Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ramon
#15043
Den bästa rattkryckan, enligt detta test, är Bloster ROC. Läs mera om denna krycka på nedanstående hemsida. Rekommenderar er att läsa hela testet, blev lite förvånad över öppningstiderna på vissa av kryckorna, därav vissa av bra och känt varumärke, men Bloster lyckades inte ens låssmeden få upp!

Info om Bloster ROC
http://www.alarmera.se/rattkrycka.htm

Läs hela "rattkrycketestet" här:
http://www.ekstrabladet.dk/VisArtikel.i ... eID=270316
Användarvisningsbild
av Taxidrulle
#31463
Enligt en polis jag talat med så är det inte vanligt att låsen på rattkryckan "fixas". Betydligt vanligare däremot är det att det sågas i ratten om det finns en krycka, och mot det skyddar ju tyvärr ingen krycka... =/
Användarvisningsbild
av G-kraft
#38546
Taxidrulle skrev:Enligt en polis jag talat med så är det inte vanligt att låsen på rattkryckan "fixas". Betydligt vanligare däremot är det att det sågas i ratten om det finns en krycka, och mot det skyddar ju tyvärr ingen krycka... =/

Vem bryter sig in i en bil och börjar såga på ratten !?!
av Uninium
#40888
Har en abus krycka som jag använder ibland,särskilt på jobbet då jag jobbar natt och den står lite ensligt,förhindrar iallafall spontana bilstölder men om det är en bil som dom vill ha så lär dom ju kunna ordna det relativt snabbt.Om dom inte gör som ovanstående med att såga ratten så byter dom väll ut ratten snabbt.
av Perra N
#41072
Megaclub är godkänd av bolagen och SSF, kostar 800-900:- och då får man nog ha bilen i fred.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
#88405
Hhm... Jag kan bara säga det att jag ALDRIG kommer att införskaffa rattkrycka igen.

Hade en 850 T5 som blev stulen för 3 år sedan. Jag hade då köpt en av de (2) godkända rattkryckor som fanns då (kommer inte ihåg märket men den var gul & kostade 900kr på Mekonomen).

Helt j-a värdelöst!!!! Bilen hittades av polisen dagar senare på Hisingen där pundarjävlarna hade lämnat den. En sorglig syn, förutom externa skador på plåt, låscylindrar osv osv hade de sågat igenom ratten, böjt & bänt tills de fick loss rattkryckan vilket resulterade i att instrumentpanelen skadades & fick bytas ut...likaså ratten förstås.....

Nä, ett effektivt (dyrt) tredjeparts imobilizer larm är att föredra på en bil om den är "äldre"...min T5á var en -95.
av Daddan
#88417
Rattkrycka på nyare bilar är väl tämligen ointressant eftersom det knappast går att starta utan nyckel och de som ändå kan starta utan nyckel (inte spontanstölder direkt) tar inte en 150' kronorsbil... Är inte värt besväret...

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]