Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av ErikWestin
#686645
Hej

Jag vet inte om det är av intresse eller hjälper någon, men jag vill i alla fall berätta att jag för några dagar blev bestulen på min Volvo V50 från 2006. Det tog mindre än en kvart, på parkeringen på Bromma Blocks och det skedde mitt på eftermiddagen vid 4-tiden (det fanns alltså mycket folk i närheten). Inga synliga spår efter stölden, som glassplitter eller något annat. Bilen var låst.

Mvh
Användarvisningsbild
av grillchips
#686656
Oj! Där ställer man ju sin bil ganska ofta faktiskt!
Kan det inte varit något av det som stått i lokaltidningen Kista det senaste (även rent generellt) att bovarna håller till i närheten och stör din låsning av bilen? Vad jag förstod det som så ska det se ut som att bilen låses men låsreglagen förblir öppna.
Dock gällde det väl när bilen skulle länsas på exempelvis handväskor, datorväskor med mera och inte stöld av hela kärran.
Men med tanke på hurpass mycket bilar och folk det är i omlopp på den gigantiska parkeringen så vet man aldrig. Tycker även att jag sett mer och mer shady folk där den senaste tiden, som bara sitter på någon bänk och glor ut mot parkeringen..

Riktigt tråkigt dock! Håll oss gärna uppdaterade, kanske det är något man själv bör passa sig för.
Användarvisningsbild
av Vojje
#686819
Tjuvarna läser av signalen när du låser med fjärren och programmerar en egen nyckel?
Men hur får de den att passa i låset?
av andy78
#686830
Varför stjäl man en v50 från 2006 ?
Är det delarna de vill åt eller exporterar de hela bilen?
Senast redigerad av 1 andy78, redigerad totalt 0 gånger.
av ErikWestin
#686918
Bilen stod utomhus tillsammans med några fåtal bilar till. Den var som sagt låst men även om den inte varit det kan jag inte förstå hur de kommer iväg med bilen (jag förutsätter att de inte bogserat bort den). Själva "nyckeln" är ju bara en bit plast numera men däremot ska ju bilen känna av någon signal från nyckeln för att överhuvudtaget reagera.
Användarvisningsbild
av Vojje
#686925
Är det samma plastbit till alla bilar?
Signalen från nyckeln avslöjade du antagligen när du låste.
av ErikWestin
#686928
Har ingen aning om samma plast används för alla bilar och modeller. Men i så fall är det alltså bättre att inte låsa överhuvudtaget?
av blådåren
#686930
Att med hjälp av en mottagare spela in det nyckeln sänder och sedan spela upp det för bilen i en sändare funkade på dom allra första bilarna/larmen som hade radiosändare , för typ 20 år sen...

Det som sänds mellan nyckeln och bilen är grovt förklarat "rullande kod" som byts varje gång som du låser/låser upp bilen, det är alltså inte samma innehåll i nyckelkoden från gång till gång.
Dessutom är nyckelns id lagrat i bilen, så det går inte att skicka "rätt kod" om den kommer från fel nyckel struntar bilen i den.
av Lövet
#686932
Plastbiten är samma på alla V50

Det går utmärkt att bygga egna sändare som skickar egen rullande kod. Finns till och med filmer på Youtube som visar hur det går till. Bilarna exporteras sedan. Framförallt är detta ett problem på dyrare tyska lyxbilar som är populära i öst. http://www.bytbil.com/nyheter/nvp6dkyg Ovanligt med en V50 i det sammanhanget dock. http://www.larmtjanst.se/efterlysta-objekt/
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]