Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#157534
Jag lägger det här, verkar var rätt foumsdel...

Jo, Jag läste i nyaste numret av TV igår att en hade krockat i en S60 - Han hade kört in i ett räcke, bilen hade voltat och sedan lagt sig på taket och glidit 50 meter och sen ner i ett dike. Ingen krockkudde hade löst ut!

Han hade krossat näsbenet mot ratten och fått skärsår i ansiktet av glas.

Borde inte kuddarna löst ut?

/Kalle
av Addekarlsson
#157571
Kuddarna ska inte lösa ut för alla typer av krock. Endast vissa grader i färdriktning som ger signal till tändhattarna.
Definitionen på kört in i räcke är därför väldigt intressant... Rakt in, eller längs sidan? För längs sidan ska det inte hända nått, om det inte är en direkt sidoträff.

Rakt in däremot ska ju lösa ut den/dom som behövs beroende på typ av smäll.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#157579
Längs sidan uppfattar jag det som, bilen hade bland annat stora (plåt)skador.

Men om man kollar på XC90 - Där utlöser sidokrockkuddarna om man voltar.
C70N - Där utlöser sidokrockkuddarna om man voltar.

Hur fungerar bältessträckarna då? Är det bara "smack" så är bälterna åtdragna och lösa eller hålls bälterna fast en stund?

För man ska väl inte slå skallen i ratten tycker Jag iallafall i en så pass ny Volvo!

Om man kommer 100 knyck och voltar så borde någon kudde reagera..


/Kalle
av Sevak
#157624
Jag fick sladd i 130 i helgen på motorväg och flög rakt in i ett räcke bilen snurra och sedan in i räcket igen fast med baken. Körde en ford focus 01a ingen airbag löstes ut. Konstig tycker jag. Det var en jävla hård smäll.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#157632
Sevak skrev:Jag fick sladd i 130 i helgen på motorväg och flög rakt in i ett räcke bilen snurra och sedan in i räcket igen fast med baken. Körde en ford focus 01a ingen airbag löstes ut. Konstig tycker jag. Det var en jävla hård smäll.
Jo, jag läste om det du skrev tidigare :cry:

Men nu pratar vi VOLVO! Säkerhet prio 1!

Om man voltar borde det ju lösas ut , det är väl det som är meningen? och vid sidokrock.

ha en bra kväll /Kalle
av Addekarlsson
#157636
Bältessträckarna fungerar som dom låter. Dom sträcker upp så det blir tightare, sen självlåser dom ju, precis som vanligt. :wink:

Och som sagt, en smäll längs sidan, för att sen volta. Jag är inte förvånad att dom inte löst nu faktiskt. För det krävs ganska exakta smällar för att dom ska lösa ut.

En bekant till mig krockade med en älg. Dom är stora och tunga, och han körde i typ 100. Airbag löste INTE ut, trots smäll rakt framifrån.
Utredningens svar på frågan, varför den inte löst ut var:
Det vart inte tillräckligt stum smäll vid krock med älgen, därför löste inte airbag ut.
Så det är bara räkna ut vilka krafter det behövs. :wink:

Sen läser man om andra, som löser ut för ett stenskott. Dom gör mig lite rädd faktiskt....

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#157640
Vad jag har läst så har XC90 & C70 ett "gyro"(tror jag det heter) som mäter bilens lutning, om den är på väg att välta så aktiveras sidokrockkuddar+gardiner, det borde ju Volvo ha på alla bilar.

/Kalle

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]