsera i låg hastighet en kort sträcka. Och en bil som åkt i diket kan du ju dra upp, även om den bilen "inte" får bogseras. Eller har jag missat något gällande nyare bilar?
Användarvisningsbild
av joel80
#813243
Ah.. du har rätt. Det är när man hamnat i säkerhetsläge den inte får bogseras.. man får inte heller försöka bogsera igång den vid motorstopp, det kan förstöra catten. Kortare sträckor och max 10km/h står det i min manual.

Jag kanske lägger i en lina i bilen ändå då.. :)
#813274
Ah.. zombier ja.. det är därför man ska ha med sig yxa också. Tydligare betydligt bättre mot zombies än t.ex handeldvapen eller hagelgevär.. det är testat av Mythbusters.. ;)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 16

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]