Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#485144
Hej!

Ursäkta om denna fråga ställts tidigare, men jag har sökt på både detta forum och ett "syster"forum (och antagligen missat flera trådar ;)).

Jag har nyligen köpt en 745a med ett s.k. barnsäte i bagaget. Bilen är regad för fem personer, men det finns alltså sju säten/bälten. Hur fungerar detta juridiskt och hur går det till vid besiktning?

Har ingen användning för sätet i sig, utan undrar mest om man kan åka dit på det, samt om jag måste tömma bagaget innan besiktning, fälla upp sätet osv?
#485234
Rent juridiskt får du inte ha fler i bilen än den är registrerad för och såbna där barnsäten brukar ordningsmakten inte ha något gott öga till. Och jag skulle ha plockat utr det för att slippa släpa runt på onödig vikt och nåt som bara stjäl utrymme. Hur det går på besiktning beror ju på vem som besiktar och om sätet uppfyller dem regler som finns på säten. Gör dem det så kan man ju regga om biolen för fler passagerare.
#486505
Stridsvagn745 skrev:
Jag har nyligen köpt en 745a med ett s.k. barnsäte i bagaget. Bilen är regad för fem personer, men det finns alltså sju säten/bälten. Hur fungerar detta juridiskt och hur går det till vid besiktning?
Det säte du har i bagageluckan uppfyller inte kraven för att klassas som ett "Säte". Därför så är de två extra platserna inte med i registreringsbeviset.

Har ingen användning för sätet i sig, utan undrar mest om man kan åka dit på det, samt om jag måste tömma bagaget innan besiktning, fälla upp sätet osv?

Som med all frivillig säkerhetsutrustning så ska det kollas vid besiktningen.
Med andra ord, sitter sätet monterat, ska bältena samt sätets fastsättning kollas. Sen kanske ambitionsnivån inte alltid är, att så görs...
Men möjligheten finns
!
#486763
Jag har en 745 91 reg för 5 men med ett barnsäte för 2 i bagaget precis som du.Jag har bes min bil 5 gånger men aldrig haft några problem.De har inte ens tittat på eller kollat de bältena i bagaget.Dock brukar jag alltid fälla ner de sätena och gömma bältena så de inte syns .
#486790
Jag fick för några år sedan min syrras 245:a, en -84:a GLT. Jag har för mig att de monterade i sätet där bak och registrerade om bilen, men jag kommer inte ihåg med säkerhet. Hade jag haft bilen kvar skulle jag kollat registreringsbeviset, men det har jag inte. Ska fråga henne vid tillfälle.
#673446
sicnarf skrev:Jag har en 745 91 reg för 5 men med ett barnsäte för 2 i bagaget precis som du.Jag har bes min bil 5 gånger men aldrig haft några problem.De har inte ens tittat på eller kollat de bältena i bagaget.Dock brukar jag alltid fälla ner de sätena och gömma bältena så de inte syns .
Om du gömmer bältena så förklarar det väl varför du inte haft några problem?
#674097
Jag har haft en 855 med extrasäte och har en V70 med extrasäte och båda har varit registrerade för fem personer. När det gäller V70:n så vet jag med säkerhet att det satt i redan från leverans.

Någon skrev här i tråden att man inte får ha fler personer i bilen än den är registrerad för och det låter ju rimligt. Men det verkar å andra sidan konstigt att Volvo som profilerar sig på säkerhet skulle leverera bilar med olagliga säteskombinationer. Någon som vet säkert hur det förhåller sig? (I annat fall ska jag nog ta och kolla upp det.)

När det gäller bilprovningen så har dom aldrig haft några synpunkter på det, dom har kontrollerat bältena vid ett tillfälle.
#676615
Jag har kollat med transportstyrelsen och fick följande svar:

Vägverkets föreskrifter (VVFS 2006:69) om undantag från bestämmelser om antalet passagerare i en bil, 2§ så sägs:

"Ytterligare passagerare som är barn får tas med i en bil om barnet eller barnen färdas på en plats som är utrustad med en särskild skyddsanordning för ett eller flera barn.
Undantaget gäller om skyddsanordningen är typgodkänd enligt direktiv 77/541/EEG, ändrat genom 2000/3/EG, eller ECE-reglemente 44-03 eller en senare version av nämnda direktiv eller reglemente, samt är installerad enligt anordningens monteringsanvisning och används på det sätt som anordningen är avsedd för."

Det ställer alltså krav på att hitta ett sådant säte som är godkänt enligt direktivet 77/541/EEG med ändringar eller enligt ECE-reglemente 44-03 eller senare version, och installerad enligt monteringsanvisningen. Det ska framgå av märkning på sätet enligt vilka krav det är godkänt.
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]