Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1162876
Sprid gärna.
Det finns fortfarande vanföresetällningar och myter om detta:



Bakåtvänt så långt det bara är möjligt.
Gärna lite längre än så.

Trångt för barnets ben? Oftast är det föräldrarna som upplever det som trångt och obekvämt - sällan barnet.

Satsa på en bra rymlig stol med hög rygg och hög viktklass (därav undvik isofixmonterade barnstolar
(undantaget babyskydd) då dessa bara går till 18 kg (begränsningar i hur isofixfästet i bilen är klassat - nya regler
är tänkta att komma som kan öka på den siffran).

Jag personligen hoppas vi kan hålla lillskruttan bakåt till åtminstone fem år, helst sex eller mer. Är hon som jag
skjuter hon dock rygg för snabbt så inte stolen kommer passa av längdskäl...
Användarvisningsbild
av Derank
#1162920
Är nog stört omöjligt att ha ett barn som går i ettan i en bakåtvänd stol. Min son var nånstans mellan 3 och 4 då jag satte han bak. Det var längden som ställde till det.
#1162933
Perra83 skrev:Kom även ihåg att ha hundar i bur och inte i baksätet eller sittandes i framsätet.
Alternativt med krocktestad sele.



Viktigt med bur som är krocktestad också, och som sitter fast korrekt.
#1162934
Derank skrev:Är nog stört omöjligt att ha ett barn som går i ettan i en bakåtvänd stol. Min son var nånstans mellan 3 och 4 då jag satte han bak. Det var längden som ställde till det.
Nu vet jag inte hur stolen i exemplet är, men hittar man rätt stol kan det funka länge.
Fast så har vi ju ungarna som är rena maskrosorna och man undrar hur de helt plötsligt blev SÅ långa och tunga!

https://carseatblog.com/25386/clek-foon ... -features/
Användarvisningsbild
av SRT
#1162940
Stod med hojen vid ett rödljus i en stad för någon dag sedan när en BMW rullade upp jämsides och där jag kunde se två barn som hoppade omkring hej villt i baksätet.Undrade naturligtvis om detta var någon ny form av skydd eller om föraren till bilen inte hade alla hönsen hemma. ?:-/
Användarvisningsbild
av SRT
#1162945
Perra83 skrev:Kom även ihåg att ha hundar i bur och inte i baksätet eller sittandes i framsätet.
MIna två franska Bulldoggar sitter med sele i baksätet.Och det har fungerat mycket bra när den yngsta av dom avskyr allt vad bur heter. :D
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]