Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av CMD
#700807
Hej!

Finns de inget lås man kan köpa till Volvos original takräcke? Alltså de med fyrkantsrör och klämma runt railsen. Köper inte riktigt idén med säkerhetstorx som stöldskydd. Känns meningslöst att låsa boxen när man på 45 sekunder skruvar bort räcke, box o alla skidor och enkelt bara lyfter över de på en annan bil innan man åker iväg som inget har hänt! Jag menar, verktyget som krävs går ju att köpa som reservdel och kan enkelt anpassas för en skruvdragare.
av mikebike
#701662
CMD skrev:Hej!

Finns de inget lås man kan köpa till Volvos original takräcke? Alltså de med fyrkantsrör och klämma runt railsen. Köper inte riktigt idén med säkerhetstorx som stöldskydd. Känns meningslöst att låsa boxen när man på 45 sekunder skruvar bort räcke, box o alla skidor och enkelt bara lyfter över de på en annan bil innan man åker iväg som inget har hänt! Jag menar, verktyget som krävs går ju att köpa som reservdel och kan enkelt anpassas för en skruvdragare.
De låsbara (Thule) ger inte mycket stödskydd heller, en kraftig skruvmejsel räcker långt.
När jag har cyklar på taket och måste ställa ifrån mig bilen brukar jag dra en låsvajer genom cyklarna och runt railsen.
På XC60 ligger railsen direkt på taket så då blir det svårt... :evil:
av CMD
#701801
Nä, de är väl bara en annan som sover lättare om de iaf ser ut att vara svårt att stjäla ens ägodelar. =/

De man skulle kunna göra är ju att borra ett hål strax utanför torx-skruven och dra ett hänglås genom fyrkantsstålet. Men man kan ju inte borra hur stort som helst och då får man inte dit ett hänglås av nån kvalité så då är de väl lika bäst att man bara skiter i de och hoppas på de bästa!

Bränslepump finns på bensinmodellerna,[…]

Hej Hasse och tack för ditt svar. Läsar[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna är[…]

Jag använder numera vanlig "brännar[…]