Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Chrasher
#716303
Har en v70 03:a, helt plötsligt funkar det inte att larma/låsa när bilen står utanför vårt garage. Flyttar jag bilen 5 meter bakåt så funkar det kanon.

Vad är det som kan störa ut billarm så på det sättet? har ni några kloka råd och tips? Kan t ex grannens villalarm störa ut, eller en 3G-mast, en trådlös router eller vad ska man leta efter?
av llesrof
#716600
Om min bil är larmat och jag låser upp den med nyckel så går larmet. Så att "ordna så att det går att öppna med nyckel" kan ju bli lite svårt.
Användarvisningsbild
av Funk
#717494
llesrof skrev:Om min bil är larmat och jag låser upp den med nyckel så går larmet. Så att "ordna så att det går att öppna med nyckel" kan ju bli lite svårt.

Nu var det länge sedan jag råkade ut för det, men visst är det bara att sätta nyckeln i tändningen och starta trots att larmet tjuter, larmet stängs då av...
Det är väl visserligen inget man vill göra varje dag, men om t.ex fjärrens batteri dött så finns den möjligheten.

/Thomas
av SEpaket
#738669
Funk skrev:
llesrof skrev:Om min bil är larmat och jag låser upp den med nyckel så går larmet. Så att "ordna så att det går att öppna med nyckel" kan ju bli lite svårt.

Nu var det länge sedan jag råkade ut för det, men visst är det bara att sätta nyckeln i tändningen och starta trots att larmet tjuter, larmet stängs då av...
Det är väl visserligen inget man vill göra varje dag, men om t.ex fjärrens batteri dött så finns den möjligheten.

/Thomas
Det går på vissa bilar, dock inte på alla. Volvo V40 och V70 generation 1 vet jag har den funktionen, tror inte det går på äldre bilar som saknar startspärr med identifiering via nyckeln.

Klart är i alla fall att det absolut inte fungerar på BMW 5-serien av 90-talssnitt. Skulle hjälpa en god vän som haft dött batteri i fjärren och... Ja, det gick inte.

Jag betalade ca 14 000 på Bilia för att[…]

Bränslepump finns på bensinmodellerna, […]

Volvo 960 dricker mycket

Får du inga felkoder? Om du plockar bort sak[…]

Vindrutespolning

Var det enkelt att byta? Du gjorde det underifr&ar[…]