Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av volvostig
#624752
Stöld av nummerplåtar kan undvikas om de skruvas fast med envägsskruvar. Finns på Biltema och även i specialbutiken http://www.minskylt.se. Biltemas skruvar är dock för långa och måste kapas. Minskylts:s skruvar är särskilt framtagna för registreringsskyltar, vilket innebär att det även följer med plasthattar som täcker skruvarna. Båda är rostfria, vilket ärämnnu en fördel. Transportstyrelsens skruvar rostar ju med tiden och ger fula fläckar på nummerplåten.
Användarvisningsbild
av kvantskum
#631017
- "VolvoB20"

Det var ett tag sedan du skrev inlägget, man jag fastnade helt för din lösning! :-)-)

Vad var det för bil som du installerade det på? Var det en gammal 745?
Skulle inte allsköns elektronik i dagens canbus-bilar få fullständigt frispel om man skickar strömpulser genom karossen?
Vissa, som V50 m.fl. kan ju skjuta torkarmotorerna om man bara xenonkonverterar.
SAAB 9-5 får ofta totalt tuppjuck vid all elektrisk modifiering...
av Familyman
#635524
volvostig skrev:Stöld av nummerplåtar kan undvikas om de skruvas fast med envägsskruvar. Finns på Biltema och även i specialbutiken http://www.minskylt.se. Biltemas skruvar är dock för långa och måste kapas. Minskylts:s skruvar är särskilt framtagna för registreringsskyltar, vilket innebär att det även följer med plasthattar som täcker skruvarna. Båda är rostfria, vilket ärämnnu en fördel. Transportstyrelsens skruvar rostar ju med tiden och ger fula fläckar på nummerplåten.
Jag hade varit överlycklig om de idioter som var på min bil hade bemödat sig med att skruva bort nummerplåten.
Det är ingen så värst mentalt krävande övning, men inte ens det klarade dessa slödder av.
Och som tack, så slet dem sönder min backspegel..
Bild
Användarvisningsbild
av Bambi
#637196
Kom till bilen efter jobbet en natt och sätter mig och kör iväg och ska torka rutan, då kommer det bara upp ett torkarblad... Det borde varit två... Så det hade någon jävel tagit...

Förutom det hade dom repat tre dörrar och sparkat på den fjärde, spottat på bilen och försökt sparka av backspeglarna...
Användarvisningsbild
av Alfredo
#637247
Bambi skrev:Kom till bilen efter jobbet en natt och sätter mig och kör iväg och ska torka rutan, då kommer det bara upp ett torkarblad... Det borde varit två... Så det hade någon jävel tagit...

Förutom det hade dom repat tre dörrar och sparkat på den fjärde, spottat på bilen och försökt sparka av backspeglarna...
Jobbigt när man lagt ner både pengar och energi på att hålla bilen i trim.
Användarvisningsbild
av Bambi
#637268
Alfredo skrev: Jobbigt när man lagt ner både pengar och energi på att hålla bilen i trim.

Ja, torkarbladet skiter jag i för hade ändå tänkt byta och hade redan nya i bilen och backspeglarna var bara att böja tillbaka, men dörrarna blir aldrig som innan, var bara något litet märke på dom innan och nu är dom förjävliga, speciellt på ena sidan...
av *pettson*
#657897
Torkarblad ja. När man just bytt, eftersom man vet att regn är på väg..
Handlar på maxi eller annorstädes, kommer ut och regnet börjar. Man slår på torkarna som plötsligt tar fruktansvärt dåligt. Så ser man att gummit är så trasigt att det hänger..
Man stannar och upptäcker att torkarna från biltema (dom dyrare) plötsligt är utslitna bosch..
Det har väl hänt mer än en gång..
Användarvisningsbild
av ÄRRet
#657983
*pettson* skrev:Torkarblad ja. När man just bytt, eftersom man vet att regn är på väg..
Handlar på maxi eller annorstädes, kommer ut och regnet börjar. Man slår på torkarna som plötsligt tar fruktansvärt dåligt. Så ser man att gummit är så trasigt att det hänger..
Man stannar och upptäcker att torkarna från biltema (dom dyrare) plötsligt är utslitna bosch..
Det har väl hänt mer än en gång..
Menar du att tjuven plockat bort dina nya och satt dit gamla? Eller hur... :D

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]